sunnuntai 21. maaliskuuta 2021

Alan innostua sisustamisesta

Minun täytyy tunnustaa että en ole koskaan panostanut asuntojeni sisustamiseen. Olen vain hankkinut/saanut huonekaluja ja kodin tekstiilejä sekä tavaroita asuntoihini miettimättä sen kummemmin sopivatko ne sisustukseen ja siihen asunnon yleisilmeeseen. 

Viime viikkoina olen vasta alkanut miettimään entä jos? Jos satsaisinkin nyt myös siihen sisustamiseen edes vähän, kuinka se muuttaisi asunnon yleisilmettä ja voisiko sillä olla vaikutusta jopa mielialaani? Olen alkanut enenevässä määrin lukemaan erilaisia sisustusblogeja ja muita artikkeleita siinä toivossa että saisin niistä vinkkejä ja inspiraatiota omaankin asunnon sisustamiseen. 

Jos ei lapsuuden kotia Parolassa oteta huomioon niin olen aina asunut vuokralla. Ensimmäisen kerran muutin porukoiden nurkista pois vasta 21-vuotiaana kun muutin opiskelemaan Kauhajoelle. Kauhajoella oli matalat vuokrat ja minulla olikin siellä muistaakseni 44,5 neliön tilava kaksio. Opiskelujeni jälkeen muutin pariksi vuodeksi takaisin porukoille Parolaan keväällä 2009. 

Asuntoni olohuone.

Joulukuussa 2010 muutin sitten Hämeenlinnaan Ojoisislle jossa asuin syksyyn 2015 asti. Asumiseni Ojoisilla päättyi karulla tavalla. Päädyin sairaalahoitoon neljäksi kuukaudeksi mielenterveysongelmista ja sain häädön vuokra-asunnosta. Sairaalassa ollessani minulle etsittiin uusi vuokra-asunto mielenterveyskuntoutujien asuin-ja toimintayksikkö Länsituulesta. Länsituulessa minulla oli myös vuokra-asunto ja asuminen oli tuettua. Asuin Länsituulessa kolme ja puoli vuotta. 

Nykyiseen asuntooni muutin syksyllä 2019. Nykyinen asuntoni on pienin asunto missä olen koskaan asunut, asunnon koko on 28,5 neliötä ja asun tässä myös vuokralla. Nykyinen asuntoni olisi pienen kokonsa vuoksi varmaan helpohko sisustaakin koska jo pienet ratkaisut näkyvät kun asunto on pieni ja kun asunto on pieni niin kovin paljoa ei tarvittaisi edes että asunto olisi jo viihtyisästi sisustettu. Mutta tästä kaikesta huolimatta en ole nykyisenkään asunnon sisustamiseen juurikaan panostanut. 

Kuvassa näkyy asuntoni makuuhuonetta.


Niin kuin jo todettua, niin olen lähinnä vain haalinut tänne asuntoon huonekaluja, kodin tekstiilejä ja muita esineitä miettimättä sen kummemmin miten ne sopivat esimerkiksi asunnon yleisilmeeseen. Ja pahinta varmaan on että asunnossani on nyt niin montaa erilaista väriä esillä, asunnon värimaailma on todella kirjava ja en tiedä onko se hyväkään asia. 

Poikkeus on joulun aika jolloin asuntoni on erityisemmin koristeltu ja sisustettu. Muuten asuntoni on sisustuksellisesti varmasti aika sekava kokonaisuus. Ainakaan en ole tosiaan aiemmin koskaan miettinyt sitä asunnosta huokuvaa ilmettä.

Taulujen ripustamista seinille olen tähän päivään asti epäröinyt kunnes tänään tajusin että sitä on nykyään olemassa myös sellaisia ripustamiskeinoja jotka eivät jätä seinään jälkiä. Muutaman taulun voisin asuntooni myös hankkiakin. 



Mutta tärkeintä olisi ensin miettiä minkälaisen ilmeen haluan asunnostani huokuvan. Millaisen värimaailman haluan luoda asuntooni. En tiedä onko minulla varaa kerta heitolla pistää asuntoni sisustusta uusiksi mutta ainakin siihen sisustamiseen voisi satsata vähän kerrallaan. Ja kannattaa varmaan tarkkailla erilaisten sisustuskauppojen valikoimaa jos niissä olisi poisto-ja alennusmyyntejä. 

Sisustaminen on asia mistä en oikein osaa tämän enempää ainakaan vielä kirjoittaa. Se on kuitenkin myös asia josta näemmä innostun koko ajan lisää ja lisää. Ehkä pienin askelin saisin asuntoni sisustusta vaikka kodikkaammaksi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!