maanantai 25. joulukuuta 2017

Kysy vielä joulusta

Näin joulun aikaan vaikuttaa olevan mielenkiintoista lukea muidenkin blogeja, kun blogeissa kerrotaan paljon joulusta ja kuinka joulua vietetään ja muusta sellaisesta. Minäkin päätin vielä yhden blogipostauksen kirjoittaa joulusta, tässä blogipostauksessa koitan vastailla jouluisiin kysymyksiin. Olen kysymykset kopioinut Vahvike-nimiseltä sivustolta. Kysymyksiä on paljon, mutta toivottavasti kysymykset ja etenkin vastaukset ovat mielenkiintoisia.

1. Minusta joulun värejä ovat...

Minusta joulun värejä ovat punainen, vihreä, valkoinen ja keltainen tai olisiko ennemminkin kullan väri.

Etenkin punainen on joulun väri, kun punaista pidetään lämmön ja rakkauden värinä.


2. Minusta paras jouluruoka on...

Usea jouluruoka on niin herkullinen, että on hankalaa nimetä parasta jouluruokaa. Ehkä se paras kaikista on kuitenkin lanttulaatikko sekä rosolli kastikkeineen.

Henkilön Ville Heino kuva.
Lanttulaatikko on yksi joulun herkkuruoista.

3. Minusta paras joululeivonnainen on...

Tämän vuoden joululeivonnaisista eniten odotan herrasmäen leiviltä. Niitä kun leipoessani maistoin niin maistuivat tosi herkullisilta. Myös leipomani kakut ovat varmaankin hyviä, esimerkiksi maustekakku, herttoniemen kakku ja tiikerikakut.

Paras koskaan syömäni joululeivonnainen on kuitenkin bebe. En tiedä onko bebe varsinaisesti joululeivonnainen, mutta äiti-vainaa teki viimeisinä jouluinaan jouluksi bebe-leivoksia ja ne olivat älyttömän hyviä.

Hyviä ovat olleet myös siskon leipomat lusikkaleivät.

4. Minusta sää on jouluinen, kun...

On lunta maassa! On tärkeää että joulu on valkea, luminen.

5. Minun mielestäni kaunein joulukukka on...

Joulutähti. Tai sitten sellainen joulukukka-asetelma.

6. Jouluna minä pukeudun mieluiten...

Jouluna minä pukeudun mieluiten rennosti, niin kuin muinakin vuodenaikoina. Minun pukeutumisessani korostuu usein rento tyyli. Joulu on levon ja rauhoittumisen aikaa ja on helppo ottaa levon kannalta, kun pukeutuminenkin on mahdollisimman lokoisaa.

Joskin jouluna voin pukeutua myös tyylikkäästikin, etenkin joulun illallispöytään. Voin pukea jouluna punaistakin päälle.

7. Minulle tärkeä joulukoriste on...

Sellainen joulutonttujuliste on muodostunut minulle vuosien aikana tärkeäksi. Tänäkin jouluna huolehdin sen seinälle. Tärkeä joulukoriste on tietenkin myös joulukuusikin eri koristeineen.

Henkilön Ville Heino kuva.
Tästä joulujulisteesta on muodostunut vuosien varrella tärkeä.




8. Paras saamani joululahja on...

Siskoni osti minulle yksi joulu, kun olin lapsi, niin Turtles-lautapelin joululahjaksi. Tuota peliä pelattiin sinä jouluna melkein puhki asti ja se on varmasti yksi ikimuistoisimmista joululahjoistani. Pitäisikin pelata tuota Turtles-peliä joku kerta Vilman ja Veksin kanssa.

Toinen ikimuistoinen joululahja on kun saimme joululahjaksi ensimmäisen Nintendo-konsolin.

Tänä vuonna sain joululahjaksi muun muassa 50 euron arvoisen lahjakortin Dressmaniin ja uuden sähkövatkaimen.

9. Onnistunein antamani joululahja on...

Toivottavasti tänä vuonna antamani joululahjat ovat ainakin olleet mieluisia. Annoin tänä vuonna lahjaksi siskolleni Kultakeskukseen 50 euron arvoisen lahjakortin, siskon tytölle H&M vaateliikkeeseen 50 euron arvoisen lahjakortin ja siskon 6-vuotiaalle pojalle Bio Rexin leffalippusarjan. Isälleni annoin tänä vuonna lahjaksi uuden puseron, jonka olin ostanut Dressmanilta.

10. Minusta joulusiivoukseen kuuluu...

Joulusiivoukseen kuuluu hiukan stressiä, kiukkuisuutta ja uupumusta. Silloin ainakin tietää siivonneen ahkerasti, kun on siivouksen jälkeen hiukan väsynyt.

11. Kun olin lapsi, haimme kuusen yleensä...

Jostain kaupan edestä, kun niitä siellä myytiin.

12. Joulupuuro maistuu parhaalta, kun...

Siihen laittaa päälle kanelia ja sokeria. Vastataan vaikka näin, vaikka tähän olisi voinut vastata niin monella muullakin tavalla.

13. Minusta paras jouluinen juoma on...

Tänä jouluna juon kahvia, vettä, maitoa ja pepsi maxia sekä jouluomenalimonadia. Ja useina muinakin jouluina juomani ovat olleet nämä. Joku näistä on se paras jouluinen juoma. Maito on ainakin paras ruokajuomana, myös jouluna.

Kotikaljaa en jouluisin juo enkä tänä vuonna juo mitään alkoholijuomiakaan antabus-lääkitykseni vuoksi.

14. Joulukorttiin kirjoitan yleensä toivotukseksi...

Hyvää joulua!

15. Minusta jouluisia mausteita ovat...

Kaneli, muskottipähkinä, neilikka, inkivääri, pomeranssinkuori...


16. Minusta joulun aikaan kuuluva hedelmä on...

Omena ja mandariini. Etenkin punainen omena kuuluu jouluun.

17. Minusta paras tapa valmistaa kinkku on...

Ostaa valmiita kinkkuviipaleita kaupasta, niin kuin me tänä jouluna isän kanssa teimme. Tai kai se paras tapa valmistaa kinkku on kuitenkin paistaminen. Ja paistaminen tapahtuu aattoa edeltävänä yönä.

18. Minusta oikea joulun tuoksu syntyy...

Lanttulaatikosta, ruskeista pipareista, joulukukista, joulukuusesta, kynttilöistä ja etenkin aitojen kynttilöiden sammuttamisesta...

19. Minun joulukuuseeni on ripustettu yleensä...

Joulupalloja, kynttilöitä ja koristenauhoja sekä vanhoja joulukoristeita.

Henkilön Ville Heino kuva.
Tältä näyttää tämän vuoden joulukuusemme.

20. Minulle joulu merkitsee...

Todella paljon. Olen jouluihminen. Joulussa merkitsee eniten lähimmäisten kanssa vietetty aika.

21. Minulle tärkein joulunajan pyhäpäivä on...

Jouluaatto on joulunajan päivistä se kaikista rakkain. Sitä odottaa aina eniten ja yleensä aattoa edeltävän yön tuleekin nukkuneeksi huonosti, kun niin malttamattomasti odottelee jo edessä siintävää jouluaattoa. Tämän yön jälkeen alkaa sitten unikin maistumaan paremmin.

22. Jos syön jouluna liikaa, oloani helpottaa...

Tänä jouluna helpotti ainakin se, kun join syömisen jälkeen paljon vettä. Vesi kuulemma auttaa ruoansulatuksessa.

23. Minusta jouluun kuuluvia eläimiä ovat...

Kai ne koirat ainakin kuuluu jouluunkin. Olen koira-ihminen.

24. Jos kirjoittaisin Joulupukille, toivoisin...

Toivoin täksi jouluksi Dynastia- nimisen tv-sarjan kuuudennetta tuotantokautta dvd:nä. Mutta en saanut tätä, pitää itse tilata itselle joulun jälkeen.

25. Jos joulukiire uhkaa, niin minusta paras tapa rauhoittua on...

Kuunnella hiukan joulumusiikkia ja istahtaa alas sekä ottaa hetken aikaa rennosti.

26. Minun joulupöydässäni pitää olla ainakin...

Rosollin kastiketta sekä joululimppua ja maksapasteijaa.

27. Joulusaunaperinne merkitsee minulle...

Todella paljon. Joka joulu tulee päästä joulusaunaan ja joulusaunassa tulee viivyttyä yleensä pitempään kuin normaalisti. Siellä nautitaan saunan lämmöstä ja puhutaan henkeviä isän kanssa.

28. Joulukirkossa käyminen merkitsee minulle...

Joulukirkossa käyminen ei minulle merkitse juuri mitään. En ole koskaan käynyt jouluna kirkossa.

29. Tämän joululaulun tai virren minä haluan kuulla...

Näin sydämeeni joulun teen ja Varpunen jouluaamuna.

30. Lapsena minä tein joulukoristeita, jotka...

Olivat suloisia. Olihan ne tietenkin suloisia, kun ne oli itsetehtyjä.

31. Tämän piparkakkuohjeen haluan jakaa...

Herrasväen leipien ohjeen voisin jakaa, sen millä reseptillä tein näitä pipareita tänä jouluna. Tuli tosi hyviä herrasväen leipiä.

Henkilön Ville Heino kuva.
Herrasväen leivät onnistuivat tänä jouluna hyvin.

32. Minä uskoin Joulupukkiin, kunnes...

Isommat pojat kertoivat koulussa, ettei Joulupukkia ole olemassa.

33. Lapsena minulle kerrottiin, että joulutontut...

Kurkistelevat ikkunan takana.

34. Minä pidän joulukorteista joiden aiheena on...

Tontut.

35. Jouluaattoaamuna minulla on tapana syödä...

Joululimppua maksapasteijalla. Rakastan suorastaan tätä yhdistelmää ja nytkin minulla on ostettuna peräti 600 grammaa maksapasteijaa. On Katinalan lihakaupan ja HK:n maksapasteijaa, saa herkutella oikein kunnolla.

36. Tämä joulukalenteri on jäänyt minun mieleeni...

Helppo. Tietenkin The joulukalenteri! Tämä on ihan huippu ja very funny joulukalenteri.

37. Jouluevankeliumi merkitsee minulle...

Ei oikeastaan mitään. Meillä ei ole kotona tapana lukea jouluevankeliumia jouluaattona.

38. Joulun pyhinä minulla on tapana käydä...

Hautuumailla ja siskon perheen luona Katinalassa.

39. Lapsena me leikimme aina jouluna...

Kai me leikittiin tonttuleikkejä veljen kanssa?

40. Lapsena minusta paras joululaulu oli...

Varmaankin Tip-tap!

41. Minusta joulun odotukseen kuuluu...

Joulukalenterit. Minusta perinteiset adventtikalenterit ja suklaakalenterit ja luukkujen avaamiset kuuluvat joulun odotukseen sekä tv-joulukalenterit. Tosin tänä vuonna minulla ei ollut ollenkaan joulukalentereita. Katselin vain tv:stä ja netistä tulleet joulukalenterit.
 
42. Tänä jouluna minä aion...

Syödä ja herkutella paljon. Ottaa rennosti. Ja viettää aikaa lähimmäisteni kanssa. Sekä muistaa edesmenneitä lähimmäisiäni.

43. Joulurauhan julistuksen aikana minulla on tapana...

Ennen minulla ja minun perheelläni oli tapana syödä riisipuuro Turun joulurauhan julistuksen aikaan. Tänä vuonna tosin syötiin isän kanssa puuro jo yhdentoista jälkeen.

Tietenkin parit kyyneleetkin tulee tipautettua silmistä joulurauhan julistuksen aikana.

44. Minusta joulun tunnelman luovat...

Hyvä seura, joulumusiikki, hyvät jouluiset tuoksut, koristeet, joulukuusi, lumi...

45. Minulle tärkeitä jouluaskareita ovat...

Leipominen, koristeleminen ja jouluruokien laittaminen.

46. Kun olin lapsi, niin joululahjojen jakaminen tapahtui...

Siten ainakin, että nuorin luki aina nimet lahjoista ja jakoi lahjat.

47. Kun minä valitsen joulukuusen, niin tärkeää on...

Että se on tarpeeksi pitkä ja tuuhea. Että joulukuusi on kaunis. Tosin en ole koskaan vielä valinnut joulukuusta.

48. Joulun pyhinä minä haluan tarjota vieraille...

Vain parasta. Joulu on niin tärkeä ja pyhä juhla, että silloin on tärkeää että jouluna on pöydässä vain parasta.

49. Kun olin lapsi, niin minusta oli jouluna tärkeää...

Saada paljon lahjoja. Nykyään lahjojen saamisen merkitys on vähentynyt olennaisesti, muut asiat ovat alkaneet merkkaamaan enemmän joulun vietossa.

50. Minulle tärkeitä joulunajan perinteitä ovat...

Se, että joulun ensinnäkin vietän Parolassa kotokotonani. Sitten jouluaatto aamuna kuuluu katsella hetken aikaa Joulupukin kuumaa linjaa. Jouluaattona kuuluu syödä vähän myös riisipuuroa. Sekä katsella tv:stä myös Turun joulurauhan julistus. Hautuumailla käymiset, joulusauna, jouluruokaileminen ja lahjojen saaminen ja antaminenkin ovat tärkeitä joulunajan perinteitä.

Joulu on niin ihanaa perinteiden aikaa. 

51. Minä muistan sen joulun, kun...

Äiti oli vuonna 2010 joulun sairaalassa. Joululahjatkin jaettiin tuona jouluna vasta joulupäivänä kun äiti pääsi käymään kotona. Tuolloin sanottiin, että ensi joulu vietetään sitten taas normaalisti, kun äitikin on kotona. Mutta toisin kävi, äiti menehtyi seuraavana vuonna.

Muistan myös sen joulun kun velivainaani voitti jouluaattona hänelle nimipäivälahjaksi ostamastani Veikkauksen joulukalenterista 500 euroa! Minähän tuosta kovan porun nostin, kun koitin päästä osingolle ja lopulta pääsinkin...

52. Kun valitsen joululahjoja, niin minulle on tärkeää...

Että niitä on mietitty ajatuksen kanssa. On mietitty sitä, mikä kullekin sopisi lahjaksi. Joululahjojen olisi hyvä olla persoonallisia. Tärkeää on myös, että lahjan saaja tulisi oikeasti tykkäämään saamastaan lahjastaan ja lahjalle olisi hyödyllistä käyttöä.

53. Mielestäni joulun aikaa kuvaavia tunteita ovat...

Öö? Onnellisuus, iloisuus, haikeus, surullisuus... Hieman erikoista, kun joulun vietossa tulee pintaan sekä iloisia tunteita että haikeita tunteita. Haikeutta aiheuttaa muistot ja kun jouluna alkaa ikävöimään edesmenneitä lähimmäisiä.

54. Minulle joululahjojen antaminen merkitsee...

Tosi paljon. Tykkään nykyään ennemmin antaa lahjan kuin saada lahjan itse. Tykkään siitä kun saa ilahduttaa toisia ihmisiä.

55. Tämän joululaulun sanomaa minä arvostan...

Varpunen jouluaamuna. Siinä sen pienen tytön pikkuveli tulee varpusena morjenstamaan tätä pientä tyttöä enkelten maasta. Tämän laulun sanoma sopisi minunkin tilanteeseeni hyvin, voisi isoveljeni varpusena tulla morjenstamaan minua enkelten maasta.

56. Joulukortin sanomassa minulle on tärkeää...

Että se on ajatuksella kirjoitettu ja annettu.

57. Minulla on unelma, että jouluna voisin...

Saada vielä isoveljeni ja äitini kotiin. Sanotaan tähän hieman tällaista yliluonnollista. Veljeni ja äitini ovat siis menehtyneet, nyt on jo seitsemäs joulu ilman äitiä ja kuudes joulu ilman veljeä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!