sunnuntai 4. huhtikuuta 2021

Pelaajat jotka ovat vaikuttaneet rakkauteeni jääkiekkoa kohtaan

Minä bongasin tässä muutama päivä sitten Facebookissa minulle itselleni todella mielenkiintoisen Facebook-haasteen. Ennen olin suhtautunut todella negatiivisesti näihin eri kiertäviin haasteisiin, mielestäni ne oli rasittavia. Niissä vain julkaistaan kuvia edes perustelematta niitä. Jokaisessa haasteessa joka on minua vastaan tullut Facebookissa niin on kehoitettu julkaisemaan vain kuva, ei selityksiä. Ja olen itse kritisoinut varsinkin sitä että kuville ei anneta perusteluita, miksi se kuva. Ja välillä kuva ei itsessään aukeakaan, ei oikein välity katselijalle se syy miksi haasteeseen osallistuja on kuvan julkaissut. Muuta kuin toki sen haasteen vuoksi.

Nyt satuin kuitenkin Facebookissa huomaamaan mielenkiintoisen haasteen ja tuli heti fiilis, että tuohon minäkin tahdon osallistua. En jäänyt edes odottelemaan saanko itse haastetta keneltäkään vaan halusin osallistua haasteeseen oma-alotteisesti. Tässä haasteessa valitaan kymmenen päivän ajan jääkiekkoilijoita jotka ovat vaikuttaneet siihen että rakastaa kyseistä lajia. 

Jääkiekkohan on laji josta tykkään todella paljon. En osaa kyllä itse edes luistella mutta silti olen ollut lätkään koukussa jo pienestä naperosta lähtien. Olen aina nauttinut jääkiekon seuraamisesta ja seurannutkin sitä melko pitkään ja laajasti. Olen seurannut niin kotoista liigaamme ja siellä etenkin HPK:n pelejä, maajoukkueen pelejä ja arvoturnauksia sekä ainakin tilastojen valossa myös NHL:ää ja pari kautta tuossa taannoin oli kun katselin itsekin NHL-pelejä melko aktiivisesti. 

Syitä miksi suorastaan rakastan jääkiekkoa löytyy kyllä sitten monia. Laji itsessään on viihdyttävää, koukuttavaa. Se on kuin elämä pienoiskoossa. Sisältää niin onnellisia hetkiä eli isojakin voittoja ja sitten niitä karvaita tappioita. Se tekee jääkiekosta viihdyttävän että siinä on se jännitys mukana. Jos lätkä olisi vain voittamista niin uskoisin että vähitellen loppuisi mielenkiinto lajia kohtaan, kun siihen voittamiseenkin kyllästyisi. Sen sijaan kun laji sisältää mahdollisuuden myös tappioihinkin niin pysyy mielenkiinto yllä. 

Toisaalta, niin kuin edellisessä pelaajavalinnassani nostin esille niin jääkiekon kiinnostavuutta on omissa silmissäni vuosien varrella nostanut se että se on sisältynyt monia pienempiä ja isompiakin tarinoita. Tarinoita jotka on jäänyt mieleen. Tyyliin puolustajasuuruus Ray Bourguen kauppaaminen Colorado Avalancheen ja Stanley Cupin voittaminen hienon uran päätteeksi siellä. 

Laji itsessään siis on vaikuttanut siihen että rakastan jääkiekkoa. Ja nykyään enemmän seuraankin jääkiekkoa sen lajin itsensä vuoksi. Ennen lapsena ja teininä minulla saattoikin olla enemmänkin pelaajasuosikkeja, suurimman esikuvan ollessa kirkkaasti Marko Palo mutta nykyään tuollaiset suosikit on harvassa. 

On silti Facebook-haasteen mukaisesti minullakin ollut pelaajiakin jotka ovat vaikuttaneet siihen että rakastan lajia nimeltä jääkiekko. Koska olen seurannut lajia jo minäkin kohta ainakin jo sellaiset 30 vuotta niin on sanomattakin selvää että tällaisia kiinnostavia, mieleen jääneitä pelaajia on ollut melko paljonkin vuosien varrella. Siksi onkin haastavaa valita niistä vain kymmenen kun tuossa haasteessa saa tehdä vain sen kymmenen pelaajavalintaa. Olenkin yhdistellyt pelaajavalintoja kokonaisuuksiksi jolloin yksi valinta on saattanut sisältää useammankin eri pelaajavalinnan. 

Selkeimpiä pelaajavalintoja minulle on ollut Suomen maajoukkueessa tuhoisaa jälkeä tehnyt Tupu-Hupu-Lupu-ketju ja HPK:n ikitaistelija ja armoitettu duunari Marko "Kyy" Palo. Tuo Ville Peltosen, Saku Koivun ja Jere Lehtisen muodostama ketju loisti  maajoukkueessa niinä vuosina ensimmäisiä kertoja kun minä aloin lätkästä kiinnostumaan. Ja oli varmaan yksi syy miksi innostuin jääkiekosta vain yhä enemmän. Marko Palo on puolestaan kaikkien aikojen suurin pelaajasuosikkini ja ollut ehdottomasti vaikuttamassa rakkauteen jääkiekkoa kohtaan. 

Pelaajavalintojani ovat olleet myös HPK:ssa vuosien varrella nähdyt tshekkivahvistukset, tyyliin Tomas Kapusta, Tuomas Vlasak ja Vladimir Vujtek. HPK tuli tunnetuksi etenkin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa laadukkaasta pelaajahankintatyöstään ja täällä Hämeenlinnassa nähtiin vuosien varrella etenkin monta taitavaa tshekkipeluria. Tämä on varmaankin entisestään lisännyt aikoinaan lätkäbuumia täällä Hämeenlinnassa ja minä myös olen hurmaantunut lajista nimeltä jääkiekko siinä samassa. 

Nostin Facebook-haasteessa esiin myös Suomen laadukkaat puolustajat. Etten antaisi kaikkea kunniaakin vain hyökkääjille. Oli perusteltua muistaa myös että Suomella on sinä aikana ollut monia kovia puolustajia kun olen jääkiekkoa seurannut ja nekin ovat ruokkineet kiinnostustani jääkiekkoa kohtaan. Tällaisia pakkeja ovat olleet muun muassa Teppo Numminen, Kimmo Timonen, Jyrki Lumme, Janne Laukkanen ja Ville Siren. 

Miksi olen yhä tänä päivänäkin hullaantunut jääkiekosta. Yksi iso syy on se että yhä nykyäänkin kotimaan kaukaloissakin ja HPK:ssa pelaa tasokkaita pelaajia. Yksi näistä on Liigan pistepörssiä johtava Petri Kontiola joka on omalta osaltaan pitänyt tällä kaudella kiinnostustani lätkää kohtaan elossa. 

Pelaajavalinnoissani nostin esille myös HPK-ikonin Jyrki Louhen johon minulla oli kunnia päästä persoonana tutustumaan itse asiassa vasta Jykän pelaaja-uran jälkeen. Louhi on erittäin fiksu ja toiset huomioiva persoona ja jos tällaisia persoonia on enemmänkin jääkiekossa mukana niin rakkaus lajia kohtaan on sangen perusteltua.

Sitten nostin esille myös NHL:ssä nähdyt tutkaparit. Se on varsin kaunista seurattavaa kun jonkun pelaajakaksikon yhteinen kemia kolahtaa upeasti yhteen ja syntyy tuhoisaa jälkeä. Tällaisia ikimuistoisia tutkapareja ovat vuosien varrella olleet etenkin Jari Kurri ja Wayne Gretzky, Paul Kariya ja Teemu Selänne sekä Jaromir Jagr ja Mario Lemieux. Toki on muistettava että kaikki näistä ovat hurmanneet taidoillaan minut ihan jo yksistäänkin ja ovat olleet paljon vaikuttamassa siihen että olen hullaantunut jääkiekosta.

Jääkiekossa on nähty vuosien varrella tosiaan myös tosiaan lukuisa hieno ja ikimuistoinen pelaajatarina ja nämä tarinatkin ovat olleet vaikuttamassa rakkauteeni jääkiekkoa kohtaan. Suurimpia tarinoita minun mielestäni ovat olleet Ray Bourguen ja Kimmo Timosen urien päättymiset Stanley Cupin voittamiseen ja Saku Koivun taistelu syöpää vastaan, syövän voittaminen ja paluu sen jälkeen vielä kiekkokaukaloihin. 

Kahta pelaajavalintaani en ole vielä Facebookissa tehnyt ja etenkin paljastanut mutta täällä blogissani voin paljastaa että viimeiset valintani tulevat olemaan HPK:ssa ja maajoukkueessa hurmannut Teletappi-ketju eli Timo Pärssinen, Niko Kapasen ja Jukka Hentusen muodostama hyökkäysketju ja tämä NHL:ssä nykyään loistava uusi suomalainen sukupolvi, päätähtinään Aleksander Barkov jr. ja Mikko Rantanen.

En tiedä kuinka kiinnostuneita muut ovat olleet lukemaan näistä jääkiekkoilijoista jotka ovat vaikuttaneet rakkauteeni jääkiekkoa kohtaan mutta minä olen kyllä tykännyt näiden pohtimisesta. On ollut sangen kiinnostavaa käydä läpi pelaajia vuosien varrella ja miettiä ketkä niistä ovat eniten vaikuttaneet rakkauteeni lätkää kohtaan.

Toki haaste ei ole ollut helpoin mahdollinenkaan, sillä onhan niiden noin 30 vuoden aikanakin jo nähty monia erilaisiakin pelaajia kun olen lätkää seurannut ja sieltä tuhansien pelaajien joukosta kymmenen erityisen valinnan nostaminen esiin on vaatinut miettimistä. Toki, täytyy muistaa että eihän tuossa haasteessa ole sanottu että nyt pitää kaikki ne pelaajat tuoda esille jotka ovat vaikuttaneet rakkauteen jääkiekkoa kohtaan. Olen pyrkinyt vain nostamaan esille niitä erityisimpiä. Ja olen myös koittanut perustella valintani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!