maanantai 20. toukokuuta 2019

Olen työtä vailla

Minun elämäntilanteeni on muuttunut. En ole enää kuntoutustuella vaan olen toukokuun alusta alkaen ollut työtön työnhakija. Minä olen siis työtä vailla! Ja tällä hetkellä elämäni kuluukin tiiviisti töitä etsimällä. Työn haku onkin kuin työtä, kuin toimistotyötä tekisi. Työn hakuun saa helposti uppoamaan ainakin kaikki arkipäivät, viikonlopun ja arki-illat voi ottaa sitten lunkimmin.

Coffee-filled Cup on Saucer Beside Macbook and Iphone on Desk

Minkälaista työtä sitten etsin tällä hetkellä? No koitan aktiivisesti etsiä itselleni eritoten keittiö-alan hommia. Koitan etsiä sellaisia työtehtäviä keittiö-alalta joita minulla on valmiudet aiemman työkokemukseni ja koulutuksenikin ansiosta tehdä.

Tällaisia hommia voivat olla kokin hommat suurtalous- ja lounasravintolakeittiöissä ja keittiöapulaisen tehtävät. Tai sitten tiskaajan työt. No toisaalta, en ole ronkeli työtehtävien suhteen vaan olen valmis tekemään myös muun alan hommia jos sellaisia edes saisin.

Olen valmis myös muuttamaan työn perässä muualle Suomeen. Etenkin jos muualta Suomesta saisin sitten hieman pidempiaikaisempaa duunia. Lyhyiden pestien vuoksi ei välttämättä ole järkevää muuttaa, mahdollisia sijaisuuksia teenkin yhä vain Hämeenlinnan seudulla mutta jos sitten sattuisin saamaan pidempiaikaisempaa työtä niin mikään ei pidättelisi minua jäämään asumaan Hämeenlinnaan.

Minulla ei muistaakseni ole kovin paljoa onnekseni kokemusta työttömyydestä. Vuonna 2009 olin hetken aikaa työttömänä valmistumiseni jälkeen. Tuolloin muutin valmistumiseni jälkeen porukoiden nurkkiin kotiini asumaan takaisin Kauhajoelta. Asuin porukoiden nurkissa noin vuoden verran ja olin työttömänä. No silloinkaan en kovin paljoa loppuen lopuksi joutunut olemaan työttömänä, vaan onnistuin saamaan töitä, ekstrauksia ja sijaisuuksia lomakoti Ilonpisarasta.

Close-up Photo of Man Wearing Black Suit Jacket Doing Thumbs Up Gesture

Nyt olen työttömänä ollut hetken aikaa, virallisesti siis toukokuun alusta alkaen. Pois työelämästä olen ollut jostain vuodesta 2014 lähtien, mutta en ole ollut siis työttömänä vaan olen ollut mielenterveyskuntoutujana. Nyt kuntoutumiseni alkaa kuitenkin olemaan vähitellen ohi, ja on aika palata jälleen työelämään. Paluutani työelämään vauhdittamiseksi on työvoimatoimisto luvannut myös antaa minut työllistävälle työnantajalle palkkatukea. Tällöin työvoimatoimisto maksaa 50 prosenttia palkastani.

Mistä kaikkialta sitten sitä työtä koitan etsiä? No koitan etsiä avoimia työtehtäviä erilaisten nettisivujen kautta kuten mol.fi ja Facebookin sivuston Avoimet työpaikat Hämeenlinnassa kautta. Myös Duunitori, Monsteri, vuokratyöfirmojen sivut, Oikotien työpaikat ovat aktiivisessa seurannassani. Aina kun sivuille ilmestyy työtehtäviä joissa minulla olisi mahdollisuus myös pärjätä niin koitan pistää hakemuksen menemään. Koitan lähetellä myös avoimia hakemuksia oma-aloitteisesti eri työnantajille.

Sen tiedän että tämä työn haku käy kyllä työstä. Olen työtön tällä hetkellä mutta todellakaan en toimeton ole. Päiväni eivät ole tyhjiä sisällöiltään vaan päiväni tosiaan täyttyvät paljon aktiivisesta työn hausta. Sen olen jo huomannut että jos ja kun panostaa työn hakuun täysillä niin siihen saa kyllä aikaa uppoamaan. Ja aktiivinenhan sitä kannattaa ollakin, mikäli haluaa töitä itselleen löytää.

Mitä ennakkoluuloja minulla on työn hakua kohtaan? No vuonna 2009 minulla oli vaikeuksia löytää töitä. Kävin silloin kyllä useammassakin työhaastattelussa ja lähettelin paljon työhakemuksia, mutta mikään ei tärpännyt. Työllistinkin tuolloin itseni tekemällä ekstraustyötä ja kesälomittajan töitä lomakoti Ilonpisarassa.

No nyt työvoimatoimiston virkailija kertoi että tänä päivänä pitäisi olla paremmat mahdollisuudet saada töitä kuin silloin kun olen viimeksi työttömänä ollut. Esimerkiksi vuonna 2009 alkoi juuri pahin lama ja töitä oli vaikea saada kenenkään. Nyt työnantajilla pitäisi olla taas tarvetta ja varaa palkata työntekijöitä.

Man Sitting Near Wall

Minulle työnhaku tuottaa aina harmaita hiuksia senkin vuoksi koska työn hakeminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja. Työnantajiin pitää olla puhelimitsekin yhteydessä ja täytyy käydä työhaastatteluissa jotka vaativat  hyviä sosiaalisia taitoja. No mielestäni vuorovaikutustaitoni ovat kehittyneet vuosien varrella jonkin verran. Tein esimerkiksi muutama vuosi sitten vielä toimittajan töitä harrastuksenani ja tuolloin tein paljon haastatteluita. Se varmasti kehitti sosiaalisia taitojani.

Sitten uskon vakaasti myös että koettelemukset elämässä, elämän tuoma kokemus ja aiempi pärjääminen työelämässä ovat muokanneet minusta vahvemman persoonan ja sitä myötä rohkeamman myös sosiaalisesti.

Työn haku vaatii paljon työtä. Täytyy seurata aktiivisesti työmarkkinoita, lähetellä runsaasti työhakemuksia jotka pitää vielä olla varta vasten haettuun paikkaan persoonallistettuja hakemuksia, ei mielellään massahakemuksia. Pitää täytellä myös mahdollisesti paljon työnhakulomakkeita, ei auta että on hyvä ansioluettelo laadittuna vaan tiedot siitä CV:stä täytyy vielä klikkailla erikseen työnhakulomakkeisiin. Täytyy käydä työhaastatteluissa.

Kyllä työn haku edellyttää paljon työtä ja jopa voi olla että töissä olisi helpompaa. Siellä työntekijän ei niinkään tarvitse stressata mistään vaan tehdä vain työnsä. Työttömälle ei riitä että hakee vain töitä vaan mukana on aina huoli, murhe ja stressikin työnhausta ja esimerkiksi taloudesta. Sekä työn haun lisäksi työttömän pitää vielä myös täytellä erilaisia lomakkeita että saa työttömyyskorvauksia, palkka ei juokse tilille automaattisesti.

Myös työttömältä vaaditaan paljon. Työttömän elämä ei ole lusmuilemista tai toimettomana olemista. Mutta tässä blogissa voit varmaan seurata sitäkin kuinka minun työn hakuni edistyy! 


 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!