sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Tämän vuoksi journalismia tuotetaan!

Tykitin tänne blogiini viikolla tekstin siitä, miksi journalismia tuotetaan. Kerroin syiksi journalismin eri tehtävät.   Tiedon välittämisen, tarinoiden kertomisen, julkisen keskustelun ylläpitämisen ja julkisten tahojen seuraamisen.

Tarkastelin asioita kuitenkin liian suppeasti. Unohdin huomioida oleellisimman näkökulman. Journalismia tuotetaan siksi, että löytyy kuluttajia, jotka seuraavat eri medioita. Samalla tavalla, kun ruokaa valmistetaan siksi, kun löytyy syöjiä.

Journalismia tuotetaan sen kuluttajille.

Miksi me ihmiset sitten seuraamme joukkotiedotusvälineitä? Lehtiä, radioasemia ja televisiokanavia? Yksi syy liittyy oleellisesti journalismin tärkeimpään tehtävään. Tiedon välittämiseen. Seuraamme tiedotusvälineitä, koska haluamme pysyä kartalla maailman tapahtumista.

Ja siitä sitten kimpoaa seuraava syy kuluttaa journalismia. Silloin, kun seuraamme tiedotusvälineistä maailman tapahtumia niin ikään kuin uudistamme sitä omaa rooliamme yhteiskunnassamme. Pysymme samalla osallisina tässä yhteiskunnassa.

Entä muut tehtävät seurata journalismia? Onko niitä?

On niitä. Medioiden seuraaminen on tapa. Voimme olla tottuneet siihen, että se Hämeen Sanomat kilahtaa postiluukustamme joka aamu lattialle. Tai tottuneita klikkaamaan sinne Jatkoaika.comin nettisivuille. Tai kuuntelemaan sitä Radio Suomen uutisohjelmaa.

Itsemme sivistäminen, maailman tapahtumien seuraaminen ja rutinoitunut tapa... Onko vielä muita syitä seurata medioita?

On. Media tarjoaa meille elämyksiä, nautintoja. On välillä rattoisaa ottaa käteen kuppi kahvia ja lukea kiinnostava tarina HPK:n pelaajasta. Media tarjoaa meille samalla lailla elämyksiä kuin ruoatkin.

Siinä niitä tapoja seurata journalismia ja syitä siihen, miksi toimittajat sitä tuottavat. Ei olisi järkevää tehdä juttuja, jos ei olisi niiden lukijoita.

Kiitos ja kunnia niille keille se kuuluu. Journalismin kuluttajille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!