maanantai 14. kesäkuuta 2021

Osaanko tarpeeksi arvostaa kesäkelejä?

 Viime viikkoina ovat vallinneet komeat kesäiset kelit. Kesä on alkanut säiden osalta upeasti ja ilmat ovat olleet päivästä toiseen lähes poikkeuksetta lämpimiä. Mutta osaanko minä arvostaa tarpeeksi kuitenkaan ulkona olemista, lämpimiä kelejä ja aurinkoa? Ja pitäisikö näitä asioita arvostaa enemmän? 

Minä olen persoona joka en niin välitä kuumista keleistä ja auringosta. Tietenkin tykkään viettää aikaa ulkonakin, mutta silloin siellä ulkona pitää olla muutakin aktiviteettia kuin pelkkä oleilu auringossa. En ole koskaan oikein ymmärtänyt ulkona oleilua pelkän ulkoilmassa oleilun ilosta. En ole esimerkiksi koskaan tykännyt Auringon ottamisesta, etenkään jos se on vain pelkkää sitä Auringon ottamista. Mielestäni Auringon ottaminen yksistään on pirun tylsää ja vähintään siinä pitääkin sitten sitä älypuhelinta tai tablettia näprätä samalla kun siinä ulkona istuskelee tai makoilee. Ja onko se Auringon ottaminen hieman vaarallistakin, ainakin pidempiaikaisesti?

En osaa varmastikaan arvostaa tarpeeksi ulkona olemista sinällään. Tietenkin ulkonakin on hienoa viettää näillä aurinkoisilla keleillä etenkin aikaa mutta ilo siitä tulee enemmänkin niistä mahdollisuuksista mitä ulkoilmassa voi samalla tehdä, eli vaikka pelata, lenkkeillä ja ulkoilla, syödä ravintolan terasseilla ja uida. Mutta on myönnettävä että en osaa tarpeeksi varmastikaan arvostaa sitä ulkona olemista ja aurinkoa sekä lämpimiä kelejä pelkästään ilman ulkona tapahtuvia aktiviteetteja ja ulkona olevia sekä luonnossa olevia kauniita paikkoja ja maisemia. 

Olen töissäkin niitä ihmisiä joiden ei ole pakko päästä joka tauolla ulos vaan riittää että on se tauko vaikka sen tauon sisätilassakin viettäisi. Ymmärrän kuitenkin niitä jotka haluavat ulkona oleilla lähes joka tauolla töissäkin sillä silloin se ilmakin on edes hetken raikkaampaa kuin sisätiloissa.

Suoraan sanottuna kummastelen aina kun pitkienkin hellejaksojen jälkeen television säätiedotuksissa sanotaan että hellejakso valitettavasti päättyy ja nyt valitettavasti alkaa ilma viilentyä. Minä siis aina ihmettelen tuon harmittelua että lämpimät kelit väistyvät. Mutta taidan kuulua tässä vähemmistöön ja ymmärrän että televisiossa harmitellaan oikein noiden kelien muuttumista viileämmiksi.

Töissähän sitä suuren osan kuitenkin ajastani nyt kesällä vietän. Vasta elokuun puolivälistä alkaa minulla kahden viikon kesäloma. Ja töiden vuoksi etenkin minulle sopisi varsin hyvin jos kesällä olisi vain jotain +20 astetta lämmintä. Ei sitä helteitä tarvitsisi niin usein olla sillä työskentely sisätiloissa on hellekeleillä raskaampaa. Ja olen pannut merkille että minulla ainakin tuo kuumuus laskee ärsyyntymiskynnystä. Vaikka vielä olen onneksi töissä pystynyt pitämään melut mahassani ja puremaan vain tarvittaessa huultani. 

Kesällä etenkin hellekeleillä työnteko on varsin usein raskaampaa kuin talvella. Siksi minun toiveeni on hyvät kesäkelit mutta ei liian usein kuitenkaan hellettä, minulle riittää ihan hyvin se +20 lämpötilakin. 

Yksi merkille pistettävä asia on myös se että en minä aiempina työkesinäni ole kärsinyt näin paljon lämpimistä keleistä kuin nyt alkukesästä. Uskon tähän olevan yksi merkittävä syy ja se on se että tämä on ensimmäinen kesä kun on joutunut keittiöhommissakin käyttämään taukoja lukuunottamatta tuota kasvomaskia. Ja mielestäni tuo kasvomaski entisestään tekee raskaammaksi tuota sisätiloissa työskentelyä. Kasvomaskin vaikutuksen sisäilmaan huomaa helposti silloin varsinkin kun kasvomaskin riisuu kasvoilta pois niin kuinka paljon se sisäilma raikastuukaan. 

Mutta Suomen kesä on tunnetusti sittenkin lyhyt ja täällä on paljon muun muassa sateisia, loskaisia, pimeitä kelejä sekä talvella runsaastikin pakkaskelejä. Olisi suotavaa siis varmasti oppia minunkin arvostamaan enemmän kesäkelejä ja jopa niitä helteitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!