torstai 24. joulukuuta 2020

Luukku 24: Erilainen joulu


Tänään se on vihdoin ollut eli siis jouluaatto. Tämän vuoden jouluaatto on siis ollut minulle hyvin poikkeuksellinen sillä olen ensimmäistä kertaa koskaan viettänyt jouluani yksin omassa asunnossani ja monia perinteisiä ohjelmia ei tänä vuonna ole, kuten haudoilla käymistä, joulusaunaa ja lahjojen avaamista jouluaaton juhlaillallisen jälkeen.

Minun joulun juhlaillainen.

Onhan tämän vuoden joulu tuntunut hieman tyhjältä, ontolta. Olen kuitenkin tottunut viettämään jouluni lapsuuden kodissani jossa minulla on ollut seuraa. Edellisimpinä jouluina olen joulut viettänyt isäni kanssa kaksistaan ja on myös sisko perheineen aina jollain tavalla ollut mukana joulun vietossamme. 

Nyt moni joulun tunnelman kohottava ja joulufiilistä nostattava elementti on loistanut poissa olollaan. Joulua olen tykännyt viettää kuitenkin isossa pirtissä, lapsuuden kodissani joka on aina jouluisin ollut varsin tunnelmallinen ja kauniisti koristeltu. Jouluna olen myös nauttinut lähimmäisteni seurasta ja tehnyt tunnelmalliset hautausmaalla käynnit, saunonut pitkän kaavan mukaan ja avannut aattoiltana lopuksi lahjat. Joulua on odottanut kovasti aina senkin vuoksi kun on päässyt silloin viettämään aikaa läheisten seurassa.


Kyllähän se on tämän vuoden jouluaattona näkynyt selkeästi että niin moni tärkeä ja rakas asia on.nyt ollut poissa. Joulun fiilistäkin on ehkä tänä.vuonna ollut vaikeampaa kokea. Ja iso annos ylimääräistäkin haikeutta on nyt ollut mukana joulujuhlan vietossa kun ei se ole ollut sellaista mihin on ennen tykästynyt ja johon on tottunut.

Mutta koronan takia tämän vuoden joulun pitikin olla poikkeuksellinen. Se oli kuitenkin jo aika päiviä sitten tiedossa. Onhan se ollut kova paikka mutta joskus on toimittava rationaalisesti. Silti tämänkään vuoden joulua ei voi sanoa välijouluksi sillä panostin tähän jouluun nyt rahallisestikin jopa selkeästi enemmän kuin muutamana viime jouluna. Panokset ja satsaukset näkyivät etenkin ruoassa ja leivonnaisissa. Mistään en joulun valmisteluissa tinkinyt vaan kaiken tein niin kuin ennenkin ja ehkä jopa jotain ekstraa päälle.

Kuvaa asunnostani.


Koronan vuoksi tänä vuonna rajoitettu joulu on kuitenkin joululta tuntunut. Joulun tunnelmaa ovat nostaneet tänä jouluna kauniisti koristeltu oma asuntoni, hienot joulun ruokapöytäkattaukset, riisipuuron keittäminen aattoaamuna ja perunalaatikon valmistus myös aattona, joulumusiikki ja monet jouluiset tv-ohjelmat. Ei tämän vuoden joulu yllä muuta kuin rajoitusten takia ikimuistoisimpien joulujen joukkoon mutta siitä olen silti ollut iloinen että joulun tunnelmaa olen kuitenkin jonkun verran onnistunut luomaan.


Tämän vuoden joulun vietossa minulle tärkeimpiä asioita ovat jonkin sortin joulutunnelmasta nauttiminen, hyvin syöminen ja herkuttelu sekä viidestä jouluvapaasta nauttiminen. Tämän vuoden joulu on nyt selkeästi rauhallisempi joulu.

Oikein hyvää Joulun jatkoa kaikesta huolimatta ja kaikille,

T. Viltsu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!