sunnuntai 23. toukokuuta 2021

Miksi viihdyn työssäni?

Olen ollut jo vuoden 2019 lokakuun puolivälistä lähtien töissä täällä Hämeenlinnassa sen nimisessä paikassa kuin Ilveskoti. Aloitin ensin Ilveskodin keittiöllä työkokeilijana, ensin työkokeiluani jatkettiin ja lopulta kanssani sorvattiin palkkatuen avustuksella ihan palkallinen työsopimus. Kun miettii tuota aikaa jonka olen ollut Ilveskodissa töissä niin voin sanoa että olen viihtynyt töissäni hyvin. Yksi selkeä merkki siitä että olen viihtynyt töissäni hyvin on mielestäni se että minua ei ole koskaan harmittanut lähteä töihin tuonne Ilveskotiin.

Miksi olen sitten viihtynyt ja viihdyn töideni parissa niin hyvin? Yksi syy on monipuoliset ja kiinnostavat työtehtävät. Toimenkuvani ja työtehtäväni ovat myös paljon monipuolistuneet tässä matkan varrella. Ensin tein lähinnä vain salaattiosastolla avustavia tehtäviä mutta sitten toimenkuvani on laajentunut. Nyt minulla on taas paljon kyllä salaattivuoroja mutta nyt teen niitä lähinnä yksin. Minulle onkin annettu paljon lisää vastuuta töissä ja sekin on yksi syy siihen miksi tykkään työstäni.

Minulla on hyvä työpaikka.


Olen paljon nykyään yksin vastuussa salaattiosaston toimivuudesta ja lisäähän se mielenkiintoa töitä kohtaan. Ja Ilveskodissa on se hyvä puoli että salaattiosastollakin riittää kyllä tekemistä.  Ilveskodissa on tarjolla päivittäin lounaalla myös monipuolinen salaattipöytä sekä salaatteja lähetetään päivittäin myös asiakkaiden koteihin ruokajakelussa. Salaatteja ei ole etukäteen missään juurikaan päätetty vaan salaattivuorolaisella on itselläänkin paljon mahdollisuutta vaikuttaa salaattipöydän tarjontaan. Tämä mielestäni lisääkin nykyään työn mielekkyyttä.

Opin tiellähän minä vielä olen siinäkin että oppisin käyttämään enemmän luovuutta salaattipöydän suunnittelussa ja oppisin tekemään monipuolisemmin erilaisia salaatteja. Mutta mielestäni olen mennyt paljonkin viimeisen parin kuukauden aikana eteenpäin näissä asioissa kun olen itsekin tarkoituksella ja rohkeasti pyrkinyt kehittämään itseäni. Meillä on esimerkiksi töissä erittäin paksu kansio täynnä salaattireseptejä ja niitä olen tehnyt nyt melko runsaasti edellisen parin kuukauden aikana. Lisäksi olen katsellut reseptejä myös netistä. Tämä uuden opettelu on myös nyt lisännyt viihtyisyyttäni työssäni. 

Keskiviikkona asiakkaiden koteihin lähti ruokajakelussa salaattina vihersalaattia ja marinoituja punajuuria.



Jow jotain esimerkkejä mainitsen niin perjantaina tein salaatteina rosollia, fenkoli-coleslawia, kurkusta, retiisistä ja kananmunasta koostuvaa kevätsalaattia ja punakaali-omena-sinihomejuustosalaattia. Salaatteja saa tehdä aika rohkeasti ja luovasti niistä raaka-aineista mitä on käytössä. Ja nyt viime aikoina on ollut se hyvä asia että työvoimaa on ollut hyvin töissä, työvuorot eivät ole olleet aivan niin täyteen mitoitettuja ja tällä on kyllä ollut vaikutusta siihenkin että on ollut aikaa enemmän panostaa niihin salaatteihinkin. En koe olleenkaan hidas vaikka saan nyttenkin kaiken mahdollisen ajan kulutettua salaattipisteessä vaan mielestäni olen panostanut nyt enemmän niihin salaatteihin. Ei ole ollut niin kiire. 

Tykkään myös muutenkin töistäni. Minulle on tullut sellainen fiilis että työskentelyäni arvostetaan, osaamiseni on parantunut matkan varrella ja se on taas lisännyt sitä ettei tarvitse enää niin pelätä osaanko minä vaan luottaa enemmän itseensä nykyään ja se on lisännyt töissä viihtymistäni. Töissä koen että myös minulla on mahdollisuus tuoda ajatuksiani esille ja mahdollisuus vaikuttaa töihin. Lisäksi työpaikallani on mukavat työkaverit, niin keittiössä kuin muuallakin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!