perjantai 4. kesäkuuta 2021

Tänä kesänä ei tarvitse kärsiä urheilutyhjiöstä

 Tämä juuri alkanut kesä on hieno ja erityinen senkin takia että mitään aiemmilta kesältä tuttua tyhjiötä urheilun seuraamisessa ei pääse tulemaan tämän kesän aikana. On ollut varsin tuttua aiempina kesänä että urheilu hiljenee selkeästi kesäksi, ja uudet urheilukaudet alkavat sitten taas syksyn tullessa. Tästä on seurannut tällaiselle innokkaalle ja varsin aktiiviselle penkkiurheilijalle ikävä tyhjiö joka on pitänyt täyttää muulla aktiviteetilla ja ohjelmalla. Tänä kesänä asiat ovat kuitenkin eri lailla.

Tämän kesän aikana pääsemme seuraamaan ja jännittämään niin jääkiekon MM-kisoja, Jalkapallon EM-kisoja ja kesäolympialaisia. Ensin näistä kisataan Jääkiekon MM-kisat ja ne jo päättyvät nyt sunnuntaina. Mutta meillä innokkailla penkkiurheilijoilla ei ole hätää sillä Jalkapallon EM-kisat alkavat jo ensi viikon perjantaina. Jalkapallon EM-kisat kestävät kuukauden kunnes sitten on parin viikon tauko ja alkavat kesäolympialaiset. 

Penkkiurheilu on oikeasti tärkeä harrastus minulle ja seuraan urheilua kyllä melko laajasti. Ja eiköhän noita kaikkia kesän urheilukisoja tulekin taas seurattua melko paljon. Se on iso nautinto kun seuraan urheilua. Urheilun katseleminen on minulle yksi tärkeä rentoutumiskeino. Ja minulla on tilattuna myös katselupaketti Cmore+Viasatin urheilukanavat jolloin olen nähnyt myös esimerkiksi Jääkiekon MM-kisat todella laajasti. Olen katsellut lätkän MM-kisoista paljon muidenkin kuin Suomen pelejä.

Minulla oli hetken aikaa tuo kanavapakettitilaus tauolla mutta otin sen taas käyttööni Jääkiekon SM-liigan playoffsien alkaessa. Se oli sellainen piste että en halunnut jättää enää niitä taistoja näkemättä vaikka HPK ei mukana tällä kertaa karkeloissa ollutkaan. Ja sitten olen pitänyt tuosta tilauksesta kiinni kun Cmorelta on tullut muun muassa näitä Jääkiekon MM-kisapelejä. 

Yksi ongelma vaan on välillä ollut urheilun katselemisessa eli se on ollut se että työt haittaavat harrastusta. Olen kuitenkin tuohon ongelmaan jo aiemmassa työelämässä tottunut ja ei tämä murhe minua niin paljoa haittaakaan enää. Huomenna olen esimerkiksi kello 16 asti töissä jolloin ensimmäinen Jääkiekon MM-kisojen välieräpeli USA-Kanada jää minulta näkemättä kun se alkaa jo kello 14.15. Mutta sellaista se välillä valitettavasti on varsinkin kun tekee vuorotyötä eli työt haittaavat harrastuksia. 

Toinen ongelma on ollut se että pelit tulevat välillä kovin myöhään illalla ja myöhäisemmät Jääkiekon kisapelitkin ovat vasta päättyneet kello 23 aikoihin. Tämä on aiheuttanut välillä sen että yöunet ovat jääneet vähäisiksi kun seuraavana päivänä on ollut töitä ja on täytynyt herätä viimeistään kello 5 aamulla. Nyt on mitattukin välillä turnauskestävyyttäkin mutta hyvin olen jaksanut toistaiseksi. Töissäkin olen silti jaksanut yllättävän hyvin vaikka olen tottunut normaalisti nukkumaan yössä sen 8-9 tuntia ja nyt yöimet ovat välillä jääneet kestoiltaan vain 4-6 tuntiin. 

Jääkiekkopiireissä varsinkin kysytään usein myös keväällä ja nyt kesällä kummat kiinnostavat päällekkäin pelattavista "kisoista" enemmän eli Jääkiekon MM-kisat vai NHL:n playoffsit. Oma valinta on taas tänäkin vuonna kyllä Jääkiekon MM-kisat, ne kiinnostavat selkeästi enemmän. Jääkiekon MM-kisat tulevat kuitenkin suomalaisittain paljon inhimillisempään aikaan ja NHL-pelien seuraaminen onkin minulle varsin haasteellista itse asiassa kun ne tulevat yöllä useimmiten. Jääkiekon MM-kisat ajavat kiinnostavuudessa myös sen takia edelle että kisoissa on selkeä oma suosikkijoukkue mukana eli Suomen Leijonat, pelien selostus on suomeksi kun taas NHL-peleissä on vain harvoin Suomen kielinen selostus. Ja Jääkiekon MM-kisoissa myös studio-osuudet ovat suomeksi kun taas NHL-peleissä on jälleen hyvin harvoin kotimaisia studio-osuuksia.

Jääkiekon MM-kisoja kun vaan seuraa näin aktiivisesti kuin mitä olen nyt seurannut niin osaa jo käytännössä ulkoa lähes kaikki Cmoreltakin ottelujen yhteydessä tulevat tuote-ja tv-sarjamainokset. Mainoksien lisäksi myös TOP-listat ovat olleet lähetyksien tauoilla kisojen alusta asti hyvin samankaltaiset joten nämäkin osaa jo lähes ulkoa. Muuten Jääkiekon MM-kisoja on ollut kiinnostavaa seurata ja toivottavasti ne huipentuvat pyhänä Suomen kultajuhliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!