keskiviikko 16. syyskuuta 2020

Elämäni aakkoset

Täytin pari päivää sitten eli maanantaina 14.9.2020 36 vuotta. Tämän kunniaksi ajattelin tehdä haastepostauksen nimeltään Elämäni aakkoset. Tällaisia blogipostauksia olen nähnyt useissa blogeissa vuosien varrella ja olenhan minä itsekin jo vuonna 2017 julkaissut vastaavanlaisen kirjoituksen blogissani. 

Mutta koska syntymäpäiväni oli äskettäin niin sen vuoksi ajattelin kirjoitella tänne jotain speciaalia ja tässä sitä nyt tulee. Tämän postauksen tarkoituksena on kirjoittaa jokaisen kirjaimen kohdalle minulle itselleni merkittävä sillä kyseisellä kirjaimella alkava sana. Ja koska tämä on syntymäpäiväni kunniaksi tällainen erikoisjulkaisu blogissani niin päätin kirjoittaa sitten jokaisen kirjaimen kohdalle kolme minulle tärkeää sanaa. 

brown wooden blocks with number

A= 

Apulanta  Suosikkiyhtyeeni jo monien vuosien ajan ainakin kotimaisista bändeistä. Paljon tulee kuunneltua Apulannan kappaleita ja koska Apulanta yhä julkaisee uuttakin musiikkia niin Apulantaa voin melkein pitää jo kestosuosikkinani. Musiikki on muutenkin minulle tärkeää, paljon tulee kuunneltua musaa ja onhan minulla myös maksettu versio Spotifysta käytössäni. 

Ahkeruus Ahkeruus ja nöyryys ovat tärkeitä piirteitä minulle. En välttämättä ole aina se taitavin tekijä mutta pyrin siihen että asenteeni työntekoani kohtaan on hyvällä tasolla ja pyrin olemaan ahkera. Sen mitä taidoissani ehkä häviän niin sen pyrin voittamaan takaisin kovalla työn teolla. Ja olenkin saanut kiitosta työpaikoillani ahkeruudestani.

Aamut  Olen varsin usein aamuvirkkuihminen. Nautin siitä kun herään aikaisin ja saan kaikessa rauhassa käynnistellä päiväni. Usein työpäivinänikin pistän herätyskellon jo ajoissa soimaan että ihan heti herättyäni ei tarvitse töihin lähteä. Aikaisista aamuista ja myöhäisistä illoistakin valitsen mielummin sen että olen ajoissa hereillä. Aamuissa on taikaa ja silloin olen usein pirteimmilläni.

B

Bloggaaminen Bloggaaminen on minulle tärkeä harrastus vaikka en kovin aktiivinen bloggaaja olekaan. Kerran viikossa kuitenkin pyrin blogiani ainakin päivittämään ja nautin kyllä kirjoittamisesta ja bloggaamisesta. Bloggaaminen on minulle iso juttu muun muassa sen takia että siinä voi samalla käydä omia ajatuksiaan läpi. Bloggaaminen on varsin usein terapeuttista.

Biljardi Laji josta innostuin vasta tuetussa asumisyksikössä Länsituulessa asuessani muutama vuosi sitten. Biljardi on ollut minulle viime vuosina rakas harrastus ja olen nauttinut erittäin paljon biljardin pelaamisesta. Se on kiinnostava ja sosiaalinen laji. Harmikseni vain en ole päässyt nyt pelaamaan koronan takia biljardiakaan Länsituuleen nmoniin kuukausiin. 

Bebet Bebet on ehdottomasti itse tehtyinä lempileivonnaisiani. Bebet ovat jossain määrin työläitä tehdä mutta se niiden maku, aah! Jotain niin super herkullista. 

 

Coffee eli kahvi Kahvi vain kuuluu minulla päivään jokaiseen. Kahvia tuleekin juotua päivän aikana runsaasti, kenties liikaakin. Juon noin kuusi kupillista kahvia päivän aikana. Päivät lähtevät mukavasti käyntiin kun juo ensin aamulla pari kupillista kahvia, sitten töissä pitää saada kaksi-kolme kupillista kahvia että pysyy virkeänä ja vielä iltapäivälläkin juon kotona töistä palatessani pari kupillista kahvia. Kahvi on hyvää ja juon yleensä kahvin maidon kanssa, ilman sokeria. 

Coca cola Coca cola on toinen juoma kahvin lisäksi josta tykkään. Yhteen aikaan kokista meni aivan liian paljon, mutta nyt olen pystynyt vähentämään coca colankin juomista. Coca cola on hyvänmakuinen juoma. 

Chili Tykkään mausteisista ruoista ja chili onkin yksi lempimausteistani. 

D

Duuni Duuni eli työni on iso osa elämääni taas nykyään. Välissä oli muutama vuosi kun en työelämässä ollut vaan olin kuntoutuja mutta nyt olen taas palannut työelämään ja pidän siitä. Duuni on minulle tärkeää muun muassa siitä saatavan palkan vuoksi ja rytmittäähän duuni elämää sekä antaa elämälle merkitystä ja just sitä sisältöä. Duuni lisää elämään myös sosiaalisuutta. Duuni on minulle tärkeää!

Darrattomuus Tämä nyt on tällainen itse keksimäni sana mutta tarkoitan siis sitä että ei ole darroja eli krapuloita. Kun en juo alkoholia niin ei tarvitse kärsiä krapuloistakaan ja tämä on yksi iso hyvä puoli alkoholittomassa elämän tavassa. 

Dynastia Yksi parhaimpia tv-sarjoja mitä olen televisiosta koskaan vahdannut. 

text

E

Elämä Jo edesmennyttä mäkihyppääjälegendaa Matti Nykästä lainatakseni elämä on ihmisen parasta aikaa. 36 vuotta minullakin jo elämää takana kohta ja minunkin elämä on ollut melko värikästä, sisältänyt niin onnistumisia kuin paljon myös vastoinkäymisiäkin. Mutta olen kiitollinen että minulla on elämä ja pyrin asennoitumaan elämää kohtaan positiivisesti, olemaan elämän myönteinen. 

Emmerdale D:n kohdalla kirjoitin että Dynastia on yksi parhaimpia tv-sarjoja mitä olen koskaan televisiosta katsellut. Dynastian lisäksi selkeään parhaimmistoon kuuluu myös Emmerdale joka on kuulunut elämääni jo jopa 21 vuoden ajan, aina vuodesta 1999 alkaen. Emmerdale on ihana englantilainen draamasarja. 

Elinvoimaisuus Elinvoimaisuus, energisyys, tarmokkuus ovat minulle tärkeitä juttuja. Isona tavoitteenani minulla on just pyrkiä lisäämään elinvoimaisuuttani, sitä että jaksaisin entistä enemmän töissä ja työvuorojen jälkeen kotonakin. Elinvoimaisuutta ja energisyyttä pyrin lisäämään aktiivisella ja runsaalla kuntoilulla, hyvällä ruokavaliolla ja riittävällä unen määrällä.

F

Facebook Käytän hyvin paljon sosiaalista mediaa nimeltä Facebook. Minut voi luokitella jopa Facebook-riippuvaiseksi. Päivittelen usein kuulumisiani Facebookkiin, tosin ihan viime päivinä päivitykseni määrä on pudonnut.

Fanius Fanittaminen on minulle tärkeää myös. Fanitan sekä jääkiekossa HPK:ta että koripallossa Kauhajoen Karhubasketia. Fanittaminen on iso osa elämääni.

Finland. Kotimaani ompi Suomi eli Finland. Olen ylpeästi suomalainen. 

Google Googlen hakukonetta tulee Facebookin tavoin käytettyä miltei päivittäin. Google on helppokäyttöinen palvelu jonka avulla voi hakea tietoa netistä jos jotain asiaa ei itse tiedä tai on faktat päässyt unohtumaan. Onneksi on Google.

Grillaaminen Grillaaminen on hyvä tapa valmistaa ruokaa etenkin kesäisin. Grillaamalla saa aikaan maistuvia ruokia. Viime kesänä tulikin aivan liian vähän grillattua ja tyydyttyä lähinnä vain perusmakkaraan. 

Glögi Glögi on herkullinen juoma, joka maistuu etenkin joulukuussa. 

H

Huumori Huumorilla on iso merkitys elämässäni. Olen varsin huumorintajuinen persoona ja viljelen paljon itsekin huumoria. Vaikeissakin elämäntilanteissa auttaa ripaus huumoria.Ilman huumoria elämä olisi tylsää.

Hattula ja Hämeenlinna Hattula on synnyinkuntani ja Hämeenlinna nykyinen asuinpaikkakuntani. Tärkeitä paikkoja molemmat minulle.

Huolehtiminen Murehdin, huolehdin ja stressaan paljon asioita. Ehkä liikaakin. Voisin pyrkiä reilusti huolettomampaan elämän tyyliin. 

I

Iloisuus Pyrin iloiseen, positiiviseen, elämän myönteiseen asenteeseen. Vaikka huolehdinkin paljon asioista niin koitan silti olla iloinen perusluonteeltani. 

Ikävä Ikävästäkin on tullut valitettavasti osa arkipäivää. Tietenkin on ikävä niitä lähimmäisiä jotka ovat jo menehtyneet mutta nyt koronan takia on myös ikävä muun muassa isääni ja tuttujani Länsituulessa sekä myös muita lähimmäisiäni ja tuttujani. Kun nyt on tätä koronaa liikkeellä niin ei voi käydä niin vain ihmisten luona.

Inhimillisyys Minulle on tärkeää myös se että muistaa inhimillisyyden. Ei vaadi ja odota liikoja muilta tai itseltään vaan on myös inhimillinen itseään ja muita kohtaan. 

J

Jääkiekko Urheilulaji jota tykkään seurata eri urheilulajeista eniten. Rakkain harrastuksenikin on jääkiekon seuraaminen ja lätkäpeleissä käyminen. Jääkiekko on jo tenavaiästä lähtien ollut iso osa elämääni. En ole koskaan itse osannut kyllä edes luistella mutta nautin lätkän seuraamisesta.

Jälkiruoat Tykkään todella paljon hyvästä ruoasta ja olen myös erilaisten jälkiruokien suuri ystävä. Makeat jälkiruoat on ehdottomia suosikkejani. 

Joulu Olen todella jouluihmisiä. Rakastan joulua erittäin paljon ja odotan sitä aina saapuvaksi kuin pikkulapsi. Tykkään joulusta sen tunnelman, hyvän ruoan, musiikin kuin koristeiden ja sanomankin takia. 



K

Kuntoilu Kuntoilullakin on yleensä onneksi iso osa elämässäni. Uskon siihen että kuntoilulla on suuri merkitys jaksamisessa ja pyrinkin kuntoilemaan aktiivisesti ja suositusten mukaan. Liikun sellaiset viisi kertaa viikossa ja yksi liikkumiskerta kestää ainakin puoli tuntia. Ykköskuntoilumuotoni on tällä hetkellä kävely. 

Kokkaaminen Tykkään ruoanlaitosta ja olen mielestäni hyvä kokki. Arvostan myös paljon hyvää ja maukasta ruokaa.

Keittiöala Minulla on keittiöalan eli restonomin koulutus ja tällä hetkellä työskentelenkin keittiöalalla. Ilveskodin keittiö täällä Hämeenlinnassa on nykyinen työpaikkani ja viihdyn siellä hyvin.

L

Luovuus Pidän itseäni jollain tasolla luovana tyyppinä. Tykkään ideoimisesta ja olen luova persoona mielestäni etenkin kirjallisesti. 

Laiskottelu Joskus sitä laiskottaakin, etenkin vapaa-ajalla. No onneksi laiskottelu on ihmiselle jossain määrin ihan terveellistäkin.

Lasagne Ehdoton lempiruokani jota tulee kokattua kuitenkin aivan liian harvoin. Lasagne on vaan niin super, super hyvää. 

M

Matkustelu Asia josta tykkään hyvin paljon. Jos olisi varaa niin matkustelisin varmaan usein. Nautin varsinkin kotimaan matkailusta.

Mietiskely Olen pohdiskeleva persoona ja ajatuksia, mietteitä minulla on paljon. Nautin asioiden mietiskelystä. 

Metsä Tykkään liikkua metsässä ja luonnossa. Metsässä liikkuminen rauhoittaa mieltä.

Nukkuminen Nukkuminen on yksi minunkin lempipuuhiani. Nukkuminen on terveellistä ja auttaa jaksamaan. Joskus kuten viime syksynä minullakin ollut univaikeuksia ja se on aivan hirveää silloin. 

Nuoruus Kaipaan välillä surutonta nuoruusaikaa. Nuorena elämä oli vasta edessä ja elämä oli myös huoletonta. Tosin, melko nuoreksi minä itseni vieläkin tunnen.

Naiivius Naiivius eli lapsenmielisyys. Koen itseni välillä lapsenmieliseksi, herkkäuskoiseksi typerykseksi. Toisaalta, tietty pilke silmäkulmassa ja pieni määrä lapsenmielisyyttä ovat ihan hyvästäkin vain.

O

Onnistumiset Onnistumiset ovat minulle tärkeitä. Ne auttavat jaksamaan töissäkin. Niin suuret ja pienet onnistumiset ovat hyviä asioita jotka aikaan saavat iloista mieltä.

Onnellisuus Hyvä ja iloinen sekä onnellinen mieli ovat avaintekijöitä hyvässä elämässä. Onnellisuus on iso tavoitteeni.

Oppiminen Elän sillä mielellä että aina voi oppia uutta. Koskaan en ole niin täydellinen ettenkö voisi kehittyä lisää. Uuden oppiminen on myös erittäin antoisaa. 

P

Pierut Hiukan tällaista hassuttelua mutta paljon tulee piereskeltyä. Varsinkin kotosalla omissa oloissa. 

Pahvilautaset Kotona syön lähinnä vain pahvilautasista. Ei tule silloin niin paljoa tiskiä ja se on hyvä juttu. Pahviastiat ovat käteviä.

Palkkatyö Palkallisen työn löytäminen oli iso tavoitteeni ja nyt olen onnistunut ainakin puolen vuoden palkkapestin saamaan. Kun tekee palkkatyötä niin toimeentulo on tietenkin isompi kuin työttömänä tai kuntoutujana ja se on hieno juttu.

ohi..

R

Riippuvaisuudet Olen varsin riippuvainen luonne. Olen aikoinaan kärsinyt alkoholiongelmasta ja nyt viime vuosina olen kärsinyt puolestaan rahapeliriippuvaisuudesta. Mutta olen taas apua ongelmaani hakenut. Käyn A-klinikalla säännöllisesti keskustelemassa asioista ja osallistun myös torstaisin ensi viikosta lähtien uhkapeliriippuvaisten vertaistukiryhmään.

Ruoka Ruokahan on meille ihmisille tärkeä asia. Ja mitä terveellisempi ruoka, sen parempi. Koen olevani jonkin sortin kulinaristi myös, arvostan hyvää ruokaa ja pidän ruoan laatua tärkeänä.

Raha Rahan arvon tajuaa parhaiten silloin kun sitä ei ole. Onneksi nyt minulla on jo pitkään riittänyt rahat hyvin. Koen olevani melko tarkka raha-asioistani.

S

Syksy Olen syksyn lapsia ja nautinkin jossain määrin syksystä. Normaalisti syksyllä on kivaa kun kaikki taas alkaa, koulut ja työt, urheilukaudet, tv-sarjat...

Sosiaalinen media Paljon tulee käytettyä sosiaalista mediaa. Niin Facebookkia, jonkin verran Instagraima, blogia kuin erästä keskustelupalstaakin. Toisaalta sosiaalinen media on hyvä yhteydenpitomuotokin.

Salatut elämät Pakkohan tätä tv-sarjaa on yhä seurata. Yleensä aloitan aamut katselemalla uuden osan Salkkareista ja juomalla pari kuppia kahvia. Tämä on hyvä aamun aloitus!

T

Työ Työ on minulle tärkeää. Työstä saa elannon, työ tarjoaa sosiaalisuutta ja onnistumisen tunteita. Työ rytmittää elämää ja luo sisältöä elämään.

Tarkkuus Varsin usein olen tarkka persoona, olematta silti nipottaja. Töissäkin olen saanut kehuja tarkkuudestani.

Terveys Minullekin terveys on erittäin tärkeä asia. Hyvä terveys luo pohjan onnelliselle elämälle. 

U

Uskollisuus Joo, onhan se iso juttu että on uskollinen kannattamilleen asioille ja fanittamilleen urheilujoukkueille. 

Uiminen Tykkään uimisesta todella paljon vaikka tänä kesänä en käynytkään uimassa kuin yhden ainoan kerran. Mutta uimienn on silti lempiliikuntamuotojani. 

Uuno Turhapuro Lapsena ja nuorena tuli varsinkin digattua Uuno Turhapuro-leffoista.

V

Vilperi Minulla on jo yli viidentoista vuoden ajan ollut nimimerkki Jatkoajan keskustelupalstalla ja tuo nimimerkki on ollut aina yksi ja sama eli Vilperi. 

Vilma ja Veikko Tämä kaksikko tärkeä kaksikko minulle. Minun ilon lähteitäni. Vilma ja Veikko ovat siis siskoni lapsia.

Voittaminen Asia josta nautin suuresti. Vihaan häviämistä ja pidän erittäin paljon voittamisesta. 

W

Water Vettä tulee aina vuorokauden aikana juotua paljon, yli kaksi litraa. Koen että veden juonnilla on vaikutusta myös pirteyteen.

X

ohi...

Ystävällisyys Pyrin olemaan ystävällinen persoona. Ystävällisyys on luonteen piirre jota pidän suuressa arvossa. 

Yksin oleminen Melko paljon tulee vietettyä sinkkumiehenä aikaa yksinään mutta nautinkin yksin olemisesta. Ihan kivaa olla vain yksin omien ajatustensa kanssa.

Yrittäminen Sinnikkyys, periksiantamattomuus ja yrittäminen ovat mielestäni piirteitä jotka kuvastavat luonnettani. Olen aikoinaan ollutkin hyvin kiinnostunut yrittämisestä.

Zorro Lapsuuteni yksi sankrareista.

Å, Ä ja Ö... Pistetään suosiolla nämäkin kirjaimet ohi! 

    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!