maanantai 8. maaliskuuta 2021

Rahalla lisää onnea

Elämäni on tähän mennessä ollut melko värikäs. Elämääni on todellakin sisältynyt sekä onnellista aikaa että myös vastoinkäymisiä ja alamäkiä. Jos miettii elämääni lähinnä vain rahan kannalta nìn olen saanut elää sellaisia aikoja kun olen ollut hyvätuloinen ja voinut käyttää rahaa huolettomammin. Mutta olen joutunut elämään välillä kyllä myös paljon tiukemminkin, jopa lähes köyhyysrajan alapuolella. 

Toisaalta tällainen elämän ailahtelu on varmaan tuttua melko monelle muullekin. Minun alamäet ovat ehkä elämässäni olleet vain välillä poikkeuksellisenkin jyrkkiä. Nyt elämässäni on vähitellen ainakin rahalla mitattuna puhaltamassa jälleen myötätuuli. Olen onnistunut selättämään rahaongelmani ja helmikuussa maksoin viimeisen erän ulosottovelkoja pois. Olen nyt palkkatyössä ja kuukausittaiset tuloni tulevat roimasti kasvamaan sen vuoksi kun ulosotto ei nappaa palkastani enää rahaa. Ennen ulosotto vei yhdestä kuukausipalkastani jopa 600 euroa. 

Odotan sitä aikaa kun tuloni tulevat kasvamaan niin innolla. Taas maaliskuun palkkapäivä eli 16.3. tulee olemaan minulle iso päivä sillä silloin minulle selviää paljonko kuukausituloni nousevatkaan.

Miksi odotan sitä hetkeä sitten kun tuloni kasvavat? Mitä raha oikein merkitsee minulle? Ja miksi oli hyvä juttu päästä ulosottoveloista eroon? 

Ensinnäkin ulosottoveloista oli hyvä päästä senkin takia eroon että pääsi siitä velkataakasta eroon. Nyt koen olevani jälleen vapaa ja ulosottovelatkaan eivät enää vaikuta tuloihini ja sitä myötä elämääni. Kun kyllähän etenkin se taloudellisesti tiukasti eläminen vaan vaikuttaa paljon elämään ja vaikeuttaa elämistä. Kun on rahaa enemmän käytössä niin on varaa enemmän tuhlatakin, panostaa esimerkiksi hyvinvointiin ja elämyksiin. Nyt ulosottovelat eivät säätele enää elämääni, ja ainakin taloudellisesti minulla on varaa enemmän itse säädellä omaa elämää. 

Uloaottoveloista oli hyvä päästä tietenkin myös siksi eroon että kuukausituloni tosiaan kasvavat tämän seurauksena. Minä odotan sellaista 300-400 euron kasvua tuloihini. Ulosotto vei kyllä joka kuukausi palkastani sen noin 600 euroa mutta jatkossa minun veroprosenttinikin kasvaa. 

Tulojen kasvua odotan todellakin innolla. Sanotaan että raha ei tee onnelliseksi mutta olen tästä eri mieltä. Jo kovin isot tulot eivät välttämättä onnea enää niin lisääkään mutta kun olet elänyt melkein köyhyysrajan alapuolella jonkin aikaa niin kyllähän jo tällainen 300-400 euron tulojen kasvu sitä onnellisuutta kummasti lisää. Ei tarvitse elää enää ihan niin tiukoilla, ja on varaa enemmän sen myötä itsekin vaikuttaa omaan elämäänsä. Jää rahaa paljon enemmän muuhunkin kuin vain pakollisiin menoihin. Voi panostaa vaikka hyvinvointiin, ja jos ei olisi tätä koronaa niin elämyksiin ja matkusteluun. 

Minulle raha ei ole kaikki kaikessa mutta kyllä se silti tärkeä vain on. Rahalla kustannetaan kuitenkin eläminen ja sillä saa palveluita sekä niitä elämyksiä. Raha tuo jossain määrin myös onnellisuutta kun ei se huoli siitä riittävätkö rahat niin kovin hyvältä ainakaan tunnu. Kun on enemmän rahaa käytössä niin voi elää huolettomammin. 

Minä olen hyvätuloista elämää ennen elänyt ainakin silloin kun tein melko paljon työvuoroja Ilonpisarassa ja siinä ohessa tein aputoimittajan hommia Ilta-Sanomille. Tämä oli joskus vuosina 2011-2013. Muistan justiin sen huolettomuuden tunteen noilta ajoilta. Rahaa oli hyvin käytössä ja olihan se kieltämättä kivaa kun sitten oli hyvin varaa elämiseen, ei tarvinnut sitä stressata ja sitten oli varaa just panostaa hyvinvointiinkin ja matkustellakin aika usein. Tein esimerkiksi teatteri-ja silloin vielä ryyppyreissuja Tampereellekin. Se oli onnellista aikaa. 

Nyt sitten olen vuodesta 2015 lähtien elänyt aika niukkaa elämää. Onnellisia hetkiä olen kyllä saanut kokea myös mielenterveyskuntoutujana ollessani ja siis vuosina 2015-2021 mutta on se elämä ollut myös sellaista tarkkaan elämistä että on saanut rahat riittämään.

Kyllä minä elän ennemmin taas tällaista elämää kun ne kuukausitulot on jo ihan ok-tasolla ja ei tarvitse enää niin tiukasti elää. Kyllä se raha taitaa sitä onnellisuutta sittenkin tuoda vaikka muuta sanotaan. Tietenkin siihen onneen tarvitaan sitten muutakin kuin hyvät tulot.

Onnekseni tätä taloudellisesti tiukkaa aikaa ei kestänyt nyt sitten kuitenkaan minun elämässäni kuin kuuden vuoden ajan. Yllättävän nopeasti pääsin lopulta veloistanikin eroon.

2 kommenttia:

  1. Onnitteluni ulosottovelkojen maksamisen johdosta, itselläni vasta alkaa sama maaliskuun 2021 palkasta pidätetään ensimmäinen erä ulosottoon. Mukava kuitenkin lukea muiden blogeja joissa velat on maksettu niin iteselläkin usko siihen, että muutaman tiukemman vuoden jälkeen tämä on mahdollista kasvaa.

    VastaaPoista
  2. Moi ja anteeksi että vastaan vasta nyt. On ollut vähän tässä kiireitä ja jaksaminenkin ollut koetuksella. Nyt kuitenkin helpottaa ainakin reiluksi viikoksi kun alkoi työurani ensimmäinen virallinen palkallinen loma.

    Kiitos onnitteluista ja tsemppiä sinulle! Se voi vähän kysyä sinnikkyyttä käydä töissä kun ulosotto raapaisee palkasta ison osan mutta usko minua, kyllä se lopulta palkitaan ja se työnteko varmasti kannattaa. Pääsee sitten lopulta eroon niistä veloista nopeammin.

    Minulla ainakin ollut helkkarin hyvä fiilis tässä sen takia kun pääsin eroon noista ulosottoveloista. Välillä töissä käydessäni tuli vähän sellaista ajatusta minullakin että kannattaako tämä.työnteko todella kun varmaan tililleni saan saman verran rahaa kuin saisin työttömänäkin mutta työttömänä ollessa se velka ei välttämättä olis lyhentynyt. Hienoa jos voin toimia uskon luojana niin sanoakseni. =)

    VastaaPoista

Jätä rohkeasti kommenttia!