lauantai 16. maaliskuuta 2013

Taitava keskustelija osaa kuunnella

Mistä on hyvä keskustelija luotu? Päällepuhumisesta, ivaamisesta, turhasta provoimisesta ja huonosta käyttäytymisestä? Väärin, väärin, väärin. 

Millainen sitten on taitava keskustelija?

Taitava keskustelija osaa kuunnella. Hän osaa kuunnella keskustelukumppaniaan, huomioida hänet ja hänen näkemyksensä. Pätevän keskustelijan ei tarvitse olla toverinsa kanssa samaa mieltä asioista, mutta hänen on annettava keskustelukumppanilleen avoin mahdollisuus omien mielipiteidensä esittämiseen. 

Hyvä keskustelija ymmärtää, että on olemassa myös vastakkaisia näkemyksiä ja arvostaa niitä. Sekä muutenkin kunnioittaa toista keskustelijaa. 

Toisen keskustelijan kunnioittaminen ja huomioiminen on tärkeää keskustelutilanteissa. Kunnioittamiseen kuuluu myös se, että osaa käyttäytyä keskustelutilanteissa. Käyttäytyä fiksusti, henkisesti kypsästi ja arvostavasti toista ihmistä kohtaan.

Pam! Siinä jo lista hyvän keskustelijan ominaisuuksista. Löytyykö muuta sanottavaa?

Löytyy. Taitavalla keskustelijalla on tunneälyä. Keskustelija osaa huomioida keskustelukumppaninsa tunteet keskustelutilanteissa ja puolestaan säädellä omia tunteitaan. Hillitä itseään. Ei räyhää turhaan eikä räyhää välttämättä edes silloin vaikka siihen olisi aihetta. Rauhallisuus arvoon. 

Ja sitten se yksi oleellisimpia juttuja.

Hyvä keskustelija on luotettava. Keskustelijan sanaan pystyy luottamaan. Hän ei puhu keskustelutilanteessa toista ja selän takana toista eikä nöyristele tai turhaan imartele keskustelukumppaniaan. Hän on rehellisesti oma itsensä.

Lisäksi huumorintaju on tärkeä kyky keskustelijalle. On osattava nauraa sekä muille että itselleen.

Siinä hyvän keskustelijan käyttäytymisohjeet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!