lauantai 15. lokakuuta 2022

Arki luistaa

Flunssia ja köhiä ei ole varmaan paljoa nyt ollut näiden korona-vuosien aikana. Minullekin iski nuha nyt viikko-pari sitten ja edellisen kerran olin ollut köhässä noin peräti pari vuotta sitten. Kyllähän minullakin on tuossa välissä ollut korona hyvin lievin oirein mutta edellisestä ja erillisestä nuhasta oli jo vierähtänyt aikaa pitkäkin tovi. 

Noin puolitoista viikkoa olin tuossa kipeänä. Nuha alkoi pienin oirein mutta sitten tuli kova yskä ja yskä vaivasi etenkin öisin. Sain kyllä nukuttua hyvin mutta tunsin kuinka paljon ja kovaa yskin öisin. Kuumetta en kuitenkaan nähnyt edes tarpeelliseksi mitata tämän nyt olleen nuhan aikana, ei ollut olo niin huono kuitenkaan.

Tämä nuha piti minut kyllä lähes koko ajan kotona. Mitä nyt kaupassa kävin välillä. Mutta ei se helppoa ole olla kotonakaan yksin niin pitkiä aikoja, sitä alkaa väkisinkin kaipaamaan seuraa. No tällä viikolla oli tosi hyvä kun pääsi taas ihmisten ilmoille, olin kahtena päivänä tällä viikolla myös Klubitalolla. Kyllä piristi mieltä päivät Klubitalolla, siellä sitä sai taas seuraa ja sai myös muuta ajateltavaa omien murheidensakin tilalle.

Arki rullaa ihan hyvin tällä hetkellä. Minua on ilahduttanut muun muassa se että olen onnistunut vähän viivästyttämään vuorokausirytmiäni. Näin ongelmaksi tuossa kesällä oman vuorokausirytmini. Olin niin iltatorkku ja aamuvirkku. Menin nukkumaan yhdessä vaiheessa jopa illalla seitsemän aikaan ja heräsin sitten jo jopa jossain vaiheessa kolmelta aamuyöllä, enkä saanut uudelleen sitten enää unta. Tämä oli liian aikaista, oli niin kurjan tuntuistakin herätä niin aikaisin kun koko maa nukkuu vielä siihen aikaan monet tunnit. Oli paha rasti olla yksin hereillä niin monta tuntia.

No nyt olen onnistunut korjaamaan vuorokausirytmiäni jo jonkin verran. Menen yleensä siinä iltaysin aikaan maate ja herään joskus seitsemän-kahdeksan aikaan aamulla. Alkaa rytmi olemaan lähempänä jo sanoisin jopa tervettä rytmiä, vaikka voisi sitä nukkumaan menoa koittaa viivyttää vielä vaikka tunnilla. 

Olen saanut rytmiä korjattua siten että vähitellen viivästytin sitä. Ensin viikon verran menee nukkumaan vaikka puoli tuntia myöhemmin kun aiemmin on tottunut, sitten taas viikon verran puoli tuntia myöhemmin ja niin edelleen. Heti kerralla vuorokausirytmiä ei välttämättä saa haluamansa kaltaiseksi koska sitä on ensin niin väsynyt jo siihen aikaan mitä on tottunut olemaan. Minulla tämä aika oli yhdessä vaiheessa jopa jo seitsemän aikaan illalla.

Eihän kaikilla ole tällaisia ongelmia vuorokausirytmin kanssa. Mutta minulla mahdolliset ongelmat ovat olleet ihan todellisia. Kenties opin silloin kun olin työelämässä niin aikaisempaan vuorokausirytmiin. Silloin oli hyväkin mennä ajoissa maate että heräsi sitten pirteänä ja hyvin nukkuneena joskus muistaakseni viiden aikaan aamulla. Enkä ollut sitten tuota rytmiä korjannut vielä kuin vasta viime kuukausina. 

Nyt tällä hetkellä muuten arki sujuu ihan hyvin. Joitakin murheita kyllä on mutta niidenkään ei kannata antaa liikaakaan ohjata elämää. Minulle on tärkeää että elän aika itsenäisesti, elän omien tärkeinä pitämieni arvojen mukaan ja elän oman näköistä elämää. Minulle tärkeää on esimerkiksi urheilun seuraaminen ja itse harrastama liikunta. Joskus ennen seurasin urheilua paljonkin, viikonloppuisin ja etenkin lauantaisin oli varsin tuttua minulle sellaiset maratonputket urheilun parissa. Tuli lauantaisin monesti katsottua urheilua sellaiset jopa 11-12 tuntia lähes putkeen. 

Nuo "maratonit" penkkiurheilussa oli ihan viihdyttäviäkin. Sitä tuli ensin aamulla katseltua vaikka tallenteelta NHL- tai NBA-peli, sitten hiihtolajien maailmancupia, sen jälkeen hetki Valioliigaa, sitten Liigaa ja illan lopuksi taas NHL-matsia. Lauantait meni niin mukavasti urheilua seuratessa. Mutta joskus olen jopa tullut miettineeksi että annanko urheilun liikaakin ohjata omaa elämääni ja onko se jo jopa pakkomielteistä tai riippuvaisuuteen viittaavaa se into millä haalin aina näitä urheilut sisältäviä suoratoistopaketteja. Olen joskus muistaakseni ottanut asian puheeksi jo jossain näissä terapeuttisissa keskusteluissa mitä käyn A-klinikilla, kuntoutuspolilla tai diakoniassa. Ei siitä ole kuitenkaan mitään seurannut, ja olemme todenneet että hyvähän se on että elämässä on asioita jotka kiinnostaa niin paljon. 

Nyt viime viikkoina olen kyllä seurannut urheilua vähemmän. Enemmänkin voisi seurata taas. Tai kyllä minä urheilua seuraan yhä melko paljon urheilu-uutisia lukemalla ja tuloksia seuraamalla mutta livenäkin urheilua voisi katsella taas enemmän. 

Mutta kyllä arki tällä hetkellä sujuu. Minulle on tärkeää myös se että olisi onnellinen. Onnellisuutta saa ja saisi elämään lisää vaikka erilaisia mukaviakin asioita kokemalla. Käytän itse rahaakin tavaroiden sijasta elämyksiin ja kokemuksiin. Onnellisuus on sellainen asia mihin tähtään ihan päivittäisilläkin valinnoilla. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!