lauantai 1. kesäkuuta 2013

Omatunto kolkuttaa?

Omatunto. Se minua kalvaa ajoittain. Tulee tehtyä jotain väärin ja sitten omatunto alkaa kolkuttamaan. Tai tulee jätettyä jotain tekemättä ja taas omatunto kolkuttaa.

Minun mielestäni on ihan hyväkin, että meillä ihmisillä on omatunto. Ja etenkin se, että voimme potea huonoa omatuntoa. Sitä kuuntelemalla viisastumme. 

Tai ainakin toivottavasti viisastumme. Tyhmä ei ole se joka tekee virheen. Vaan se, joka tekee saman virheen toistamiseen. 

Minä teen virheitä aika usein. Vaikka sitä kuinka pyrkisi olemaan hyvä, niin silti niitä pahuksen virheitä vain tulee. Joskus ei ajattele asioita tarpeeksi tai joskus tekee jotain typerää. 

Sitä on oltava vain itselleen rehellinen. En ole täydellinen ja saatan tehdä myös virheitä. Niistä on vain opittava. Virheisiin ei pidä pyrkiä, mutta niitä voi silti tulla. Koska aina ei vain yksinkertaisesti pysty niiltä välttymään. 

Itse asiassa olen koittanut karsia itseltäni pois liiallista täydellisyyteen pyrkimistä. Välillä voi tavoitella täydellistä suoritusta, mutta joskus riittää vain kelpo suorituskin. 

Se olisi tärkeää, ettei vaatisi itseltään liikaa. 

Toinen juttu, jota tavoittelen on kiireetön elämä. Liiallinen kiire minun mielestäni nimittäin aiheuttaa vain turhaa huolta, hammasten kivistelyä ja stressiä. 

Joskus voi olla kiirettä, mutta ei sitä kiirettä kannata ehdoin tahdoin hankkia. Ja joskus kiireestä voi päästä eroonkin. 

On hyvä kuunnella itseään. Jaksanko ja ehdinkö todella? 

Välillä niin kuin nyt mietin sitä, pitäisikö minun silti ehtiä ja jaksaa vielä enemmän, mutta olen armollinen itseäni kohtaan ja en täytä aikatauluani pelkällä suorittamisella. Tilaa on jäätävä myös elämästä nauttimiselle ja hyvinvoinnistaan huolehtimiselle. 

Usein hyvinvoinnillakin tarkoitetaan vain kroppaansa ja kuntoonsa liittyviä asioita, mutta olen itse sitä mieltä, että pään sisäinen alue on ihmisen tärkein ja arvokkain alue. Sitä se ennen kaikkea vaalia pitää. 

Ja nyt. Nyt olen melko väsynyt. Takana on kaksi noin yhdeksän tunnin työvuoroa ja edessä vielä kolme työpäivää. Ohessa myös opiskeluni.

Tuosta työ- ja opiskelurupeamastani selviydyttyäni lähden nauttimaan kesästä parin vapaapäivän ajaksi Kotkan Santalahti- nimiselle leirintäalueelle. Varasin sieltä itselleni saunallisen mökin pariksi yöksi. =) 

Hyvät yöt

toivoopi Viltsu =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!