tiistai 26. helmikuuta 2013

Kuinka saavutan mielenrauhan?

Jokin asia nyppii. Toiset ihmiset raivostuttavat. Päässä vilisee suuttumisen, vihan ja ärsyyntymisen tunteita. Kuinka pääsen eroon niistä? Miten saavutan mielenrauhan?

Miksi edes pitää saavuttaa mielenrauha? Siksi, että elämäni laatu paranee. Mukavampaa elää silloin, kun mielessäni vallitsee rauha.

Miten sitten saavutan rauhan mieleeni?

Se on yksinkertaista. Ongelmien ratkaiseminen on varsin usein mutkatonta, kun keskittyy nimenomaan niiden ratkaisemiseen eikä itse ongelmaan.

Minun on ymmärrettävä oma pieni paikkani tässä maailman kaikkeudessa. Pystyn harvaa asiaa muuttamaan maailmassa, joten minun on mielummin muutettava itseäni. Sen sijaan, että nupisisin asioista ja ihmisistä, joihin en edes voi vaikuttaa, niin minun pitää keskittyä oman elämäni laadun parantamiseen.

Minun on tajuttava totuus itsestäni. Elämäni on arvokasta ja ainutlaatuista, joten siitä on nautittava. Tämän asian, kun tajuan niin pääsen lähemmäksi mielenrauhaa.

Ja koska harvaa asiaa pystyn muuttamaan, niin minun on otettava ne sellaisenaan vastaan kuin mitä ne ovat. Minun on vain hyväksyttävä, että asiat ja muut ihmiset ovat sellaisia kuin ovat.

Ja sen sijaan, että keskittäisin ajatukseni ongelmiini ja niiden kaiveluun, niin minun on ajateltava myönteisesti. Uskottava siihen, että positiivisella asenteella maailmakin on positiivinen.

Minun on keskityttävä asioiden, tilanteiden ja ihmisten hyviin puoliin. Ja valittamisen sijaan tehtävä mielummin yhteistyötä muiden kanssa.

Entä, jos joku loukkaa minua?

Silloin olen sillanrakentaja. Luotan siihen, että tämän kurjimuksen omatunto rupeaa jossain vaiheessa kolkuttamaan ja hän itse huolehtii oman itsensä rankaisemisesta.

Itse olen mielummin onnellinen kuin oikeassa. Anteeksiannolla saavutan onnellisuuden, koska en koe pahaa mieltä. Vaan mielessäni vallitsee rauha.

Ja se olennaisin asia kohti mielenrauhaa?

Hymy. Annan hymyn syntyä sydämessäni ja valaista silmäni. Silloin hymy houkuttelee luokseni ystäviä, parantaa haavoja ja tuo rauhan mieleeni. Hymyssä on taikaa parantaa pimeinkin hetki.

Minun on hymyiltävä ainakin kerran päivässä.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!