tiistai 28. marraskuuta 2017

Onko jouluun varaa tänä vuonna?

Isot juhlat ne vaan lähestyvät. Ja niin lähestyy joulukuukin. Marraskuuta on jäljellä enää reilut kaksi päivää ja sitten alkaa joulukuu. Voimme alkaa availemaan joulukalenterin luukkuja.

Marraskuu on mennyt nopeasti ja hyvä niin. On ollut aika pimeää, toivottavasti joulukuu toisi hiukan lunta tullessaan niin hieman tulisi valoisampaa.

Itsenäisyyspäivän juhlat ovat kohta täällä ja sitten ei mene kauaa kun on jo joulu. Täällä Länsituulessa on tosiaan 5. joulukuuta ne Suomi100-juhlat ja minä hieman liiankin innokkaana ja ideoinnista pitävänä henkilönä menin kehittelemään niihin ohjelmaa. Ehkä jo liikaakin.

Yhtenä ohjelmanumerona juhlissa voi olla juhlapuhe ja vähän lupailin kirjoittavani senkin, kun tykkään kirjoittamisesta ja olen siinä melko hyväkin. Vaikka itse sanonkin ja on sanonut jo aika moni muukin. Suomi ansaitsisi kyllä juhlapuheen, mutta voi olla että minusta ei ihan ehkä ole kuitenkaan siihen hommaan ja voi olla että minulla on kädet kiinni aika paljon jo muissa hommissa. Mistä sellaisessa juhlapuheessa pitäisi edes puhua? Saattaa olla, että puheen kirjoittaminen satavuotiaasta Suomesta olisi jo liiankin iso haaste allekirjoittaneellekin.

No, 100-vuotisjuhlat ovat kohta täällä. Jo ensi viikolla. Ja sen jälkeen on enää vajaa kolme viikkoa jouluun. Just ja just saatan saada kasaan tarvittavat rahat joulun viettoon. Paljonkohan joulubudjettini olisi edes tänä vuonna? Joululahjoihin menee reippaasti vähemmän rahaa kuin viime vuonna mutta sitten joululahjojen lisäksi rahaa tulee kulumaan myös leipomisiin ja jouluruoan laittoon. Veikkaan, että joulubudjettini on noin 400-500 euroa. Keskiverto suomalaisella joulubudjetti on noin 500 euroa.

Paljonkohan rahaa tulee kulumaan joululeipomisiin ja jouluruoan laittoon, kun valmistaa ainakin kaikki peruspiparit. Hannatädit,ruskeat piparit, ässät, herrasväen leivät ja tekee neljä-viisi kakkua ja sitten porkkana- ja lanttulaatikoidenkin valmistus on kuulunut minun tehtävälistalleni. Isä tekee sitten perunalaatikon.

Sanon ainakin sen, että olisihan se minulle valtava pettymys jos minulla ei olisi varaa jouluun. Joulu on kuitenkin aina ollut minulle iso ja tärkeä juhla. Mutta niin kuin jo sanoin, niin kyllä minun pitäisi saada sen verran rahaa kasaan että joulu pelastuu. Ja pitää vaikka elää joulukuu ennen joulua säästöliekillä niin säästyy yhä vain enemmän rahaa joulun viettoon.

Joululahjoja tosiaan ostan tänä vuonna vähemmän kuin viime vuonna. Tykkään kyllä joululahjojen ostamisestakin ja siitä ideoinnista kun saa ideoida mitä sitä ostaakaan kenellekin lahjaksi, mutta tänä vuonna ei ole varaa pistää rahaa niin paljoa lahjoihin kuin viime vuonna.

Mutta jos on varaa, niin joulun valmistaminen on kyllä mukavaa puuhaa. En tiedä kumpi on lopulta kivempaa, joulun alusaika vai itse joulu. Mutta kun tykkää kummastakin ajasta niin jouluhan on vain entistä pitempi ja voi entistä pitempään vain nauttia joulusta.

Minä en muuten malttanut sitäkään odottaa pitempään vaan koristelin jo viime viikon tiistaina asuntoni joulukuntoon. Saahan joulukoristeistakin siten nauttia kauemmin. Ja tuohan joulukoristeet tunnelmallisuutta kotiin.

Piti ensin kirjoittaa tähän viestiini jo joululahjaideoita minulle, mutta tästä tuli muutenkin jo sen verran pitkä viesti että jätän joulupukille kirjoittamisen myöhemmäksi. Sen sanon, että minulle on varmaan tänä vuonna helpohko ostella joululahjoja. Minulla itselläni kun ei oikein ole varaa mitään ylimääräistä tällä hetkellä ostella ja tarvetta olisi esimerkiksi vaatteille ja halua olisi ostaa muitakin tavaroita kuin vaatteita. Esimerkiksi se Dynastian kuudes tuotantokausi dvd:nä olisi hyvä joululahja minulle,

Lopuksi sitten kuvia minun asunnostani joulukoristeissa.

Henkilön Ville Heino kuva.

Henkilön Ville Heino kuva.

Henkilön Ville Heino kuva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!