maanantai 22. heinäkuuta 2024

Tein viihtyisän Jyväskylän reissun

Tein viime viikolla hienon Jyväskylän reissun. Olin reissussa viikon, lähdin matkaan viime viikon maanantaina ja palasin reissusta eilen eli sunnuntaina. Reissu oli onnistunut, Jyväskylä vaikutti olevan myös sekin viihtyisä kaupunki jossa on nähtävää jonkin verran. Minulla oli joka reissupäivä kaupungissa ainakin jonkin verran tekemistä ja päivät olivat mielenkiintoisia. Jotkut päivät oli pitkiä, olin takaisin majoituspaikassani vasta myöhään illalla lähdettyäni matkaan jo aamulla.

Tiistaina osallistuin opastetulle kävelykierrokselle. Kävelimme jonkin matkaa Jyväskylässä, lähdimme matkaan Jyväskylän keskustasta ja kävelykierros päättyi yliopiston pihaympäristössä. Opastetun kierroksen aihe oli Alvar Aallon arkkitehtuuri ja hänen elämänsä. Opas kertoi mielenkiintoisia tarinoita Aallon elämästä. Tiistaina illalla olin sitten katselemassa naisten pesistä. Jyväskylässä pelaa superpesisjoukkue Kirittäret ja olin heidän kamppailuaan katselemassa. Kirittäret pelasivat tuolloin Seinäjoen Maila-jusseja vastaan. Tykkäsin kyllä katsella pesistä, sekin on mielenkiintoinen urheilulaji.

Keskiviikkona kävin sitten ensin Jyväskylän harjulla ja siellä sijaitsevalla näkötornilla ja luontomuseossa. Näkötornista avautui kauniit maisemat ja sieltä näki kauas. Kävin juhannuksena Särkänniemessä taas Näsinneulassa, ei tuolta Jyväskylän näkötornista yhtä kauas nähnyt mutta ei se paljoa myöskään hävinnyt Näsinneulalle. Kun olin puolestaan luontomuseossa käynyt niin lähdin kävelemään kauniille Kuokkalan sillalle. Kuokkalan silta on kaunis silta ja siellä on myös kauniit järvimaisemat. Siellä minulla alkoi päässä soimaan Irwinin hieno laulu Maailma on kaunis. Kuokkalan sillalla vietin jonkin verran aikaa ja sitten siirryin aikaa viettämään Jyväskylän satamaan eli Lutakon satamaan. Siellä on jonkin verran ravintoloita, muun muassa laivaravintoloita ja söin jäätelönkin yhdessä sataman ravintolassa.

Keskiviikko-illalla lähdin puolestaan Päijänteen risteilylle. Se oli teemaristeily, sillä risteilyllä oli esiintymässä Michael Monroe. Risteily oli kyllä sekin upea kokemus, oli hyvää musiikkia ja kauniita maisemia. Torstai minulla oli puolestaan museopäivä. Kävin päivän aikana tutustumassa muutamaankin eri museoon. Ensin kävin Jyväskylän taidemuseossa ja sitten Keski-Suomen Museossa ja Alvar Aallon museossa. Noista etenkin Keski-Suomen museo teki vaikutuksen, siellä sai aikaansa kulumaan hyvin ja nähtävää ja tietoa oli paljon esillä Keski-Suomen historiasta. Museovierailujen jälkeen kävin iltapäiväkahvilla sellaisessa idyllisessä ja vanhassa pihaympäristössä kuin Toivolan vanha piha. Siellä söin erittäin makoisaa mustikka-valkosuklaajuustokakkua.

Perjantaina olin puolestaan sataman Viilussa saunomassa ja porealtaassa kylpemässä kolmen tunnin ajan. Se oli nautinnollista ja siellä oli aika rauhallista, minäkin sain siellä yksin kylpeä yhdessä porealtaassa. Tykkään niin olla noissa poreissa, ne ovat rentouttavia. Hintataso Sataman Viilussa oli varmaan hieman kalliimpi kuin kylpylässä tai uimahallissa. Kolmen tunnin vuoro Viilussa maksoi 28 euroa. Mutta siellä oleskelu oli myös hieno kokemus.

Lauantaina sitten kävelin jonkin matkaa Jyväsjärven Rantaraittia. Kävelin varmaan kuuden kilsan matkan. Jyväsjärven Rantaraitti on suosittu ulkoilureitti Jyväskylässä jonka yhteispituus on noin 13 kilometriä, mutta kierroksen voi kulkea lyhyemmässäkin muodossa eli vaikka vain tuon kuuden kilometrin verran. Reitillä oli myös kauniit maisemat.

Minun Jyväskylän reissuni oli varsin onnistunut. Sain Jyväskylässä hyvin aikani kulumaan. Yövyin Jyväskylässä sen nimisessä paikassa kuin Kärpänkuja. Siellä oli sellainen rivitaloasunto. Olin kyllä erittäin tyytyväinen majoituspaikkaani, se oli viihtyisä ja yhdelle hengelle ainakin tilava asunto. Se oli myös siisti ja rauhallinen asunto ja asuinympäristö. Viikko siellä maksoi noin 460 euroa.

Yhteensä viikon reissuni Jyväskylässä kustansi noin 810 euroa. Matkan hintaa nosti myös se kun söin joka reissupäivä jossain ravintolassa. Minulle on myös muodostunut lempiravintoloita jo Jyväskylästäkin. Ainakin pidän siellä Matkakeskuksessa sijaitsevassa intialaisesta ravintolasta nimeltään Shalimar, ravintolan ruoka on todella hyvää. Olin Shalimarissa syömässä reissun päätöspäivänä sunnuntaina.