perjantai 24. toukokuuta 2019

Blogini synttärihaastattelu osa 1/2

"Ihminen voi muuttua. Mikäli vain tahtoo. Olen todiste siitä. Vuosi sitten olin läski, sohvaperuna ja arkajalka. Tänään olen lähes 30 kiloa laihempi, urheiluhullu ja sosiaalisesti lahjakkaampi. Itseluottamuksenikin on noussut kohisten."

Näillä sanoilla blogini alkoi kahdeksan vuotta sitten. Ensimmäinen julkaistu teksti oli nimeltään Muutos ja sen julkaisin täällä blogissani 25.5.2011. Tuosta tekstistä alkoi blogini ja huomenna blogini on siis iältään kahdeksan vuotias. Syntymäpäivän kunniaksi blogissa julkaistaan tänään ja huomenna haastattelu joka käsittelee yllätys, yllätys... blogiani! Tästä se alkaa:  


  1. Mistä kaikki alkoi? Miksi aloitit bloggaamaan?
Kaikki alkoi tosiaan noilla sanoilla mitkä äsken tähän tämän blogitekstin alkuun lainasin. Ensimmäinen blogitekstini täällä käsitteli niitä muutoksia mitä minussa oli vuosien varrella tapahtunut. Roimaa laihtumista, liikuntaan hurahtamista ja sosiaalisten taitojen parantumista. 

Miksi aloitin bloggaamaan? No silloin kun aloitin bloggaamaan keväällä 2011 olin edellisenä syksynä aloittanut toimittajan töiden harrastamisen ja silloin hurahdin ihan täysin journalismiin ja kirjoittamiseen. Minusta piti tulla kirjoitusalan ammattilainen ja aloinkin tekemään töitä sen eteen että kehittyisin kirjoittajana. Ja kirjoittamaanhan oppii kirjoittamalla.

Tämä blogi toimikin alun perin oppimisalustani. Opettelin bloggaamisen avulla kirjoittamista. Luomaan selkeäsanaisia tekstejä, värittämään tekstejä, ideoimaan hyviä otsikoita ja ideoimaan mielenkiintoisia ja erilaisia näkökulmia teksteihin. 

Ja jo kesällä 2010 ensimmäisen kerran pidin blogia, kun aloitin työt Ahvenanmaalla Föglössä. Se blogi oli nimeltään Degerby- elämysten kesä. Se blogi oli eri blogi kuin tämä Viltsun nurkkaus, mutta varmaan oli yksi syistä miksi sitten tämä Viltsun nurkkaus syntyi. Vaikka kesätyöt Ahvenanmaalla eivät lopulta hyvin sujuneetkaan niin tykästyin tuolloin kirjoittamaan blogia ja siitä oli helppo sitten synnyttää kokonaan uusi blogikin. Ja tästä blogista onkin tullut sitten jo melko pitkäikäinen!

Kolmas syy blogin aloittamiseen oli siinä että kaipasin alustaa mihin kirjoittaa omia ajatuksia eli kaipasin tällaista nettipäiväkirjaa. Ihan hirveästi en lukijoita ole koskaan yrittänyt kalastaa blogilleni mutta se että pääsee purkamaan omia ajatuksiaan johonkin ja saa niille jonkin verran lukijoitakin on tärkeää. 

      2. Mikä olisi se minun juttuni?

No tykkään kirjoitella tällaista blogia jossa ei ole mitään tiettyä aihealuetta vaan blogiin kirjoitetaan niistä asioista mitkä kulloinkin minua henkilökohtaisesti kiinnostavat Niistä asioista on siten helpompi kirjoittaakin, kun ne aidosti kiinnostavat. Tämän blogin tarkoitus on aina ollut se että kirjoitan tänne nistä asioista mitkä minua innostavat ja se on toiminut mielestäni hyvin.

Tämä blogi on minulle aina ollut vähän kuin julkinen päiväkirja ja sellaiseen päiväkirjaanhan kirjoitetaan kai joko päivän tapahtumia tai sitten niitä ajatuksia jotka päässä pyörivät. Voisihan tämä blogini olla suositumpi rajattuna johonkin tiettyyn aihealueeseen mutta riittäisikö minulla sitten kuitenkaan sellaiseen blogiin kovin paljoa sanottavaa?

Mutta jos jokin tietty yksi aihealue blogilleni pitäisi valita niin olisi se tietenkin ehdottomasti joko jääkiekko tai sitten penkkiurheilu tai sitten urheilu yleensäkin. Jos osaisin analysoida jääkiekkopelejä niin voisi siinä olla hyvinkin se minun juttuni! 

     3. Mitkä ovat ne minun mielestäni mieleenpainuvimmat tekstit näiden 8 vuoden ajalta? Mitä tekstejä on ollut mieluisinta kirjoittaa? Entä mitä haastavinta?

Olen saanut hyvin harvoin kommentteja blogiini mutta ne tekstit joihin on tullut kommentteja ovat sitten olleetkin mieleenpainuvia. On aina kiva saada palautetta ja kommentteja lukijoilta ja siksi tällaiset kommentoimaan herättäneet tekstit ovat olleet kyllä ikimuistoisia. 

Mieleen muistuu esimerkiksi teksti jossa mietin olenko minä köyhä. Se teksti sai aikaan ainakin yhden kommentin jossa kommentoitiin asiaa aika positiiviseen sävyyn. Muistaakseni tämän kommentoijan mielestä en ole köyhä ja minunkin asiat paranevat varmasti muutaman vaikeamman vuoden jälkeen. 

person using MacBook Pro

Toinen mieleenpainunut teksti on myös se teksti jossa mietin onko minusta enää keittiöalalle? Sekin teksti sai aikaan kommentin ja siksikin tuo teksti jäi mieleeni. Tuossa kommentissa minua kehotettiin jopa kirjoittamaan keittiöalaa käsittelevä kirja. Siinä yhdistyisivät keittiöalan osaamiseni ja kirjoitustaitoni.    

Mieleenpainunut teksti on myös teksti vuosien takaa. Tuon tekstin otsikko oli Näin kivi hioutui timantiksi ja siinä kerroin kuinka työstin aikoinaan Jatkoajan verkkolehteen Jyrki Louhesta haastattelupaketin. Sekä tuo juttupaketti että myös siitä kirjoittamani blogiteksti ovat ikimuistoisia. Mieleeni ovat jääneet myös nämä ikävämmät tekstit, joissa olen jounut kertomaan äitini ja veljeni kuolemista. 

Mieluisimpia tekstejä kirjoittaa ovat olleet tekstit joissa on ollut niin kiinnostava aihe että teksti on syntynyt kuin itsestään. Tekstit jotka aikaan saavat kirjoittamiseen flow:n niin niitä tekstejä on mielekästä kirjoittaa. Toisaalta kirjoitankin yleensä tänne blogiin vain sellaisia tekstejä jotka minua itseäni aidosti kiinnostavat kirjoittaa. 

Haastavimpia tekstejä kirjoittaa ovat tosiaan olleet ne kirjoitukset joissa olen käsitellyt äitini ja veljeni kuolemia ja sitä surutyötä mitä niistä kuolemista on seurannut. Niissä on ollut niin raskaita aiheita että niiden käsittely on ollut haastavaa. Muuten ei mieleeni tule tekstejä joiden kirjoittaminen on ollut erityisen haastavaa. Tosiaan kun en kirjoita silloin jos ei tee mieli kirjoittaa. En kirjoita pakosta. Kirjoittaminen pysyy aina mielekkäänä kun kirjoittaa aiheista jotka todella kiinnostavat.  

      4. Millainen on ollut bloggaajan urasi?

Bloggaajan urani on ollut varsin mielekäs ja mielenkiintoinen. Bloggaajan urani tosiaan alkoi jo kesällä 2010 kun pidin vähän aikaa sitä blogia nimeltä Degerby-elämysten kesä. Rahaahan en ole saanut koskaan blogini pitämisestä vaan tämä on ollut minulle aina puhdas harrastus. Mitkään kovin suuret lukijamäärätkään eivät aja minua kirjoittamaan vaan kirjoitan ennemminkin puhtaasta halusta kirjoittaa. 

Bloggaajan urani on ollut aina minulle hauska, mielekäs ja arvokas. Tänne blogiin on ollut vuosien varrella kiinnostavaa kirjoittaa tekstejä. Tekstien eteen ei ole sinällään koskaan tarvinnut nähdä kovin suurta työtä ja vaivaa vaan olen kirjoittanut siitä aiheesta mikä on sillä hetkellä mielessä pyörinyt ja sen takia tekstiä on syntynyt helposti. 

Bloggaajan ura on ollut minulle aina myös tärkeä. Tämä blogi kun on toiminut aina päiväkirjanakin minulle niin tänne on ollut mukava purkaa mieltään ja ajatuksiaan. 

pencil on opened notebook

      5. Mitkä asiat saavat kirjoittamaan?

Minut saavat kirjoittamaan sellaiset asiat jotka aikaan saavat voimakkaita tunnetiloja. On se tunnetila sitten suru kuten äitini ja veljeni kuolemien jälkeen tai ilo kuten HPK:n voittaessa Suomen mestaruuden. Näissä tunnetiloissa on sitten syntynyt helposti asioita käsitteleviä tekstejä ja esimerkiksi surutyössä sillä kirjoittamisessa on ollut tärkeä roolinsa. Toki taas voiton juhlissa kirjoittaminen on ollut iso osa sitä fiilistelyä. 

Minut saavat myös kirjoittamaan sellaiset asiat jotka innostavat minua, kuten biljardin peluu yhteen aikaan. Biljardista kirjoitin paljon tekstejä tänne esimerkiksi viime vuonna. Toinen asia mikä on vuosien varrella innostanut on ollut kirjoittaminen ja myös siitä olen kirjoittanut tänne jonkin verran tekstejä. 

Kirjoittamaan saavat myös minun elämässäni ajankohtaiset ja paljon kielen päällä pyörivät aiheet kuten viime aikoina olen kirjoittanut tänne jo jonkin verran tekstiä työnhausta ja työelämästä. Tarkoituksenani on jatkossa kirjoittaa lisääkin tekstiä blogiini kyseisistä aiheista. 

Siinä oli ensimmäinen osa blogini synttärihaastattelusta. Toivottavasti oli kiinnostavaa luettavaa, toinen osa tulee sitten julkaisuun huomenna varsinaisena blogin syntymäpäivänä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!