tiistai 22. toukokuuta 2018

Matkakuume iski taas!- Mutta onko rahat järkevää sijoittaa matkustamiseen?

Keväällä se varsin usein iskee minuun. Kelit lämpiävät ja sitten sitä alkaa tekemään yhä vain enemmän mieli. En varmaankaan ole ainoa jota kyseinen "tauti" välillä vaivaa. Puhun nyt siis matkakuumeesta. Tänä vuonna kuume nousi minulle hiukan normaalia myöhemmin, mutta nyt se on joka tapauksessa taas kohonnut minulle.

Matkakuume on ihanan kamala "tauti", etenkin meille köyhille. Sitä pitäisi päästä reissuun mutta kun ei ole varaa reissaamiseen. Siksi en kai ole aiemmin antanutkaan itselleni edes lupaa haaveilla reissaamisesta, sillä olen tiedostanut rahatilanteeni. On pitänyt säästää ensin että on ollut varaa edes haaveilla matkustelusta.

Nyt minulla on kuitenkin säästötililläni rahaa noin 250 euroa ja säästötililleni koitan kerätä rahaa nimenomaan matkustelua varten. Laskin että viime kesän Helsingin reissuni kustansi noin 315 euroa eli vielä muutama kymmen euronen pitäisi saada säästöön että minulla olisi varaa jälleen lähteä reissuun.

No eihän reissuni mitään maata mullistavia ole tai mitään sellaisia, että niillä sen enempää pääsisi brassailemaan. Varsin usein ne kohdistuvat kotoSuomeen ja ovat sellaisia yhden yön reissuja. Yövyn jossain hotellissa ja käyn tutustumassa paikallisiin nähtävyyksiin. Niin kuin viime vuonna matkustin Helsinkiin, olin siellä yötä hotelli Annassa ja kävin tutustumassa ainakin Senaatintoriin, Helsingin tuomiokirkkoon, tein risteilyn Helsigin saaristossa ja kävin tutustumassa myös Ateneumiin, Kiasmaan ja luonnontieteelliseen museoon.

Henkilön Ville Heino kuva.
Viime kesänä kiersin Helsingin katuja.

Mutta ovat reissuni minulle sellaisia kivoja piristyksiä ja mukavia kokemuksia tämän ainaisen "peruselämisen" keskellä. Sellaisia kivoja irtiottoja arjesta. Ne kelpaavat ja riittävät minulle varsin hyvin. Ja muuhun minulla ei ole varaakaan. Kun oikein pinnistän niin saan joka kuukausi säästettyä sen 50 euroa ja siitä se matkakassani sitten vähitellen kertyy.

Mihin sitä sitten suuntaisi reissuun tänä kesänä? Siitäkään minulla ei ole vielä kovin tarkkaa ajatusta. Mutta esimerkiksi Helsinkiinkin jäi vielä nähtävää, että ehkä suuntaankin sinne vielä uudelleen. Helsinkiin jäi nähtäväksi vielä ainakin Suomen linna ja Helsinki design district sekä desingmuseo ja arkkitehtuurimuseo sekä talvipuutarha.

Toinen mietittävä asia on se, että mihin sitten minun olisi järkevää käyttää rahani? Mielellänihän minä itse rahat sijoittaisin johonkin kivaan pieneen reissuun, mutta onko se minun tilanteessani sitten kuitenkaan kovinkaan järkevää? Vai mihin sitä ennemmin pitäisi rahansa sijoittaa?

Ulosotossahan minulla on "muutama" tuhat euroa velkaa, että ehkä minun kannattaisikin säästöillänikin maksella näitä velkoja pois, että pääsen niistä eroon? Toisaalta minulta menee joka kuukausi aina 300 euroa rahaa ulosottovelkoihin, että kannattaako tuota systeemiä sen enempää muuttaa? Tuo 300 euroa ulosottovelkoihin joka kuukausi on ihan riittävän suuri summa ja sillä tahdilla voisin sitä ulosottovelkaa maksella pois. Olen laskenut että tuolla tahdilla kestää noin neljä vuotta että olen päässyt eroon ulosottoveloistani ja se on mielestäni hyvä tahti. Tarvitseeko tuota sen nopeammaksi saada?

Vai kannattaako mahdollinen säästöön jäänyt raha käyttää johonkin muuhun kuin ulosottovelkoihin? Olla mielissään siitä, että ulosottovelkasuoritusten jälkeen jää rahaa vielä johonkin muuhunkin ja käyttää se sitten siihen johonkin muuhun?

Henkilön Ville Heino kuva.
Helsinki osoittautui hyväksi matkakohteeksi.

Tällä hetkellä minulla on siis noin 250 euroa säästötililläni ja sitten minulla menee ruokaan joka kuukausi rahaa sen 200 euron verran. Tämän lisäksi minulla jää kaikkeen muuhun ylimääräiseen käytettäväksi joka kuukausi noin 75 euroa ja tästä 30 euroa menee kuukausittaiseen kännykkälaskuun. Kaiken lisäksi rahoistani menee siis 50 euroa joka kuukausi erilliselle säästötilille.

Eihän se rahamäärä paljonko minulla on per kuukausi sijoitettavana kaikkeen muuhun ruoan ja kännykkälaskun lisäksi kovin iso ole. Se on vain noin 45 euroa. Kohta tuo summa kuitenkin isonee kun pääsen opintolainastani eroon ja minulla jää rapiat 40 euroa käytettäväksi enemmän per kuukausi.

Siinähän se kysymys sitten onkin, kuinka minun kannattaa "kaikki" nämä rahani käyttää? Ulosottovelkoihin? Säästää mahdollisen pahan päivän varalle? Vaatteisiin? Matkusteluun? Suurentaa ruokabudjettiani? Vai vallan johonkin muuhun?

Ehkä kuuntelen mielelläni muidenkin kommentteja tässä asiassa. Mihin muut käyttäsivät pienet rahamääränsä?

Ja toinen asia jota kannattaa pohtia on kännykkätilanteeni. Soitin tänään erääseen kännykänkorjausliikkeeseen ja ne sanoivat että iphoneeni saisi uuden näytön rikki menneen näytön tilalle jo 59 eurollakin. Eli se olisi jopa 30 euroa halvemmalla kuin mikä oli hinta-arvio toisessa kännykänkorjausliikkeessä. 59 euroa voisi olla jo sen verran alhainen hinta, että sen voisi jo uudesta näytöstä kustantaakin. Etenkin kun iphoneni toimii muuten vielä hyvin.

Mutta kannattaako minun ostaa kokonaan uusi älypuhelin ja säästää rahani siihen vai korjauttaa vanha iphoneni? Siinäpä sitä kysymyksiä pohdittavaksi.   

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!