perjantai 29. lokakuuta 2021

Diagnoosi lopetti vihdoin spekuloinnin ja aloitti kuntoutumisen

Olen kolmen viime vuoden ajan kärsinyt osin mystisistäkin jalkapohjakivuista. Torstaina kävin elämäni ensimmäistä kertaa jalkaterapeutilla. Kipujeni takia. Kävin terapiassa Tampereella asti sillä sinne pääsi nopeammalla aikataululla kuin täällä Hämeenlinnassa olisi vastaavaan palveluun päässyt.

Ja jumalauta että oli hyödyllinen reissu! Tampereella jalkaterapiassa jalkapohjani tutkittiin oikeastaan ensimmäistä kertaa tarkasti näiden kolmen edellisen vuoden aikana. Ja sain kivuilleni niin sanotusti nimen eli tarkan ja selkeän diagnoosin. Nyt enää ei tarvitse murehtia vain mystisistä kivuista, miettiä ja spekuloida syitä niihin ja keinoja niiden ratkaisemiseksi. 

Nyt ei tarvitse enää jossitella, murehtia ja märehtiä vaan nyt tiedetään ainakin melko varmasti mistä kivut johtuvat. Vaikka diagnoosi olikin aika vakava niin silti olen myös vihdoin helpottunut ja huojentunut. Enää ei tarvitse tosiaan funtsailla mikähän minulla on vaan diagnoosi tiedetään melko varmaksi. Tämä muuttaakin asennoitumista ongelmaan ja mahdolliseen sairauslomaankin. Nyt tiedetään mikä noin 80-90 prosentin varmuudella vaivaa ja voi panostaa täysillä kuntoutumiseen.

Eli minulla on ollut ensin varmaan askelvirhe. Tämä on laittanut koville tietyt jalkojen lihakset kuten säärien, pohkeiden ja jalkaterien lihakset. Sitten on seurannut kovaakin kipua ja taas olen vaistomaisestikin sitä varonut ja siitä on seurannut lisää askelvirhettä. Minulla on ollut sellaista askelvirhettä että astun ensin aina päkiällä ja kantapohja tulee lattialle viimeiseksi, joskus ei lainkaan. 

Pitkäkin kuntoutumisen tie tässä voi olla edessä ennen kuin kivuista pääsen eroon. Kuvainnollisesti sanottuna kuitenkin tärkeä askel on nyt otettu. On tultu pois epämääräisestä pimeästä metsästä tai huojuvasta talosta. Nyt ollaan tiellä, ehkä jopa oikealla tiellä. Ja nyt tiedän mihin mennä! 

Nyt ei ainakaan tarvitse miettiä enää sairausloman tarpeellisuutta, sitä onko minulla kipuja ja uskooko muu niihin, onko kipuja enää... Ja vaikka mitä olen miettinyt. Nyt on aika alkaa kuntoutumaan!! Sain lisää siellä jalkaterapiassa myös itseluottamusta, uskoa parempaan huomiseen ja toiveikkuutta ja se varmaan huokuu myös tästä tekstistä. 

Edelliset kolme työvuotta ovat olleet minulle osin taistelua kipuja vastaan. Nyt on taisteltava kuntoutumisen eteen. Tiistaina pitäisi töihin mennä mutta sitä mietitään varmasti maanantaina lääkärin kanssa. Vaikka olen jo kuukauden ollut sairauslomalla niin voi olla että tiistai  tulee silti liian nopealla aikataululla eteen ja muuta en ole ehkä ehtinyt vielä tekemään kuntoutumisen eteen kuin toivottavasti jumppaamaan. Mutta nekään tulokset eivät välttämättä heti näy. Vaikka olen kuukauden ollut jo sairauslomalla niin diagnoosi tehtiin vasta eilen kuitenkin ja siksikin vielä tiistai ja mahdollisesti ensimmäinen työpäivä voi vieläkin tulla liian nopeasti vastaan. 

Taistelemisiin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!