perjantai 15. lokakuuta 2021

Ongelmien voittaminen vaatii työtä ja aktiivisuutta

Se on kurja tunne kun tuntuu siltä että elämä meinaa lähteä hallinnasta. Tuntuu kuin elämä olisi ihan varoittamattakin menossa kohti katastrofia. Minulla on kokemusta siitä kun menetin hyvin pahasti elämästä hallinnan. Vuosina 2014-2015 elämääni hallitsi liikaa alkoholi. Noina vuosina alkoholi saneli liikaa elämäni suunnan ja sisällön, tuolloin alkoholi oli minun elämäni isäntä. Eikä siitä seurannut todellakaan mitään hyvää vaan alkoholiriippuvaisuuden lisäksi seurasi velkakierrettä, vuokra-asunnosta häätö ja mielenterveysongelmia.

Näistä ongelmistani olen kuitenkin nyt vuosien aikana selvinnyt yllättävänkin hyvin. Ulosottoon kertyneet velat olen saanut maksettua pois, olen saanut hoidettua pois myös maksuhäiriömerkinnät, alkoholiongelma on ollut pitkään taas aisoissa ja mielenterveysongelmatkin olen voittanut. 

Elämäni oli taas pitkäänkin nousujohteista, mutta elämä on kuitenkin niin pirun herkästi särkyvää. Vanhojen ongelmien tilalle on tullut uusia ongelmia. Tuntuu kuin olisin herkempi erilaisille addiktioille sillä alkoholiongelman kuriin saatua olen alkanut kärsimään aina välillä peliongelmista. Ja etenkin töissä edellisen 2,5 vuoden ajan kärsimistäni jalkapohjakivuista on ollut taas harmia isostikin, sillä olen jo kolmatta viikkoa putkeen sairauslomalla. 

Tuntuu siltä että varsinkin erilaisista riippuvaisuuksista kärsiville ihmisille kuten minulle elämä on varsin vuoristoratamaista, siis ailahtelevaa. Ja se johtuu siitäkin esimerkiksi minulla että riippuvaisuus voi olla pitkäänkin aisoissa mutta sitten tapahtuu repsahdus. Ja tämä repsahdus laittaa niin herkästi elämän luisumaan taas väärille raiteille. 

Minullakin oli jo melko pitkään elämä tosiaan hyvällä mallilla ja se oli varsin nousujohteista mutta sitten tuli taas syyskuussa elämäni pahin repsahdus pelien kanssa ja olin menettämässä elämästäni taas hallinnan. Vaikka tällaiset repsahdukset kuuluvat valitettavasti hyvin usein meidän riippuvaisista kärsivien ihmisten elämään ja se ei tule minään isona yllätyksenä niin silti se pistää todellakin raivostuttamaan. Ja se ärsyttää todella paljon. 

Elämässäni alkoi noin syyskuun alussa huonompi kierre ja alkoi tuntumaan siltä että kaikki ongelmat kasaantuvat taas samaan aikaan päälle ja mitään ulospääsyä ei ole. Repsahdus peleihin ja jalkapohjakivutkin alkoivat taas vaivaamaan rankemmin etenkin töissä. Jouduin lopulta syyskuun lopulla myös sairauslomalle kipujen takia ja nyt sairauslomani on jo kestänyt kolme viikkoa. 

Mutta, aiempi elämä on opettanut minulle sen että epätoivoisistakin elämän tilanteista voi selviytyä. Aina ongelmat eivät kuitenkaan selviä pelkästään sormia napauttamalla vaan ongelmien ratkaiseminen vaatii rehellisen ongelmien tunnustamisen, ongelmien kohtaamisen ja hieman myös vaivan näköä sekä työtä ongelmiensa korjaamiseksi. 

Tämänkertaiset ongelmanikaan eivät ratkea helposti mutta taas kelkan suunta on käännettävissä jälleen nousujohteiseksi. Se vaatii nyt vain vähän ryhtiäkin ja tosiasioiden myöntämistä. Peliongelmien kanssa tapellessa minun tarvitsee tehdä ryhtiliike. Pelihimoa en välttämättä saa laannutettua niin vain mutta voin rajoittaa sitä paljonkin kuinka paljon pystyn laittamaan rahaa peleihin esimerkiksi välitystilin avulla. 

Minun täytyy ottaa tosissaan myös peliongelmani ja tehtävä myös töitä sen eteen että saan taas tällä kertaa ongelman kukistettua. Olen jo hakenut apua ja hakeutunut vertaistukihenkilöpalvelun piiriin ja jälleen asiakkaaksi A-klinikalle mutta yksistään ei riitä se että olen hakenut apua vaan minun on itsekin oltava aktiivinen silloin kun apua ja tukea minulle tarjotaan. 

Toinen ongelmani tällä kertaa on taas jalkapohjakipuni. Näistä kivuista olen kärsinyt aina siitä asti kun tauon jälkeen palasin työelämään tammikuussa 2021. Nyt näihin ongelmiin on vähitellen löytymässä myös syitä ja sellaisia syitä jotka voi laittaa kuriin lääkityksellä ja oikealla ruokavaliolla. 

Sain siis maanantaina kihtidiagnoosin eli jalkakipujeni syynä on ollut luupiikin ja pitkittäisholvin madaltumisen lisäksi myös kihti. Kihti oli minulle sitten kyllä herätys samalla. Eli ruokavaliota on terveellistettävä, kasvisten syöntiä lisättävä ja ruoka-annosten kokoa pienennettävä. Iso vaikuttava tekijä kun näihin minun jalkaongelmiini on kyllä myös liikalihavuus ja sitähän minulla on. Kohdin suhteen on oltava myös tarkka sen suhteen millainen on ruokavalio.

Vaikka nyt näyttää yks kaks siltä että elämä on taas lähtemässä hallinnasta niin kyllä tälläkin kertaa elämän luisuminen väärille raiteille on estettävissä, se vaatii nyt vain työn tekoakin ja oikeanlaista asennetta minulta. Suututtaa vain kun minullakin oli innokkaita suunnitelmia nyt kun Suomi on avautumassa jälleen ja erilaisia tapahtumia alkaa olemaan ympäri Suomen maan, mutta nyt minulle on jälleen valitettavasti tärkeämpää turvata se että pärjään, tulen edes toimeen ja selviän orastavista raha-ongelmista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!