sunnuntai 14. marraskuuta 2021

Väliraportti

Niin kuin olen jo blogissanikin aiemmin kirjoittanut, lähdin terveellistämään elintapojani ja varsinkin ruokavaliotani tässä hiljattain. Siinä samassa toiveenani oli saada pudotettua myös painoani. Tarkalleen sanottuna lähdin tähän ruljanssiin lokakuun lopulla eli sunnuntaina 31.lokakuuta.

Nyt kun olen tehnyt töitä itse asettamieni tavoitteiden eteen noin kahden viikon ajan niin on hyvä aika kirjoitella hieman väliaikaraporttia. Tarkalleen laskettuna tämä ruljanssi on pyörinyt elämässäni nyt 15 vuorokauden ajan. Tuossa ajassa painoa olen pudottanut yhteensä 2,4 kilogramman verran. Ensimmäisellä viikolla 1,4 kilogrammaa ja toisella viikolla 1 kilogrammaa. Olen tyytyväinen jo ihan näihin painon pudotuslukemiin. Tällä viikolla tahti on hieman hiipunut mutta se voi olla ihan terveellistäkin koska tuntui että ensimmäinen viikko oli jo liiankin tiukkatahtista ja melkein jo välillä päästä huimasi.

Entäs miten muuten olen onnistunut tähän mennessä elintapojeni terveellistämisessä? No, ensinnäkin hyvästä ravitsemuksesta tuntuu löytyvän paljon tietoa ja paljon muun muassa erilaisia terveellisiäkin reseptejä. On ymmärrettävä että sen kaiken tiedon omaksuminenkin jo vaatii aikaa. 

Silti tähän oli ryhdyttävä heti eikä vasta huomenna, vaikka tiedot hieman vajavaiset saattoivat ollakin. Mutta kun tiesi jotain perusjuttuja jo ennestään miten sitä ruokavaliotakin terveellistää niin niiden tietojen avulla pääsi jo vauhtiin. Pienin askelin ja vähitellen kohti terveellisempää ruokavaliota. Matkan varrella voi sitten opetella lisää infoa hyvästä ja terveellisestä ravinnosta.

Olen onnistunut kohtuullistamaan syömismääriäni. Ja nyt minulla onkin enemmän ollut alussa haastetta siinä että olen opetellut syömään kuitenkin riittävästi ravintoa vuorokauden aikana. Sillä ei se aliravitsemuskaan todellakaan hyvä asia ole ja tuntui että alkuun kohtuullistin syömisiäni jo liiankin isolla kädellä ja vointi oli sen mukainen. Väsynyt ja melkein tunsin tosiaan huimaustakin. Mutta nyt olen lisännyt syömiskertojeni määrän vuorokauden aikana peräti jo viiteen. Tähän viiteen ateriakertaan kuuluvat aamupala, lounas, välipala, nyt pieni päivällinen kun olen sairauslomalla ja energian kulutukseni on huomattavastikin varmaan normaalia matalampaa. Sitten syön lisäksi pienen välipalan ja iltapalan lopuksi vuorokauden päätteeksi.

Siinä on minulla tosiaan haastetta ollut ja on että oppisin syömään oikean määrän ravintoa kullakin aterialla. Siten että vointi pysyy hyvänä, on energiaa ja ei tule nälkä liiankaan aikaisin. Pitkässä juoksussa varsinkaan se aliravitsemuskaan ei ole hyvä asia sillä jos tämä menee liian tiukaksi niin sitten saattaa koko juttu jäädä kesken. Ja vaikka ennen söin liian isoja annoksia niin nyt on kyllä ongelma ollut siinä että olen välillä syönyt liian vähänkin jo.

Tämä ruokavalion terveellistäminen on paljon sitäkin että muuttaa asennettaan erilaisia ruokia kohtaan. Ja tässä olen nyt tällä hetkellä hyvässä tahdissa sillä olen jopa heti jo avannut silmät sille asialle että eihän se pelkkä kasvisruokakaan ole vain jänöjussien ruokaa vaan kyllä sekin ruoka voi terveellisyyden lisäksi olla oikeasti hyvääkin ilman lihaakin. Ja vähänkö olen nyt innoissani kun olen oppinut syömään kasvisruokaa, tuntuu että avautuu hiljalleen kokonaan uusi reseptimaailma. 

Ravinnosta pitäisi saada entistä monipuolisempaa ja sitten sinne ruokalistalle pitäisi saada lisättyä ensi alkuun ihan marjoja, hedelmiä ja just näitä kasviksia. Ja tällä hetkellä olen hyvin motivoitunut tavotteideni eteen ja kiinnostunut erilaisesta ravitsemustiedosta ja vaikka kasvisruokaresepteistä. Luenkin tällä hetkellä paljon erilaista tietoa ja blogia kyseisiin aiheisiin liittyen. Mutta siinä voi joskus olla haastetta että saa tämän motivaation ylläpidettyä jatkossakin. 

Uskon kuitenkin että tuon motivaation saa jatkossakin ylläpidettyä ainakin siten että on itselleen myös armollinen ja jos on tarvetta niin höllää vähän tavotteitaan ja rajoituksia. Esimerkiksi nyt olen jopa välillä syönyt ihan lettujakin mutta paino on silti hyvin pudonnut. Itse olenkin sitä mieltä että varsinaisesti mitään ei tarvitse ruokavaliostaan poistaa mutta kohtuullistaa pitää ja jotain vieläkin isommalla kädellä kuten just herkkujen syömistä. Lettujakin olen nyt paistellut ihan vain korkeintaan kolme plettua kerralla niin ei ole edes enempää mistä syödä. Tämä mielestäni auttaa hillitsemään sitä makean himoa. Minun on ainakin helpompi hillitä itseni ruokalistaa laatiessa, kaupassa käydessä ja kokatessa. Toisin kuin silloin jos olen päässyt jo ruokapöydässä makean syömisessä vauhtiin. 

Motivaatiota saa ylläpidettyä myös siten että seuraa vaikka ihan viikkotahdilla sitä edistymistään. Ja kertoilee kuulumisiaan vaikkapa sosiaalisessa mediassakin. Mieli pysyy motivoituneempana ja iloisempana kun huomioi ja iloitsee jo niistä pienistä tuloksista. Sekä tuo muille edistymisestään kertominen, minä pidän sitä hyvänä asiana myös. Tulokset tuntuu yhä entistä paremmilta kun hehkuttaa niitä ääneen vaikka minä varsinkin teen tätä ennen kaikkea itseni ja oman terveyteni vuoksi. Ja onhan se leikin mahdollinen keskenkin jättäminen huomattavasti vaikeampaa jos senkin joutuisi tekemään julkisesti. 

Minä en aio olla kuitenkaan luovuttaja. Minä olen ennemminkin voittaja joka tavoittelee ennen kaikkea terveellisempää elämää. Ja jos joku miettii että miksei se liikunnasta jauha mitään niin syy on se että liikun kyllä jälleen riittävästi, niin paljon kuin jalkavaivoista kärsivä voi liikkua. Eli pyrin tekemään nyt päivittäin puolen tunnin lenkin. Kun kivut hellittää niin varmaan taas liikun yhä enemmänkin.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!