maanantai 14. lokakuuta 2024

Pehmeällä laskulla kohti itsenäistä elämää

 Olen ollut välitystilin asiakas vuodesta 2016 lähtien. Välitystili on ilmainen palvelu jossa välitystilille maksetaan asiakkaan tuloa. Välitystiliä hoitaa välitystilin hoitaja sopimuksen mukaisesti. Tilin hoitaja maksaa asiakkaan vuokran ja muut laskut asiakkaan puolesta ja säästöön jäävän rahamäärän tilin hoitaja jättää joko säästöön välitystilille tai sitten siirtää asiakkaan hallinnoimalle tilille. Minullakin on ollut säästössä rahaa välitystilillä mutta aivan viime päivinä säännöt on tiukentuneet niin että entistä vähemmän asiakkaan säästöjä saa olla tallennettuna välitystilillä. Minullekin on perustettu ns. säästötili joka on toinen minun hallinnoima tili ja jonne iso osa säästöön jäänyttä rahaa siirretään. 

Päädyin välitystilin asiakkaaksi kun olin alkoholin juomisen ja pikavippikierteen vuoksi saanut kerrytettyä ison summan velkaa ulosottoon ja tuolloin myös laskujen maksamiseni oli ongelmaista. Maksamattomia laskuja kasaantui paljon. Kai tuosta välitystiliasiakkuudesta on ollut minulle hyötyäkin, ainakin silloin kun minulla oli peliongelmaa niin tuolloin oli hyvä kun oli ulkopuolinen taho joka valvoi rahan käyttöäni ja maksoi puolestani vuokran ja laskut. Mutta on välitystilipalvelu saanut minut joskus myös kiroamaan. Silloin varsinkin kun en saanutkaan rahaa käyttötilille sovittuna päivänä vaikka rahaa välitystilillä olisi ollutkin. Ja kun en saanut perjantaina yhteyttä välitystilin hoitajaan että hän olisi siirtänyt käyttötililleni rahaa viikonlopuksi. Silloin olin nälkäkuurilla viikonlopun. 

Rahan käyttö on ollut minulle joskus ongelmaista. Vuonna 2016 olin elänyt yli varojen ja ajautunut pikavippikierteeseen. Tuolloin ulosottoon olin onnistunut kerryttämään velkaa noin kymmenen tuhatta euroa. Ja muistan kun maksamattomia laskuja oli tuolloin kertynyt valtava kasa. Silloin oli varmasti hyvä että olin välitystilin asiakas. 

Mutta vähitellen olen onnistunut petraamaan raha-asioissa. Muutama vuosi sitten pääsin veloista eroon ja olin saanut maksettua viimeisen rästin joka ulosotossa oli. Myös maksuhäiriömerkinnät poistui. Sitten tänä vuonna olen alkanut itse maksamaan omat laskuni, ainoastaan vuokran maksu on ollut enää välitystilin hoitajan vastuulla. Minulle perustettiin myös loppukesällä toinen minun hallinoima tili jonne välitystilin hoitaja on joka kuukausi siirtänyt ison summan rahojani. Ja tänä vuonna olen onnistunut myös hyvällä tahdilla säästämään rahaa. 

Rahatilanteeni on parantunut niin paljon ja olen oppinut huolehtimaan itse raha-asioistani että yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa ollaan nyt sitä mieltä että pystyisin huolehtimaan täysin itse raha-asioistani. Nyt ollaankin välitystiliasiakkuuteni lopettamassa yhteisymmärryksessä. Asiakkuus lopetetaan pehmeällä laskulla siten että ensin harjoittelen rahan käyttöä itsenäisesti, maksan laskut ja vuokran itse ja tilin hoitaja valvoo vain että onnistun tässä. Ja sitten jos hommat hoituu hyvin niin välitystiliasiakkuus lopetetaan ja sitten saan itse täysin itsenäisesti huolehtia raha-asioistani. 

Onhan tämäkin taas eteenpäin menemistä elämässä. Ja minulla on se positiivinen tilanne kuulemma että on harvinaisempaa tällain että pitää miettiä miten välitystilillä säästössä olevien rahojen kanssa toimitaan. Olen iloinen siitä kuinka paljon olen onnistunut kerryttämään rahaa säästöön ja ensi vuonna jatkuu rahan säästäminen. Tämän vuoden kaksi viimeistä kuukautta tulee käytettyä rahaa paljon joulun viettoon.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!