lauantai 7. joulukuuta 2013

Sauna on hyvä harrastus

Harrastuksiani ovat ainakin liikunta, kulttuuri, penkkiurheilu, uiminen, kirjoittaminen ja toimittajan työt... Ja saunominen!

Rupesin vasta äsken saunassa ollessani miettimään, miksen ole aiemmin tätä saunomista noteeranut harrastuksekseni. Saunominen on kuitenkin yksi vapaa-ajan aktiviteeteistani ja pyrin käymään saunassa kerran viikossa.

Eli saunominen täyttäisi ihan kaikki harrastuksen kriteerit, miksen sitten koskaan luettele tätä saunomista harrastuksekseni? Onko saunominen liian arkinen rutiini ja sitä ei sen vuoksi tule erikseen listailtua ja mainittua?

Pöh, sanon minä. Saunominen on tästä lähin yksi harrastuksistani. Eikä se helkkari soikoon ole edes mikä tahansa harrastus. Saunominen on minulle tärkeä harrastus.

Olen aika kova saunomaan, olen aina ollut. Pienestä natiaisesta lähtien. Olen himosaunoja. Kävisin varmaan saunassa useamminkin kuin kerran viikossa, jos se olisi minulle mahdollista. Tällä hetkellä tällainen ylellisyys ei minulle, kerrostaloasujalle ole kuitenkaan mahdollista. Minulla on vain yksi saunavuoro viikossa ja se on lauantaisin aikavälillä 15-16.

No, onneksi on edes tämä yksi saunavuoro. Pääsen ainakin sen kerran viikossa käymään saunomassa. Saunominen on niin minulle kuin varmasti monelle muullekin suomalaiselle tärkeä ja rakas aktiviteetti.

Saunominen rentouttaa, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Siellä sitä saa istuskella ylimmällä lauteella kovassa lämmössä, heitellä vettä kiukaalle ja samalla käydä ajatuksiaan lävitse. Helkkari! Kyllä tekee hyvää. Jopa kesähelteellä kuumassa saunassa istuminen tekee hyvää.


Saunominen on tärkeä rentoutumismuoto. Mihin joutuisimmekaan, jos meillä ei olisi saunoja? Hyvät lauantailöylyt teille muillekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!