perjantai 27. joulukuuta 2013

Mikä siinä on?

Mikä kumma siinä on, etten opi käyttämään alkoholia kohtuudella? Tai mikä kumma siinä on, että minun on ylipäänsä käytettävä alkoholia? Juotava tuota viisasten juomaa. Alkoholin on oltava viisasten juomaa, sillä luultavammin vain viisaat ihmiset osaavat juoda alkoholia viisaasti.

Alkoholi on aina ollut minulle sellainen vitsaus. Olut maistuu tasaisin väliajoin, niin kuin eilenkin. Ja äitinikin jo totesi minulle, että olet muuten fiksu poika, mutta kännissä susta tuppaa tulemaan ääliö. Ja voin vain todeta, että äitini oli oikeassa.

En sitten tiedä, miksi alkoholi ja varsinkin olut maistuvat minulle. Kalja on vain yksinkertaisesti hyvää. Mutta olutta pitäisi osata juoda kohtuudella, sillä alkoholin liikakäyttö johtaa tällaiseen karseaan olotilaan, jota krapulaksikin kutsutaan. Ja tällaisessa krapulassa ei ole mitään kivaa.

Mitä järkeä on kitata ensin reippaalla tahdilla itsensä känniin ja sitten seuraavana päivänä potea huonovointisuutta? Eikö olisi fiksumpaa juoda vain pari kaljaa ja jäädä paitsi näiltä helvetinmoisilta jälkioreilta?

Jälkimmäinen vaihtoehto kuullostaa tosi järkevältä, mutta sitten pitäisi vain oppia juomaan viinaa tuolla tavalla. Nyt olen useasti se Häirikkö, josta Irwin yhdessä laulussaan kertoo.

”Mä ennen remusin ja lemusin ja rahaa vippasin. Ja kavereiden paukut vielä salaa kippasin. Mä olin häirikkö, mä olin häirikkö. Mä ennen öykkäsin ja möykkäsin ja naiset säikytin. Ja grogilasin vielä jonkun syliin läikytin. Mä olin häirikkö, mä olin häirikkö.”

En ole muuten ikinä ennen juonut joulun aikaan näin paljon alkoholia. Ehkä tästä tulee minulle uusi tapa lopettaa joulun juhlinta. Ottaa hiukan huikkaa tapaninpäivänä. Vaikka ei se joulu mihinkään vielä päättynyt ole, sehän jatkuu kaiketi loppiaiseen asti.

Kovin vahvasti en kuitenkaan alkoholia yhdistäisi joulun viettämiseen. Etenkin perheellisiltä mielelläni kieltäisin alkoholin juonnin kokonaan ainakin jouluaattona, jos se olisi vain mahdollista. Vanhempien pitäisi jouluna viettää aikaa lastensa kanssa. ei viinapullon kanssa.

Tiesittekö muuten, että alkoholia voi juoda paljon reilummin kuin mitä innokkaimmat terveysintoilijat puhuvat ja neuvovat? Minun kokoinen miehen pitäisi juoda peräti yli 24 alkoholiannosta viikossa, että alkoholin käyttöni olisi terveydelleni haitallista. Näin ainakin oppaiden mukaan.

Tietenkin saattaa olla, että vähempikin alkoholin käyttömäärä voi olla jossain tilanteissa terveydelle haitallista. Mutta ei tämä alkoholin juominen niin suuri synti ole kuin mitä jotkut puhuvat. Ja heti viinan tippa ei ole tappamassa. Tippa voi sitten vasta tappaa, jos tipasta tulee tapa.

On tietenkin hyvä myös muistaa, että pienempikin alkoholin käyttömäärä voi johtaa huonoihin seurauksiin. Ainakin näppäimistö laulaa minullakin herkemmin humalassa kuin ei-humalassa. Ja iphonehan minulla on tietenkin baarissakin mukana.

Minusta tulee kirjallisuusalan ammattilainen, mutta ei siitä kovin isoa numeroa kannata tehdä. Ja ehkä minun kannattaa ottaa sellainen ajattelutapa käyttööni, että kirjoitan tekstejä muile ihmisille. Kirjoittaminen on se mun juttuni, jolla minun on määrä tuottaa nautintoja muille. Löytäkää te muutkin omat juttunne.

Kaikki ihmisethän täällä arvokkaita ovat, vaikka nykyään niin hemmetisti ihannoidaan sitä menestystä. Menestystä ihannoidaan liiankin ehdottomasti. Joko olet onnistuja tai sitten et ole mitään. Onnistujien kannaltahan tämä ei tietenkään varmaan ole niin iso ongelma, mutta siellä toisessa päässä tällainen ajattelutapa johtaa yhteiskuntamme hiukan huonoon tilaan.

Ihmisille tulee turhaa painetta ja alakuloisuutta sun muuta, kun vähätellään itseä ja muut vähättelee sinua. Ja tällainen alakuloisuus, sosiaaliset paineet sun muut voi sitten pahimmassa tapauksessa johtaa masennuksiin ja henkisiin sairauksiin sun muihin tosi huonoihin juttuihin.

Pitäisi taas tulla vähän tolkkua tähän maaiman menoon. Pitäisi vähentyä ehdottomuus ihmisten luokittelussa menestyjiin ja ei-menestyjiin ja tilalle tulla sellaista ajattelua, että kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan tärkeitä. Se olisi paras juttu maamme kannalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!