sunnuntai 13. toukokuuta 2018

Kirje äidille,

Moi äiti,

Olet tänään etenkin mielessäni, kun on äitienpäivä. Sinä äiti teit aikoinaan poikasi eteen niin arvokasta työtä, että olet päiväsi lukuisien muiden äitien tapaan ansainnut. Kunnioitettakoot tällä erityisellä päivällä sitä työtä mitä aikoinaan äitinä teit.

Me käymme tänään äitienpäivänä isäni kanssa haudallasi Tyrvännössä. Arvaat varmasti että olen surullinen, vähintänä tuhat kertaa mielummin juhlistaisin tätä erityistä päivää sinun kanssasi vielä täällä. Kernaasti joisin sinun kanssasi vaikka kunnon täytekakkukahvit, mutta se ei valitettavasti ole enää mahdollista.

Olet äitini ajatuksissani varsinkin tänään. Mietin mitä sinä äiti minulle merkitsit. Teit laadukasta kasvatustyötä poikasi eteen ja siitä minun pitää olla kiitollinen. Opetit minut hyville tavoille, opetit koulutuksen merkityksen, opetit tekemään töitä ja pidit huolta aina minusta. Jopa silloinkin kun olin jo kasvanut aikuiseksi. Olit minulle tuki ja turva.

Sinä olet varmasti ollut huolissasi siitä, miten me olemme voineet täällä pois lähdettyäsi. On totta, että elämäni heitti häränpyllyä hetken aikaa sinun ja veljeni menehdyttyä. Sorruin esimerkiksi useasti juopottelemaan, vaikka aina yrititkin opettaa minulle että kaljan kittaaminen ei kannata. Elin hetken aikaa vaikeita aikoja, mutta olen niistä nyt selviytymässä.

Velkaa minulle jäi muistoksi näistä vaikeista ajoista, mutta muuten olen saamassa elämästä kiinni taas positiivisella tavalla. Olen voittamassa vaikeuteni ja sinun ei tarvitsekaan enää olla pojastasi huolissasi. Olen esimerkiksi ollut jo yli vuoden juomatta alkoholia.

Usein elinaikanasi jaksoit kantaa huolta siitä, kuinka me pärjäämme sitten kun sinun lähdön aikasi koittaa. Tällä hetkellä olemme voineet pitkään isäni kanssa jo hyvin. Tietenkin olemme edelleen ja aina surullisia sinun kohtalostasi ja olet aina muistoissamme. Sinulle on luonnollisesti paikka aina auki keskuudessamme.

Mutta muuten olemme voineet isäni kanssa hyvin ja se on varmasti asia jonka haluaisit nyt kuullakin. Siellä se isäkin viettää iloisia eläkepäiviään. Ja minä asun tätä nykyä tällaisessa mielenterveyskuntoutujien asumiskeskuksessa Länsituulessa, saan täällä sellaista tukea kuin tarvitsenkin.

Ja ei sinun sitäkään kannata murehtia, että isäni jäisi yksin kun lähdit pois. Esimerkiksi minun ja isäni välit ovat oikeastaan vain tiivistyneet pois lähdettyäsi. Meidän miesten on pakko nyt pitää toisistamme huolta.

Siskon perhekin voi ymmärtääkseni hyvin. Siitä ilopilleri Vilmasta on kasvanut jo  iso ja fiksu teini ja näkisitpä nyt sen Veikon! Sen Veikon, jonka onneksi ehdit vielä näkemään ihan vauvana. Nyt tuosta Veikosta on kasvanut jo iso jannu ja Veksi aloittaa syksyllä koulun.

Ja miksei me siskoni kanssa täällä hyvin pärjättäisikin? Onhan meillä sinunkin kasvatustyösi ohjaamassa elämäämme.

Voi äiti. Kirjoitin sinulle kirjeen jo heti silloin kun lähdit luotamme. Ja pappi luki sen oikein ääneen muistotilaisuudessasi. Se oli kauniisti tehty papiltakin. Kirjoitin tuossa kirjeessäni että sekoittele niitä kortteja, olen vielä tulossa pelaamaan korttia luoksesi. No nyt sanoisin, että pidä välillä siitä korttien sekoittelemisesta taukoakin, tulen luoksesi, mutta se päivä toivottavasti ei sittenkään ole vielä tänään.

Tänään on jälleen kaunis kevät, tai oikeastaan kesäpäivä. Ja on jääkiekon MM-kisatkin käynnissä. Arvaat, että poikasi on jälleen innoissaan. Onneksi silloin kun olit vielä täällä ja vietit pitkiä aikoja sairaalassa, niin ehdimme silloinkin viettämään onnellisia hetkiä yhdessä. Siitä olen kiitollinen. Jotkut joutuvat eroamaan huonoissa väleissä, mutta meidän välit olivat aina lämpimät. Olin sinulle aina pikkupoika. Silloinkin kun aloitin armeijan tai muutin omilleni asumaan Kauhajoelle.

Mutta tosiaan... Silloin kun vietit pitkiä aikoja sairaalassa, silloinkin vietimme vielä onnellisia hetkiä yhdessä. Esimerkiksi silloin kun Suomi voitti 16 vuoden tauon jälkeen jääkiekon maailmanmestaruuden. Toin silloin sairaalaankin täytekakkua ja lasten kuoharia. Juhlimme MM-kultaa sitten siellä sinun luonasi sairaalassa siskoni ja hänen tyttönsä kanssa.

Muistan kuinka yritit aina opettaa minulle että jääkiekko on vain jääkiekkoa, ei sen suurempaa. Ja nyt olen oppinutkin myös häviämään. Muistutit minua aina jääkiekon MM-finaaleja ennenkin että muista sitten, että se on vain jääkiekkoa.

Paitsi yksi yö oli poikkeus. Se oli silloin vuonna 2011 kun Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa. Lähetit minulle finaalia edeltävänä yönä tekstiviestin töihini, jossa luki jotain muistaakseni tyyliin että huomenna se tulee! Silloin tiesin, että silloin huomenna Suomi tulee voittamaan jääkiekon MM-kultaa, kun koko kansakin siihen niin vahvasti luottaa. Kun jopa sinä äitini luotit siihen.

Henkilön Ville Heino kuva.
Tässä kuvaa haudaltasi.                                               


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!