sunnuntai 7. heinäkuuta 2024

Elämä on kivaa silloin kun addiktit pysyy hallinnassa

Minä olen altis erilaisille addikteille. Vuosina 2014-2015 minulle kehittyi jonkin sortin alkoholiriippuvuus ja 2010-luvun loppupuoliskolla ja 2020-luvun alussa olen tapellut rahapeliriippuvaisuuden kanssa. Alkoholiriippuvaisuus on välillä ollut hallinnassa, senkin voimalla että olen antabusta käyttänyt. Joskus olen taas koittanut elää ilman antabusta ja huomannut sen että alkoholin käyttö riistäytyy taas käsistä.

Vuonna 2021 minulla oli ongelmia alkoholin käytön suhteen ja samaan aikaan minulle kehittyi mielenterveyssairauksia taas, jouduin sairaalaan osastohoitoon ja siellä rupesin jälleen 2022 vuoden alussa käyttämään antabusta ja sen jälkeen alkoholiongelma on ollut taas aisoissa. En ole nyt alkoholia juonut taas reiluun kahteen vuoteen. 

Pysyn alkoholittomalla linjalla hyvin sen avulla kun käytän antabusta. Antabus on kai sen verran iso pelote minulle että en juo alkoholia. Alkoholin käytöstä voi antabuksen käytön aikana seurata kovat reaktiot ja se voi olla pahimmassa tapauksessa hengen vaarallista. Joskus haaveilen kyllä yhä alkoholin juomisesta ja känneistä sekä hauskan pitämisestä alkoholin vaikutuksen alaisena vaikka tiedän että minun on parempi olla raittiilla linjalla. 

Joskus joudun testiin alkoholin juomattomuudessa. Esimerkiksi tänä viikonloppuna oli Hämeenlinnassa Wanaja festarit ja osallistuin niihin. Siellä alkoholia juovien ihmisten näkeminen asetti minut testiin, miltä tuntuu seurata vierestä ihmisiä jotka juovat alkoholia kun itse ei juo. Mutta toisaalta sitten taas kiva asia oli se että rahaa säästyi. Nytkin sain Wanaja festareilla rahaa kulutettua noin 80 euroa mutta määrä olisi ollut paljon isompi jos olisin alkoholia juonut. Ja pystyin nauttimaan vain musiikkikeikoista. Kun ei tullut juotua alkoholia.

Mutta kyllä Wanaja festareillakin tuli mietittyä miltä se hauskan pitäminen alkoholin vaikutuksen alaisena ja alkoholin juominen olisi tuntunut. Vaikka minun kannattaa käyttää antabusta niin pitkään kun sen on mahdollista. Nyt olen muutamaan kertaan kokeillut elää ilman antabusta ja ne kokeilut ovat johtaneet ennen pitkää taas siihen että alkoholin käyttö ei ole pysynyt aisoissa. 

Alkoholia käyttämällä saa helposti elämän risaiseksi jos alkoholia ei pysty juomaan kohtuudella. Elämä ei pysy hallinnassa vaan elämä alkaa liikaa pyörimään alkoholin hallinnoimana. Ja kun ei juo alkoholia niin säästyyhän siinä rahaakin. Nyt on ollut kiva huomata kuinka rahaa riittää vapaa-aikaankin hyvin mutta silti jää joka kuukausi noin 200 euroa säästöön. Rahan kertyminen säästöön ja säästössä olevan rahamäärän kasvaminen on upeita seurattavia asioita. 

Toinen addikti mistä olen välillä kärsinyt on rahapeliongelma. Siinä on myös ongelma johon voisi saada isoja määriä rahaa uppoamaan. Rahapeleihin voisi saada uppoamaan jopa enemmän rahaa kuin alkoholiin kun jos pelaaminen ei pysy kontrollissa niin sitä voisi vain pelata ja pelata loputtomia määriä. Alkoholin käytössä tulee raja helpommin vastaan milloin liikaa juoneenakin ei pysty nauttimaan enempää mutta rahapelejä voi pelata vain loputtomasti. 

Nyt olen ollut pelaamatta uhkapelejä jo yli kahden vuoden ajan mikä on komean pitkä aika. Pidän pelaamattomuutta vielä isompana juttuna kuin juomattomuutta koska pelaamattomuus vaatii enemmän itsekuria. Alkoholin käyttöä voi estää antabusta käyttämällä mutta en tiedä onko pelaamattomuuteen ja siinä pysymiseen lääkkeitä olemassa. 

Rahapeliongelma on ollut minullakin välillä iso ja kuukaudessa olen saanut peleihin upotettua jopa tuhat euroa pahimmillaan. Nyt olen ollut pelaamatta jo pitkän ajan mutta silti repsahtamisvaara on pelko minulla. Koskaan ei voi olla täysin varma siitä ettei pelaa vaan elämää on elettävä päivä kerrallaan. Nyt on ollut mukava huomata kuinka elämä pysyy järjestyksessä ja rahatilanne on valoisa. Ja rahaa jää tosiaan säästöön.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!