keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Viltsu perkasi tuntojaan- miksi haluan isona toimittajaksi?

Pysähdyin yövuorossani miettimään, miksi haluan isona toimittajaksi. Olen pari vuotta opiskellut kirjoittamista, viestintää ja journalismia, mutta miksi? Miksi kaikista maailman ammateista tahdon opiskella nimenomaan toimittajaksi?

Mielestäni on välillä hyvä pohtia vastausta tuohon kysymykseen. Etten toimi vain siten, että paiskin hommia päämääräni eteen hiki hatussa ilman, että minulla olisi edes selkeää vastausta siihen, minkä vuoksi uurastan töitä tavoitteeni takia.

Toimittajan vakanssiin saatetaan monesti liittää maine ja arvostus. Hyvä toimittaja kerää kunniaa osakseen. Metsästänkö minä siis kunniaa? Haluan isona toimittajaksi, koska siten voin saada itselleni glooriaa?

Vastaus on yksiselitteinen: En.

En siltikään, vaikka olen toisinaan Facebookin välityksellä saattanut antaa itsestäni ylpeähkön kuvan. Se kuva on ollut vääristymä minusta, jonka muodostumiseen alkoholilla on ollut näppinsä pelissä. Reipas kalsarikännäily, Facebook ja minun kirjoitusvimmani eivät ole hyvä yhdistelmä. Todellisuus hämärtyy.

Onnekseni olen vähitellen pääsemässä lähes eroon huonosta kännikäyttäytymisestäni Facebookissa. Ja sitä paitsi hyvä toimittaja ei tee juttuja itsensä vaan kansan vuoksi. Toimittaja on kansan palvelija.

Lukijoiden palveleminen lieneekin yksi syy, jonka vuoksi olen toimittajan hommista kiinnostunut. Tykkään ilostuttaa ihmisiä. Oli se sitten toisen ihmisen auttamista, jonkin lahjan anto tai kiinnostavien juttujen tarjoamista luettavaksi.

Olennaisinta on se, kuinka vaikutan teollani toiseen ihmiseen. Se on hienoa, kun saat tuottaa ilon tunteita jollekin toiselle.

Miksi haluan isona toimittajaksi?

Kysymys on mielenkiintoinen ja siihen löytyy paljon vastauksia. Varmasti isoin syy siihen on palava haluni kirjoittaa. Tykkään kirjoittamisesta. Ja minua vaivaa varsin usein ns. kirjoitusvimma. Halu tuottaa tekstiä paperille.

Ja olen myös lahjakas kirjoittaja. Olisi luultavammin tyhmää olla edes yrittämättä käyttää lahjaani hyödykseen.

Mistä sitten kirjoitan?

Tämä kysymys tarjoaa myös yhden syyn siihen, miksi toimittajan työ minua kiinnostaa. Toimittajana saa varsin usein miettiä sitä, mistä kirjoittaa. Saa käyttää luovuuttaan ja se kiehtoo minua. Paljon.

Toimittajana tarvitset idearikkautta. Saat miettiä jutun aiheita, haastateltavia, näkökulmia ja haastattelukysymyksiä. Ideoitavaa riittää ja se on minun kaltaiselleni luovalle persoonalle hieno juttu.

Monta hyvää syytä olen jo listannut vastaukseksi kysymykseeni. Miksi haluan isona toimittajaksi?

Yksi syy on vielä mainitsematta. Se on mahdollisuus tavata erilaisia ihmisiä. Toimittajana pääset haastattelujen myötä tapaamaan ja keskustelemaan usean ihmisen kanssa. Ja se on myös kiinnostavaa. Tykkään keskustelemisesta.

Keskustelutilanteisiin lisäkiinnostavuutta tuo se, että sinun on osattava käsitellä erilaisia persoonia. Ihmisiä kun on erilaisia, niin se tarkoittaa myös sitä, ettet voi keskustella kaikkien kanssa samalla tavalla. On hyvä kyetä muokkaamaan käyttäytymistään toisen ihmisen mukaan.

Näiden syiden vuoksi haluan isona toimittajaksi. Tai itse asiassa näiden syiden vuoksi harrastan jo nyt toimittajan hommia tekemällä juttuja verkkolehti Jatkoaika.comiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!