sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Toimitustyö on palveluammatti

Tänä päivänä törmää pelottavan usein ajatukseen, jossa kuvitellaan toimitustyön olevan oman edun ajamista. Aivan kuin toimitushommia tehtäisiin monesti nykyään itsensä vuoksi.

Ikään kuin unohdettaisiin, että toimitustyö on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan palveluammatti. Kirjoitustöitä on uurastettava asiakaslähtöisesti. Nöyrällä asenteella, tiedonjanoisia lukijoita kuunnellen.

Kenties syy siihen, miksi minä olen omaksunut toimittajan harrastukseni perusidean, näinkin nopeasti on siinä, että olen aiemmassa elämässäni opiskellut restonomiksi. Keittiöalan esimieheksi. Sekin on palveluammatti.

Näiden ammattien ydin ajatus on tismalleen sama. Tämän vuoksi onkin ollut helppoa heittäytyä kokin hommista toimittajan töitä harrastuksenaan tekeväksi janariksi.

Siinä, missä keittiössä pidelllään kädessä kauhaa ja kokataan ruokaa nälkäisille asiakkaille, niin toimitushommissa kauhan tilalla naputellaan näppäimistöä ja raapustetaan juttuja lukijoille.

Tämän, kun kaikki muistaisivat. Yksi unelmistani?

Toimitustyö tai -harrastus se pikemminkin itselleni vielä on, niin on mainio siinäkin mielessä, että siinä hommassa on pakko pysyä mahdollisimman nöyränä, jos aikoo menestyä työssään.

Haastattelutilanteissa menestyt paremmin kuuliaisella asenteella ja samalla asenteella kuuntelet aktiivisemmin myös lukijoitasi.

Toimittajan virassa ei ole oikein mahdollisuutta ylpistyä.

Jatkossakin HPK-kannattajia innolla palvellen,

Ville

ps. Ne jääkiekkoammattilaisetkin ovat muuten samanlaisia ihmisiä kuin lukijatkin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!