torstai 10. elokuuta 2017

Kaunis ja kiinnostava Turun reissu

Olen onnenpekka. Olen saannut matkustella viime aikoina paljon kotimaassa. Siitä ei ole kahtakaan viikkoa kun tein Helsingin reissun ja nyt tein majakkalaisten kanssa päivän reissun Turkuun. Söimme Turussa hyvin ja kävimme katsastamassa biologisen museon.

Tein yksinäni jo tämän vuoden maaliskuussa yhden päivän reissun Turkuun. Tuolloin ainakin vierailin Turun linnassa, merimuseo Forum Marinumissa ja Turun tuomiokirkossa sekä kävelin pitkin Aurajoen rantaa. Tuolloin oli aurinkoinen, keväinen keli niin oli upea ilma kävellä pitkin Aurajoen rantaa.

Nyt torstaina kävin sitten uudelleen Turussa. Tällä kertaa kävimme Turussa Majakan työntekijöiden kanssa. Majakka on siis tuo paikka, jossa käyn aina keskiviikkoisin ja perjantaisin töissä ja nyt torstaina teimme reissun Turkuun. Reissu ei maksanut minulle mitään vaan reissu kustannettiin Majakan virkistystoimintarahastosta.

Mikäs siinä sitten, kun kerran reissuun pääsi ilmaiseksi niin mukaan vaan!

Tälläkin kertaa Turun reissu oli ihan onnistunut ja mukava. Ensin kävimme picnicillä Kuralan kylämäellä. Kuralan kylämäki on Turun kaupungin omistama museo- ja kulttuurivirkistysalue jossa ylläpidetään 1940-1950- lukujen mukaista maalaismiljöötä rakennuksineen, puutarhoineen, niittyineen ja peltoineen. Tuonne saa tulla retkeilemään kuka vain ja se sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Turun keskustasta.

Henkilön Ville Heino kuva.

Picnicimme jälkeen lähdimme käymään Turun biologisessa museossa. Museossa on tällä hetkellä sellaisia näyttelyitä esillä kuin Biologisen museon 110-vuotisjuhlanäyttely ja hyönteisloistoa kotoa ja kaukomailta. Biologisessa museossa on esillä pysyvästi museon hyönteiskokoelmia, muun muassa runsaasti suuria eksoottisia perhosia ja kovakuoriaisia.

Ja olihan museossa näytillä hyönteisten lisäksi myös muitakin Suomenkin luonnosta tuttuja eläimiä ja lintuja. Siellä oli kaikkiaan kolmessatoissa diodraamaosastossa eli maisemaikkunoissa näytillä Suomen luontoa ja eläimistöä aidon näköisissä ympäristöissä.

Mikään eläimistä ei vain ollut elävä, mutta ne olivat hyvin täytettyjä ja aidon näköisiä eläimiä. Turun biologinen museo oli ihan kiinnostava paikka, joskin pieni.

Turun biologisessa museossa vierailtuamme kävimme jälleen syömässä. Ruokaileminen oli melko keskiössä tämänkertaisessa reissussamme, ensin kävimme picnicillä, sitten söimme ravintola Denniksessä ja kotiintulomatkalla joimme kahvit ja söimme viinerit vielä Jokioisten leivässä.

Biologisessa museossa käynnin jälkeen kävimme siis syömässä ravintola Denniksessä. Jälleen en ottanut kuvia ravintoloista, mutta Denniskin oli ihan tyylikkään näköinen ravintola. Denniksessä on tarjolla italialaista ruokaa ja se on tunnettu varsinkin ainutlaatuisista pitsoistaan.

Söimme noin puolentoista tunnin ajan ja sitten lähdimme kiertelemään Turun kaupunkia. Pistäydyimme ainakin Turun kauppahallissa, Hansan kauppakeskuksessa ja Turun torilla. Mitään en ostanut mistään nuukana miehenä, mutta Turussa oli ihan hienon näköistä. Ensin näimme kävelymatkojemme varrella Aurajoen.

Ja sitten näimme muutakin Turkua...

Tutustuttuamme Turkuun jonkin aikaa lähdimme bussilla kohti Hämeenlinnaa kello 15. Kotiinpaluumatkalla poikkesimme vielä Jokioisten leipään ja joimme kahvit sekä söimme viinerit.

Niin kuin jo alussa kerroinkin, Turun reissu oli tälläkin kertaa onnistunut. Itse olisin kaivannut reissun varrelle vielä enemmänkin nähtävää, mutta en valita mistään kun pääsin reissuun kerran ilmaiseksi.

Tämän vuoden kahden Turun reissun perusteella voin suositella Turkua matkailukohteena. Turku on kaunis ja melko iso kaupunki, jossa sielläkin Helsingin tavoin nähtävää ja koettavaa riittää.