maanantai 15. maaliskuuta 2021

Mä olen lömällä

Minulla alkoi virallisesti tänään töistäni hiihtoloma. Kyseinen hiihtoloma on itse asiassa koko työurani ensimmäinen virallinen palkallinen loma. Loma on minulle iso juttu ja se että se on palkallinen, virallinen loma nyt ensimmäistä kertaa ikinä. Nyt ei tarvitse murehtia ja jossitella sillä olenko ansainnut lomaa ja onko minulla varaa siihen. Loma on nyt palkallinen oikein siis ja se on sopimusten mukainen. Olen ansainnut lomani. 

Suoraan sanottuna, lomaa minä vähän kaipasinkin. Pientä hengähdystaukoa töistä ja lomaa jolloin voin vähän rauhoittua. Nauttia enemmänkin vapaa-ajasta ja niin edelleen. Edelliset pari viikkoa töissä oli kuitenkin kiireiset ja työntäytteiset. Ja eikä minulla ollut kuin yksittäisiä vapaapäiviä ripoteltuna sinne tänne. Nyt minulla on viikon verran aikaa ennen kaikkea huilata. 

Mitään ihmeempiä suunnitelmia minulla ei ole lomalleni. Minun elämässäni tämä korona kun on rokottanut erityisesti vapaa-aikaa. Mielelläni olisin lähtenyt nyt vaikka reissuun, tehnyt jotain kivaa kuten käynyt kylpylässä ja nauttinut kulttuurista käymällä esimerkiksi teatterissa, stand up-keikalla, konsertissa tai jääkiekkomatsissa. Mutta turha se on spekuloida mitä kaikkea sitä olisi voinut normioloissa tehdä. Nyt on poikkeusolot ja niihin täytyy sopeutua. 

Lauantaina leivoin pitsaa.


Ja kaikilla se on kuitenkin sama tilanne. Nyt Suomessa on varsin poikkeukselliset olot ja en minä lomaa ainakaan halua tuhlata niistä oloista valittämiseen. Siihen pitää vain sopeutua kun en voi asioihin oikein vaikuttaakaan. 

Minä koitan nauttia parhaan kykyni mukaan lomastani. Minulle on tosiaan se jo iso juttu että saan huiliaikaa töistä. Nautin siitä kun aamulla saa herätä kaikessa rauhassa uuteen päivään, saa lekotella eikä tarvitse kiireessä lähteä töihin. Nautin myös siitä kun ei ole muutenkaan kiirettä vaan on aikaa viikon verran rauhoittua. Ja vapaa-ajasfakin jaksaa nyt enemmän nauttia kun ei ole niin väsynyt. 

Elämyksiä ja nautintoja pyrin lomaani sisällyttämään ulkoilemalla paljon, teen vaikka pitkiä kävelylenkkejä. Katselen televisiosta leffoja ja sarjoja, kirjoittelen blogiani ja kokkailen. Kokkailen niin tuttuja kuin vähemmänkin tuttuja ruokia. Minusta on kivaa testailla minulle uusia reseptejä. 

Ja sisältöä lomaani saan myös nyt sitten lääkärikäynneillä ja panostamalla näihin kuntoutusasioihini. Minulla oli tänään jo yksi lääkärikäynti ja sain terveen paperit muun muassa keliakia-, laktoosi-intorelanssi- ja kilpirauhaskokeista. Huomenna minulla on heti myös toinen lääkärikäynti kun menen näyttämään tätä kipeää oikean jalan jalkapohjaa lääkärille. Minullahan on ollut ainakin viimeisen kuukauden ajan välillä todella kipeä tämä oikean jalan jalkapohja,. Se on kipeillyt etenkin töissä ja sitten kun lähtee liikkumaan paikallaolon jälkeen. Välillä jalkapohja ei kestäisi yhtään astumista. Nyt hiihtolomalla on hyvin aikaa käydä lääkärissäkin.

Nautin täysin rinnoin lomastani.


Ja huomenna minulla on asunnollani kuntoutuspalaveri. Paikalle tulee minun lisäkseni joku kaupungin palveluohjaaja ja minun tukihenkilöni. Solmitaan vähän lisäaikaa minun kotikuntoutukselleni. 

Tällainen tulee olemaan minun hiihtolomani. Eniten tulen varmaan nauttimaan siitä nyt tietenkin että on reilummin sitä vapaa-aikaa, on aikaa hengähtää ja sitten jaksaa painaa taas niitä töitäkin. Edellisen kerranhan olin lomalla ollut viisi viikkoa vuoden 2020 heinä-ja elokuussa. Tämä loma ei ollut kuitenkaan niinkään virallinen eikä palkallinen. 

Tänään koin muuten myös sen hetken mitä olin odottanut jo tosi pitkän ajan. Näin maaliskuun tilinauhani. Ei minulla niin suurta tarvetta palkalle ole että sen takia odotin kovasti tätä maaliskuun palkkapäivää. Odotinkin palkkapäivää sen vuoksi että näkisin mikä sen vaikutus lopulta ja todellisuudessa onkaan rahassa mitattuna että sain viime kuussa maksettua lopullisesti pois ne ulosottovelat. 

Ja onhan se merkitys huomattava. Ihan juhlimisen arvoinen. Keskiarvotuloni oli ajanjaksolla lokakuu 2020-helmikuu 2021 1112,42 euroa. Nyt maaliskuussa tuloni ovat 414,92 euroa isommat eli yhteensä noin 1530 euroa. Kuukausittaiset tuloni koostuvat sekä palkasta että myös 50 euron suuruisesta asumistuestani. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!