lauantai 21. joulukuuta 2013

Kynttilän liekki loistaa jo joulun sanomaa

Sytytän kynttilän palamaan. Sen liekki loistaa kauniisti. Kenties kynttilän voisi kuvitella jo tuikkivan joulun sanomaa.

Joulu on tärkeä juhla. Joulun "ongelmana" on tosin se, että juhlinnassa korostuu liikaa kaupallisuus ja joululahjahössöttäminen. Näiden syiden vuoksi joulu saatetaan leimata vahvasti lasten juhlaksi ja joulun arvoa sen vuoksi väheksytään.

Mielestäni joulu on tärkeä juhla, mutta joulun merkitys on ymmärrettävä oikein. Joulun juhliminen on tärkeää muun muassa rauhoittumisen ja yhteisöllisyyden takia. Joulun juhliminen on tärkeää myös lähimmäisyyteen ja välittämiseen liittyvien arvojen vuoksi.

On hienoa, että meillä on joulu. Se tuo edes hetkeksi järkeä tähän kiirettä, suorittamisen ihannointia ja kylmyyttä leimaavaan yhteiskuntaan.

Itse seilaan tällä hetkellä varsin epävarmassa elämäntilanteessa. Minulla on ollut jo jonkin aikaa vaikeita asioita pohdittavanani. En tiedä, mitä minun oikein pitäisi tehdä.

Toki, en tiedä sitäkään pitäisikö minun välttämättä tehdä mitään kummempaa ongelmilleni. Vaan luotanko rohkeasti vain siihen, että elämä kannattalee. Porskutan tutulla tavallani eteenpäin ja katson, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Elämä on välillä hankalaa. Sen olen jo nuorella iälläni oppinut. Mutta ei elämästä välttämättä kannata niin paljoa stressata. Se on elämän hukkaan heittämistä. Asioilla on tapana ratketa.

Ja olen senkin jo oppinut, että ei ongelmia kannattaisi ainakaan maton alle lakaista. Ongelmat pitää uskaltaa kohdata ja niistä pitää uskataa puhua. Selän takana kuiskiminen ei ainakaan johda mihinkään, se vain pahentaa ongelmia.

Senkin olen oppinut jo elämästä, että itselleen nauramisen taito on tärkeä kyky. Olisin varmaan jo pakkopaidassa hullujen huoneella, jos minulla ei olisi tätä taitoa ollut.  

No, tänään illalla menen joka tapauksessa Paula Koivuniemen joulukonserttiin Hämeenlinnan kirkkoon. Odotukseni ovat korkealla. Suomen eturivin artisti laulamassa joululauluja kirkossa. Lienee hieno esitys edessä. Tämä tulee kaiketi sytyttämään joulufiilikseni liekkeihin.

Hyvää joulun odotusaikaa teille,

Viltsu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!