tiistai 19. helmikuuta 2013

Sarjissankari Karvisen vaaka olisi laukonut: "Älä riko mua LÄSKI!"

Havahduin karulle faktalle aamulla. Käytyäni vaa´alla. Se näytti melko isoa lukemaa. Jos minulla olisi sarjissankari Karvisen vaaka se olisi luultavammin laukonut minulle: "Älä riko mua LÄSKI!". Painoni näyttämän numerosarjan jätän kertomatta, eivät ujoimmat säiky.

Jotain on tehtävä!

Ei ole kovin pitkää aikaa, kun naputtelin päinvastaista tekstiä mahalaukustani. Heinäkuu 2010- helmikuu 2011 välisenä ajan jaksona onnistuin tiputtamaan itsestäni pois liki pitäen 30 kiloa. Sitä itseään, läskiä.

Hetkestä, kun päätin laihdutuskuurini on vierähtänyt noin kaksi vuotta ja surkuttelen ihrojeni kanssa. Mahalaukun koko muuttuu puoleen ja toiseen nopeasti, jos ei ole tarkkana elämäntapojensa kanssa.

Keväällä 2011, kun laihdutuskuurini lopetin päätin samalla noudattavani jatkossakin terveellisiä elämäntapoja. En enää laihduttanut, mutta olennaista oli pysyminen terveellisillä linjoilla. Eivät kilot tule takaisin.

Olen lipsunut tavoitteistani. Soo, soo Ville!

Ongelmani ei ole liikunnan vähyydessä. Harrastan sitä yhä aktiivisesti. Osin pakosta. Talvella minun on pitänyt kävellä monena päivänä viikossa useita kilometrejä jo sen vuoksi, että minulla ei ole ollut muuta tapaa liikkua. En ole tänä talvena laitattanut nastarenkaita fillariini enkä edelleenkään omista autoa.

Probleemani on ruoka- ja juomavaliossani. Olen syönyt liikaa, epäterveellisesti ja vaakalukemassa lienevät näkyvän vielä jouluherkuttelutkin. Olen myös juopotellut liikaa ja liian monasti. Ohrainen mallasjuoma on vain niin hyvää.

No, olennaisinta ei ole keskittyä ongelmaan vaan sen ratkaisemiseen.

Onneksi minulla on hyvät perustiedot ravitsemisasioista koulutukseni vuoksi. Se auttaa. Minun on ryhdyttävä syömään enemmän salaatteja ja hedelmiä. Sen sijaan rasvaiset ja runsaskaloriset ruoat on jätettävä vähemmälle.

Minun on palauteltava mieleeni kuva terveellisen ruokalautasen sisällöstä. Puolet ateriasta on oltava salaattia. Ja puoli kiloa kasvista ja hedelmiä päivässä. Kasvisten ja hedelmien lisääminen ruokavalioon ei onneksi ole vaikeaa, sillä ne ovat erinomaisia maultaan. Niitä syö mielellään.

Minun on remontoitava ruokavalioni ja asenteeni. Ja kohta uskallan kurkata taas peiliini.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!