lauantai 22. kesäkuuta 2019

Ahvenanmaalainen pannukakku on juhannusperinteeni

Minulla on ainakin yksi juhannusperinne. Yksi tietty asia joka on toistunut jo useampana juhannuksena, niin monena juhannuksena että voidaan puhua jo perustellusti perinteestä. Voi sanoa jo että ainahan sitä minulla on juhannuksena. Olen koittanut myös tarkoituksella tehdä tästä perinteen, valmistamalla tätä vuosi vuoden jälkeen aina juhannuksena uudelleen.

Olen koittanut tehdä itselleni perinteen juhannukseksi ja hyvin olen mielestäni tässä onnistunutkin. Minun juhannusperinteeni on se että juhannuksena valmistan ja herkuttelen vuosi toisensa jälkeen ahvenanmaalaisella pannukakulla. Joskus 2000-luvun alkupuolella jo aloin valmistamaan ensimmäisen kerran aina juhannukseksi ahvenanmaalaista pannukakkua ja tuota perinnettä olen sitten toistanut melko monena juhannuksena 2000-luvulla. Minulla on tarkoitus ollut tehdä tästä ahvenanmaalaisen pannukakun valmistamisesta juhannuspöytään perinne minulle. 



Ja vähitellen olen pyrkimyksessäni onnistunutkin. On alkanut tuntumaan siltä että ihan kuin tuota ahvenanmaalaista pannukakkua olisi ollut minulla aina juhannuksena. Ainakin sen jälkeen kun olen muuttanut porukoiden suojista omilleni ja alkanut huolehtimaan itse omista syömisistäni. Ahvenanmaalainen pannukakku on aivan kuin normaalia Manner-Suomalaista pannukakkua, mutta siihen tulee taikinaan lisäksi myös mannapuuroa ja kardemummaa. Ne lisäainekset tekevät pannukakusta erityisen, erityisen maukkaan. 

Miksi sitten ahvenanmaalainen pannukakku on noussut juhannusperinteekseni? Minähän olen koko ikäni lähes tulkoon asunutkin vain Manner-Suomessa! No olen sentään reissuja tehnyt Ahvenanmaalle ja viikon asunutkin Ahvenanmaalla, joskus 1990-luvun loppupuolella tein porukoitteni kanssa ensimmäisen kerran reissun Ahvenanmaalle ja silloin sen nimisellä leirintäalueella kuin Ålebo camping sain ensimmäisen kerran maistaa ahvenanmaalaista pannukakkua ja se oli rakastumista heti ensi haukkasulla!

Ahvenanmaalainen pannukakku on ollut jo monien vuosien ajan suurta herkkuani. Siihen oheen kuuluu ehdottomasti myös mansikkahillo ja kermavaahto ainakin ja niin kuin nytkin, niin myös tuoreet mansikat ovat hyvä lisä kun herkuttelee ahvenanmaalaisella pannukakulla. 



Siksi kai olen ottanut perinteekseni tehdä ahvenanmaalaista pannukakkua juhannuksena koska se on suurta herkkuani. Olen pahoillani jos jotain ahvenanmaalaista nyt jurppii se kun Manner-Suomalainen tekee juhannusperinteenään ahvenanmaalaista pannukakkua mutta mikäpäs muukaan sen juhannuksen herkkupöydän herkuksi parhaiten sopisi kuin yksi niistä suurimmista herkuistani?

Enkä tee ahvenanmaalaista pannukakkua oikeastaan kuin juhannuksena. Se on sen verran työläämpi tehdä kuin normipannukakku että ei sitä arkena tule niikin herkkuja. No täytyy kyllä sanoa että vaikka ahvenanmaalainen pannukakku onkin ehkä työläämpi tehdä kuin normipannari niin ei se silti kovin työläs ole valmistaa. Mannapuuroa pitää vain ensin keittää jonkin verran että saa pannukakun tehtyä. Mutta juhannuksena on aikaa kokata enemmän ja juhannuksena voi tehdä vähän isompitöisempiä kokkauksia.

Tässä sen ahvenanmaalaisen pannukakun yksi resepti, resepti kopsattu suoraan Kotikokin sivuilta:

Raaka-aineet


3 dltähteeksi jäänyttä riisi- tai mannapuuroa
5 dlmaitoa
 dlvehnäjauhoja
3 kplmunaa
1 dlsulatettua voita tai margariinia
1 dlsokeria, 2 tl. vaniljasokeria, ½tl. suolaa, 2tl kardemummaa

Ohjeet

Sekoita puuro ja maito kulhossa.
Vatkaa joukkoon munat, vehnäjauhot ja sulatettu voi.
Lisää sokeri, vaniljasokeri, suola ja kardemumma. Sekoita tasaiseksi.
Voitele uunivuoka. Kaada taikina vuokaan. Pinnalle hiukan voi sulaa.
Kypsennä 225- asteisessa uunissa noin 35 minuttia.
Tarjoa mansikka- tai vadelmahillon kera.

Ja oikeastaan täytyy sanoa että yhtä hyvin kuin se itse ahvenanmaalainen pannukakku niin juhannusperinteekseni kuuluu myös sen perusteltu ja sen asian esille tuominen että ahvenanmaalainen pannukakku on yksi juhannusperinteistäni. 

Ja on minulla toinenkin juhannusperinne, se on varmaan vielä pitkäikäisempi. Radio Nova soitattaa kanavallaan juhannuspäivänä aina top200-juhannuslistan ja minun perinteenäni on kuunnella tuota listaa. NIin kuin tänäkin vuonna. Tämä juhannuspäivä on perinteiden aikaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!