sunnuntai 3. maaliskuuta 2024

Elän hyvää elämää

On paljon sanottu jos sanoo elävänsä hyvää elämää. Mistä hyvä elämä edes rakentuu? Minä mielestäni elän tällä hetkellä hyvää elämää joka sisältää myös toivon paremmasta. Olen tällä hetkellä yhä mielenterveyskuntoutuja mutta olen silti tyytyväinen elämääni. Terveystilanteeni on tällä hetkellä hyvä, vakaa. Ja vaikka olen kuntoutuja niin silti rahatilanteeni on myös hyvä, saan erilaisia tukia sen verran että elämä on turvattu, rahat riittävät pakollisiin menoihin ja rahaa jää kuukausittain myös säästöön hyvä määrä. 

Klubitalolla vietetään välillä myös vapaa-aikaa yhdessä. Viime sunnuntaina vietettiin Waloiltaa ja kävimme porukalla Aulangon kylpylässä. 



Elämässäni on myös sisältöä kun käyn kolmena päivänä viikossa mielenterveyskuntoutujille tarkoitetulla Walonkulman klubitalolla täällä Hämeenlinnassa. Olen Klubitalolla pitkiä päiviä, menen sinne usein jo aamulla ennen aamuyhdeksää ja lähden sieltä pois iltapäiväkahvin jälkeen eli joskus puoli neljältä iltapäivällä. Elämäni rytmittyy hyvin klubitalotoiminnan mukaan. Teen Klubitalolla erilaisia askareita niin keittiöllä kuin välillä myös toimiston puolella ja täten saan elämääni merkityksellisyyttäkin. 

Minulla menee vaan sen verran hyvin taas että jo työkokeiluakin jälleen suunnitellaan minulle. Työkokeilusta on puhuttu ja olen tehnyt jo kuntoutushakemuksenkin työeläkeyhtiö Varmalle. Siksi voikin sanoa että elämäni sisältää tällä hetkellä myös toivoa paremmasta. Minulla on myös ihan hyvät kokemukset työkokeilusta. Esimerkiksi edellinen palkallinen pestini Ilveskodissa avautui minulle suoritettuani siellä ensin hyvin työkokeilun. 

Olen tällä hetkellä tyytyväinen elämääni.



Minulla on myös harrastuksia jonkin verran, kuten lenkkeilyä, lätkäpeleissä käymistä ja katselen suoratoistoista joitakin sarjoja ja elokuvia. Joskus käyn myös musiikkikeikoilla, konserteissa ja teattereissa.

Rahatilanteeni on myös hyvä ja sen varaan voi hienosti rakentaa omaa elämäänsä. Kuukausittaiset tuloni koostuvat erilaisista tuista, kuten työeläkeyhtiöltä Varmasta saamastani kuntoutustuesta ja Kelasta saamistani eläkkeensaajan asumistuesta ja kansaneläkkeestä. Yhteensä saan tukia kuukaudessa noin 1535 euroa, mitä pidän ihan hyvänä määränä. Se riittää minulla hyvin pakollisiin menoihin, kuten laskuihin, ruokaan ja vuokraan sekä säästöönkin jää sellaiset 200 euroa per kuukausi. Lisäksi viihteeseenkin kuten konsertteihin ja teatteriin jää kuukaudessa noin 100-200 euroa. 

Haaveilen tällä hetkellä taas myös reissusta. Kahteen vuoteen en olekaan reissuja edes kotimaassa tehnyt mutta nyt voisi olla paikallaan. Olen saanut säästettyä kivan summan rahaa ja siitä voisi osan pistää reissukassaan. Lomakohteeksi olen miettinyt tällä kertaa keski-Suomea, Jyväskylän seutua.  

Tällä hetkellä menee hyvin myös siinä mielessä että olen saanut pidettyä aisoissa riippuvaisuutenikin jo pidemmän aikaa. En ole pelannut rahapelejä noin kahteen vuoteen ja kolmeen kuukauteen ja alkoholia en ole myöskään juonut yhtään nyt kahteen vuoteen. Raittiilla tiellä pysyn hyvin kun käytän antabusta mutta pelaamattomalla tiellä pysyminen vaatii tiukempaa itsekuria. Pelko repsahtamisesta onkin usein läsnä kyllä elämässä.     

Nyt menee elämässä hyvin ja olen pystynyt selättämään vaikeammat ajat elämässä. Joskus kivikkoisetkin hetket kuuluvat elämään, mutta niistä selviytyy. Minäkin olen päässyt vaikeiden aikojen yli. Olen ollut muun muassa elämässäni kahteen kertaan mielenterveysoastolla sairaalassa mutta nyt taas elämäni on hyvää ja toivottavasti ajat sairaalassa eivät tulisi leimaamaan minua. Täytyy vain toivoa että enää en elämässäni joutuisi tuonne sairaalaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!