sunnuntai 6. tammikuuta 2019

Elämässäni edessä iso edistysaskel

Vuosi 2019 alkaa täällä toiveikkaissa tunnelmissa. Melko pitkässä kuntoutumisprosessisani on seuraavan edistysaskeleen vuoro. Ja tämä seuraava edistysaskel on iso, sillä aloitan maanantaina työkokeilun. Olen edellisen kerran ollut todellisessa työelämässä keväällä vuonna 2015 eli lähes jo neljä vuotta sitten. Toki olen töitä tässä parin vuoden ajan tehnyt työtoiminta Majakassa, mutta varsinaisesti työelämässä olen viimeksi ollut melkein neljä vuotta sitten. Ja nyt huomenna aloitan työkokeilun, kokeillaan onko minusta jo palaajaksi työelämään.

Olen tosiaan melko toiveikkaissa tunnelmissa. Nyt pääsen työkokeilun avulla testaamaan missä vaiheessa kuntoutumista olen menossa ja onko minusta jo nyt taas työntekijäksi. Siitä on tosiaan jo aikaa melkein neljä vuotta kun olen ollut työelämässä eli melko pitkä aika. Voikin ainakin alkuun tuntua raskaalta paluu työelämään.

Toki olen ollut nyt parin viime vuoden ajan töissä työtoiminta Majakassa sellaiset 2-3 päivänä viikossa ja tehnyt siellä kolmen tunnin pituisia työvuoroja. Mutta nyt tuntimääräni töissä tulee kasvamaan sillä teen työkokeilussa töitä viitenä päivänä viikossa maanantaista perjantaihin ja teen viiden tunnin pituisia työvuoroja ainakin alkuun. Eli siinä missä Majakassa tein yhteensä yhdeksän tunnin pituisia työviikkoja niin nyt työkokeilussa työviikkoni sisältää yhteensä 25 tuntia.

Työkokeilun suoritan koulutuskeskus Tavastian keittiöllä ja työkokeilu kestää kolme kuukautta. Tavoitteinaani minulla on työkokeilunkin avulla tosiaan selvittää missä vaiheessa kuntoutumistani olen menossa ja onko minusta jo palaajaksi työelämään. Jaksanko noin isoa muutosta työmäärään per viikko?

Useinhan työkokeilussa testataan myös työkokeilijan soveltuvuutta alalle ja sitä kiinnostaako työkokeilijaa kyseinen ala, mutta tästä ei suoranaisesti minun kohdallani ole kyse. Vaan minun tapauksessani työkokeilu on osa kuntoutustani minulle tutulla alalla eli keittiöalalla josta minulla on jo esimiestason koulutus. Nyt vain testataan kuinka hyvin olen jo kuntoutunut.

Toki tässä on nyt hyvä mahdollisuuus testata myös se onko minusta vielä keittiöalalle työntekijäksi. Olenhan ollut pois keittiöalan hommista jo melkein neljän vuoden ajan. Ja minä saan mahdollisuuden tutustua uudelleen siihen keittiöalaan ja sen eri työtehtäviin. Toivon pääseväni vielä laajalla kirjolla tekemään erilaisia keittiöalan hommia työkokeiluni aikana.

Nyt rupeaa olemaan jännittynyt olo. Aloitan työkokeilun siis huomenna maanantaina heti seitsemältä aamulla. Suoritan työkokeilun siis koulutuskeskus Tavastian keittiöllä. Ainakin aluksi työpäiväni ovat viiden tunnin pituisia mutta voi olla että jatkossa työpäivieni pituudet tulevat kasvamaan mikäli pärjään hyvin työssäni ja työn teko ei ole minulle liian raskasta. Alkuun on hyvä aloittaa rauhallisemmin sillä siitä on kuitenkin jo pitkä aika kun olen viimeksi tehnyt töitä pitkän päivän verran ja olenhan ollut kuntoutujana jo muutaman vuoden.

Toisaalta lähden työkokeiluun myös kiinnostavalla ja uteliaalla ilmeellä. Onhan se mukavaa pitkästä aikaa päästä katsomaan millaista se työnteko siellä keittiömaailmassa olikaan ja mihin minun omat rahkeeni jo riittävät. 

Toiveena olisi ollut että työkokeilupaikka olisi tarjonnut kaiken mennessä hyvin niin myös jatkotyöllistymismahdollisuuden. Tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan Tavastian keittiö voi tarjota. Se on tietenkin ikävä juttu, mutta olen päättänyt silti suorittaa työkokeilun Tavastian keittiöllä. Keittiön sijainti on suht hyvä, minulle ei tule liian pitkää työmatkaa, keittiöllä saa aiempien kokemuksienikin perusteella hyvää perehdytystä ja ohjausta. Eli juuri sitä mitä työkokeilija varmasti kaipaakin. Ja eiköhän Tavastian keittiöllä pääse myös tekemään vaihtelevasti erilaisia keittiöalan hommia.    

Mutta jos työkokeilu menee hyvin, niin siitä seuraava askel on varmasti sitten paluu työmarkkinoille...Tulen jatkossa varmasti kirjoittamaan tännekin työkokeilukuulumisiani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!