lauantai 4. huhtikuuta 2020

Onko koronassa jotain hyvääkin?

Suomessa ja lähes koko maailmassa vallitsee tänä päivänä erittäin poikkeukselliset olot. Korona on vaikuttanut paljon arkeemme, etenkin rajoittaen elämäämme. Mutta onko tässä vallitsevassa tilanteessa mitään hyvää? 

Siitä on vierähtänyt aikaa jo yli kaksi viikkoa kun olen edellisen kerran blogiini kirjoittanut tekstiä. Tuolloin kun viimeksi tekstejä blogiini kirjoitin niin oli myös jo pinnalla ja ajatuksissani tämä korona. Ja niin se on yhä ajatuksissani tietenkin. Tämä koronatilanne kestää todennäköisesti vielä pitkään. Viimeksi vain kirjoittelin tekstejä aika negatiivissävytteisesti, mikä on varsin luonnollista näissä oloissa. Mutta nyt on aika miettiä voisiko vallitsevassa tilanteessa olla tilaa positiivisuudellekin? 

coronavirus

Mitä hyvää tämä koronatilanne on tuonnut mukanaan? Mitä sellaista mikä vaikuttaa myös minun elämääni? Vai onko mitään? No ensinnäkin haluan nostaa hyväksi asiaksi sen seikan että ne Veikkauksen pelikoneethan ovat nyt tämän epidemian ajan suljettuina kokonaan. Tämä on iso juttu minullekin joka olen kärsinyt viime vuosina peliriippuvaisuudesta. 

Pidän onnenani sitä että olin jo ennen kuin pelikoneet sulkeutuivat niin pelaamatta muutaman kuukauden kokonaan rahapelejä. Sillä jos olisin pelannut peliautomaattejakin entiseen tapaan aina siihen asti kun ne sitten päätettiin sulkea olisi vaikutus minuunkin voinut olla paljon negatiivisempi. Se olisi voinut olla yks kaks outoa opetella olla pelaamatta uhkapelejä.

No nyt tämä on kääntynyt minun päässäni niin että minun ei tee edes mieli pelata rahapelejä. Ei tarvitse pähkäillä niiden pelihalujen kanssa kun tietää että se on turha haluta sellaista mihin ei ole mahdollisuutta. Netissä en pysty pelaamaan koska sinnekin minulla on estot asetettuna ja pelikoneet ovat tosiaan nyt suljettuina. Tämä tilanne on minulle iso helpotus. Saisi jatkossakin pysyä pelikoneet kiinni, sillä se on mielestäni väärin että ihmisten sairaudella tehdään rahaa. 

Siis tämä vallitseva tilanne on saanut aikaan sen että minulla ei ole pelihaluja nyt ollenkaan. Kun noista eurojackpoteista, lotoista, arvoista ja näiden tapaisista peleistä en ole vielä sentään innostunut. Ja toivottavasti en innostukaan.

Mitä muuta hyvää tässä vallitsevassa tilanteessa voisi olla? No minun talouteeni tämä koronatilanne vaikuttaa todennäköisesti positiivisesti. Jos ei sitten tule mitään sairaanhoitokuluja minun maksettavaksi. Nyt tulee vain säästöä kun elämä on varsin rajoitettua. Normaalikeväänä olisin maksanut jääkiekkolipuista, urheilukanavista, teatteri- ja leffalipuista sekä musakeikoistakin. Nyt en maksa näistä mitään kun kyseisiä aktiviteetteja ei ole tarjolla ja ravintolakulutkin varmaan pienenevät entisestään.

person holding white plastic pump bottle

No olen päättänyt kuitenkin niin että ihan säästöä en todennäköisesti tule tekemään vaan sen sijaan nostatan ruokaan meenvää kuukausittaista budjettiani sadalla eurolla kahdestasadasta eurosta kolmeensataan euroon. Nyt kun on pääsiäinenkin kohta niin saa silloinkin syödä hieman paremmin. Ja tähtään siihen että ruokabudjettini nosto satasella näkyy etenkin ruokavalioni monipuolistamisessa ja siinä että on pöydässä parempaa ja terveellistä ruokaa. Ostelen esimerkiksi enemmän kasviksiakin. Laitan rahaa ruoan hankinnassa etenkin näihin asioihin kuin herkkuihin ja roskaruokiin.

Mainitsin äsken että en maksa nyt mitään urheilukanavista. Se on ihan totta. Sen sijaan Telian liigapelit+Viasatin urheilukanavat-paketin tilalle minulle on tullut Viasatin kaikki viihdekanavat. Kun en saanut tilaustani irtisanottuakaan vaan se vaihtui tuohon viihdekanavapakettiin ja paketin hinta tippui tuntuvasti aina 55 eurosta 19 euroon saakka. Lisäksi otin myös 8 euron kuukausihinnalla Netflixin käyttööni. Eli minulla on nyt viihekanavia käytössäni mutta urheilukanaviin verrattaessa säästöä tulee silti koska viihdekanavat ovat urheilukanavia selkeästi edullisempia. 

Nyt minullakin on aikaa tutustua esimerkiksi paljon käytetyn ja kehutun Netflixin tarjontaan. Ja olenkin sieltä jo löytänyt minulle itselleni kokonaan uuden tuttavuuden eli Frendit-sarjan. Noloa myöntää mutta minä en aikoinaan tuota katsellut ja nyt pitää ihmetellä miksi en? Sillä sarjahan on ensimmäisten osien perusteella loistavaa komediaa. 

person holding remote pointing at TV

No ehkä ikäni vaikutti aikoinaan siihen etten Frendien huumorille oikein lämmennyt mutta muistaakseni katselin kyllä silloin aikoinaan ja nuorena pojan kloppina jo Huonosti käyttäytyviä miehiäkin ja siitä tykkäsin jo silloin.

Ja koronan tuomista positiivisista vaikutuksista pitää kyllä myöntää sekin että nyt olen vihdoin oppinut pesemään käsiäni runsaasti ja oikein saippualla. Sekä pitämään kumihanskoja kädessäni melkein jokaisessa työvaiheessa töissä. Hygieenisyys on lisääntynyt elämässäni ja työskentelyssäni ja se on kyllä iso plussa.  

No, mitäs positiivisia vaikutuksia sinä olet keksinyt tästä koronatilanteesta? Sellaisia vaikutuksia jotka vaikuttavat omaan elämääsikin? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!