sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Biljardipeli on joka päiväinen nautinto

Kukapa olisi voinut uskoa että hullaannun vielä jonain päivänä näinkin paljon biljardista? Ennenhän minä suorastaan inhosin kyseistä lajia. En ymmärtänyt lajin päälle mitään, en ymmärtänyt sääntöjä ja en osannut pelata kyseistä peliä. Täällä Länsituulessa eli tällaisessa kaiketi kuntoutuskeskuksessa olen kuitenkin viimeisen vuoden aikana hullaantunut lajista ihan täysillä. Olen saannut osuman sydämeeni ja tuon osuman on aiheuttanut laji nimeltä biljardi. Olen oppinut täällä Länsituulessa pelaamaan lajia vähitellen ja se on vienyt mukanaan. Nykyään taidan olla hieman jopa rakastunut biljardiin. :)

Miksi juuri täällä Länsituulessa olen innostunut biljardista? No täällä on oma biljardipöytänsä ja täällä saa pelata biljardia ilmaiseksi niin paljon kuin huvittaa. Tai sellainen rajoite on että pelata ei saa hiljaisuuden aikana eli kello 22-07 välillä. Minä aloitan usein pelaamisen ja treenaamisen siinä ysin aikoihin aamulla. En viitsi sitä aiemmin pelata kun pallot pitävät niin kovaa ääntä, ei mahdollisesti nukkuvat ihmiset häiriinny.

Biljardia oli lopulta suht helppo lähteä aluksi pelaamaan. Pelin säännöt on kuitenkin suht yksinkertaiset, lajin eri hienoudet aukeavat sitten vähitellen. Peli on ainakin minut saannut täysin hullaantumaan itsestään. En ole vielä kertaakaan kokenut monesta muusta pelistä tyypillistä kyllästymisen tunnetta tätä lajia pelatessani vaikka olenkin viimeisen vuoden aikana pelannut peliä paljon. Jokainen biljardipeli on aina jollain tavalla erilainen, sekin tekee sen ettei lajiin kyllästy niin helpolla.

Nytkin minulla olisi kova halu päästä edes treenaamaan yksin lajia mutta olen kipeänä ja makoilen vain sängyssä. Joudun siis pakostakin pitämään lajin parista pelitauon ja se tietenkin kyrsii. No tällä ajalla koitan perehtyä netistä löytyviin ja lajista kertoviin opetusteksteihin ja videoihin. Jollain tavallahan se on koitettava hyödyntää tämäkin pelitauko.

Olen varmaan hyvä esimerkki siitä, että lajia kannattaa alkaa pelaamaan! Niidenkin jotka eivät sitä ole ennen pelanneet. Minäkin aloitin täällä Länsituulessa lajin parissa ihan nollista ja nyt vuoden pelaamisen jälkeen olen tosi kiinnostunut ja hullaantunut lajista.

Olen onnellinen siitä, että olen löytänyt vihdoin itselleni sellaisen lajin josta minäkin olen aidosti kiinnostunut. Ja minkä parissa voin vähän kilpailla, mittailla omaa suorittamistasoani ja minkä parissa voin koittaa kehittyä.

Täällä Länsituulessa järjestettiin viime viikonloppuna oikein biljarditurnauskin. Turnaukseen osallistui 10 pelaajaa ja yhteensä pelejä turnauksessa pelattiin 28. Minä katselin niistä jokaisen kun piti kisaisäntänä pitää turnauksen peleistä myös kirjanpitoa. Minä itse pelasin turnauksessa yhteensä seitsemän peliä. Voitin peleistäni kuusi eli hävisin vain finaaliottelun ja tulin turnauksessa toiseksi. Pidän sijoitustani ihan hyvänä suorituksena, taso turnauksessa nyt oli kuitenkin melko hyvä.

Ja mikä parasta, osasin myös kunniakkaasti hävitä. Ei tarvennut hävetä jälkeenpäin. Muistan niitäkin kertoja elämästäni kun en ole oikein osannut hävitä tai en ole osannut ottaa vastaan heikkoa palautetta. Tällä kertaa ei kuitenkaan mailat lennelleet, itkua tullut tai en raivonnut ja vaatinut uusintaottelua vaan hävisin kunniakkaasti. Onnittelin finaalin voittanutta pelaajaa ryhdikkäästi finaalin jälkeen, niin kuin asiaan kuuluukin.

No mikä tekee biljardista sitten niin kiinnostavan lajin? Ensinnäkin jo se tekee tällä hetkellä lajista kiinnostavan että lajissa voi kehittyä koko ajan paremmaksi ja paremmaksi. Vielä löytyy paljon opeteltavia asioita ja se on kiinnostavaa. Varmaan tuon turnauksen kakkossija vaan entistä enemmän lisäsi intoani kehittymistä kohtaan kun näki ettei olekaan ihan huono vaan voi olla tässäkin lajissa kehityskelpoinen yksilö.

Biljardi on myös varsin hyödyllinen peli. Se opettaa pelaajalleen monia asioita, esimerkiksi geometrista ajattelua, keskittymiskykyä. Erilaisten tilanteiden hahmottamiskykyä ja tarkkuutta.

Biljardi on myös hauska ja sosiaalinen laji. Biljardipöydän ääressä on helppo pitää juttua yllä ja minä tykkään myös kommentoida lyhyesti pelin kulkua. Se on myös hauskaa. Täällä Länsituulessa saa helposti myös onneksi peliseuraa. Varsin usein käy niinkin että kun menet treenaamaan yksin ensin ja pallot alkavat pitämään ääntä niin paikalle tulee toisiakin pelaajia.

No oli miten oli. Olen aika mielissäni että olen "löytänyt" biljardin elämääni. Sitä tuleekin pelattua paljon tänä päivänä, ainakin pari-kolme tuntia päivässä ja ei siihen oikein koskaan tosiaan kyllästy.

Lähipäivinä Länsituulen kotisivuille ilmestyy myös juttu biljardista. Täällä Länsituulessa eletään tällä hetkellä muutenkin sellaista biljardibuumia enkä tosiaan enää ihmettele miksi. Jutussa muutama muukin innokas biljardia pelaava asukas ja asiakas ottaa kantaa siihen mikä esimerkiksi biljardissa viehättää. Jutun on kirjoittanut minä. Haastattelin ihmisiä tuon biljarditurnauksen yhteydessä ja yhtä Länsituulen työntekijää jututin vielä turnauksen jälkeisenä maanantainakin.

Onhan se niin kuin yksi asukas jutussa kauniisti ja osuvasti mainitsee, biljardipeli on joka päiväinen nautinto. Ja mielelläni näen uusiakin pelaajia lajin parissa. Jos minäkin opin pelaamaan peliä ja suorastaan rakastuin siihen, niin mikset sinäkin?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!