sunnuntai 26. huhtikuuta 2020

Olen innostunut katselemaan elokuvia

Olen nyt tämän huhtikuun aikana katsonut kohta enemmän leffoja kuin koko aiemman elämäni aikana yhteensä. Joo, voihan tuossa toteamuksessa olla hieman värikynää mukana mutta faktakin on se että olen ollut aiemmin todella surkea elokuvien katselija. Mutta olenhan nyt viime vuosina oppinut katselemaan jalkapalloakin, joten miksen elokuviakin?

Syy miksi nostin sekä jalkapallon että leffat samaan lauseeseen on se että olen aiemmassa elämässäni ollut tosi surkea katselemaan sekä futista että leffoja ja syy kummassakin tapauksessa on ollut se että keskittymiskykyni on ollut niin huono. En ole malttanut istua alas ja tuijottaa jotain jalkapalloa tai yhtä leffaa niin pitkää aikaa putkeen kuin olisi ollut pitänyt. En ole jaksanut keskittyä kumpaankaan, en jalkapallon enkä elokuvienkaan katseluun.

four reel films lying on white table

Olen katsellut elämässäni todella vähän elokuvia ja se hieman nolottaakin. Minulle jokin klassikkoelokuvakin, kuten huhtikuussa katselemani Nuija ja tosinuija voi olla ihan uusi. En ole vain ennen jaksanut keskittyä elokuvien katseluun, oli se elokuva sitten hyvä tai huono. En ole kovinkaan monesta leffasta ollut kiinnostunut tarpeeksi että olisin antanut sille edes reilun mahdollisuuden.

Minä en ole todellakaan ollut mikään leffaihminen aiemmassa elämässäni. Siis tarkoitan sitä että olisin ollut kiinnostunut leffoista. Mielummin olenkin katsellut vaikkapa sitä urheilua. Mutta nyt tämä huhtikuu on ollut poikkeus, olen katsellut tämän kuukauden aikana jo kahdeksan elokuvaa kokonaan. Urheilumaailma on nyt seis ja tilalle on tullutkin leffojen ja sarjojen katselu, ainakin minulla.

Olen pyrkinyt antamaan ennakkoluulottomasti eri elokuville mahdollisuuden. Valinnut jonkun minua tekstien ja tyylilajin perusteella kiinnostavan elokuvan katseluun ja katsellut sitä mahdollisimman ennakkoluulottomasti. Jokaisella kerralla onkin sitten yllättäen käynyt niin että olen jaksanut katsella koko leffan alusta loppuun saakka samalla katselukerralla ja ollut leffasta todella kiinnostunut. Ei ole yhtään tuntunut leffan katselu pitkästyttävältä ja tylsältä.

Huhtikuun aikana olen katsellut järjestyksessä elokuvat Kuutoset, Nuija ja tosinuija, Luokkakokous, Vuonna 85, Pako Alcatrazista, Kauhea kankkunen ja Skipataan joulu sekä Ganes. Suurin osa katselemistani elokuvista on ollut kyllä komedioita mutta niistähän minä tykkään. Siitä kun saa nauraa kunnolla leffaa katsellessa. Tosin tykkään kyllä vaikkapa draamasta ja jännäreistäkin.

clap board roadside Jakob and Ryan

Just sainkin katseltua tuon Remu Aaltosesta ja Hurricanesista kertovan elokuvan Ganes. Se oli ihan ok leffa, mutta siinä oli kyllä surkea äänentoisto tai sitten kuuloni on huono. En meinannut monessakaan kohdassa saada selvää mitä näyttelijät sanoivat. Ja se aika paljonkin nakersi leffanautinnostani.

Ja tosiaan, noiden edellä lueteltujen leffojenkin joukossa on paljonkin tunnettuja elokuvia mutta niistä vain elokuvan Pako Alcatrazista olin katsellut aiemmin jokunen vuosi sitten televisiosta. Se oli minulle ennestään tuttu leffa mutta se on niin hyvä että sen jaksoi katsella uudestaankin.

Saattaa olla että kohta alan katselemaan vieläkin jotain leffaa. Tässä nyt on vielä aikaa kuitenkin ennen kuin viikonloppu ja vapaani loppuvat. Voisi katsella jonkin elokuvan ja käydä lenkillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!