tiistai 19. maaliskuuta 2019

En ole yksin

Osallistuin viime viikon torstaina siihen blogissanikin mainittuun keskusteluiltaan peliongelmaisille. Keskusteluilta pidettiin Hätilässä Hämeenlinnassa sellaisessa paikassa kuin Duunaamo. En ollut aiemmin kyseisessä paikassa käynyt, mutta löysin sinne silti helposti. Keskusteluilta itsessään oli mielenkiintoinen ja varmasti hyödyllinen. Paikalla oli viisi ongelmapelaajaa joista yksi olin minä.

Minulle jäi vaikutelma että ainakin moni niistä muista pelaajista oli vieläkin vaikeammin peliongelmaisempia kuin minä ja olivat olleet jo sitä monia vuosia. Vaikutelma vahvistui kuin kuunteli näiden muiden jopa välillä itku silmissäkin kertomia kokemuksiaan. Sainpahan ainakin todentuntuisen varoittavan esimerkin siitä mihin tällainen peliongelma voi pahimmillaan johtaa.

Playing Card and Poker Chips and Dices

Ja saamaani esimerkkiä vahvisti näiden paikalla olleen kokemusasiantuntijoiden ja hoitajien kertomukset siitä kuinka jotkut peliongelmaiset ovat pelanneet kuukauden palkkansa yhdessä silmän räpäyksessä, on mennyt työnantajan ja omat rahat sekaisin, on pelattu asunto alta ja on jouduttu jopa linnaan istumaan tuomioita peliongelmien ja rahavaikeuksien takia.

Sitä miettii toivottavasti nyt entistä ahkerammin sitä kannattaako sitä pelata. Vaikka minulla ei vielä ole itselläni onneksi ollut peliongelmien takia pahempia vaikeuksia niin sain käsin kosketeltavia varoittavia esimerkkejä siitä kuinka pahaan jamaan sitä voi ihminen itsensä pelivaikeuksien takia ajaa.  

Illan tärkeimpiä anteja oli se tieto että en ole tämänkään asian ja ongelman kanssa yksin. Suomessa esimerkiksi pelataan rahapelejä Euroopassa toiseksi eniten, vain Irlanti menee edelle rahapelaamisen määrässä. Ja löytyy valitettavasti myös muita rahapeliongelmaisia kuin minä, useita muita.

Ace of Spade Playing Card on Grey Surface
Illassa puhuttiin että Hämeenlinnaan perustettaisiin peliongelmaisten keskuuteen vertaistukiryhmiä joka olisi varmasti hyvä juttu. Olisi ihmisiä joiden kanssa jakaa samanlaisia fiiliksiä ja kokemuksia. "Hei, nyt minun tekee mieli pelata..." Ja sitten on paljon apua saatavilla. Tilaisuuteen tuli Länsituulen entinen pomo joka on nykyään A-klinikalla töissä, hän tuli tähänkin tilaisuuteen töidensä vuoksi. Tämä henkilö antoi minullekin käyntikorttinsa ja kehoitti soittamaan jos näkee tarvetta terapiakäynneille. Käynnit hänen luonaan ovat maksuttomia.

Alankin tässä keväällä jälleen käymään A-klinikalla terapiassa niin kuin kävin alkoholiongelmankin vuoksi aikoinaan. Alkoholiongelman kanssa tuo terapiassa käyminen ei tuntunut kovinkaan paljon auttavan asiaan (asiaan auttoi vasta antabus-lääkitys) mutta ehkä tässä rahapeliongelmatapauksessa asia on nyt eri lailla. Ainakin tätä mahdollisuutta voi kokeilla kun käynnit ovat kuitenkin ilmaisia.

Keskusteluillassa paikalla olleilla oli todennäköisesti vieläkin suuremmat ongelmat rahapelaamisen kanssa kuin minulla, mutta ei minunkaan ongelmiani kannata missään nimessä väheksyä. Minulla on kuitenkin riippuvaisuusongelmat alkoholin kanssa ja silloin tein sellaiset 10 000 euroa velkaa ulosottoon. Se oli jo sellainen kokemus että minä ja varmasti myös läheiseni eivät sellaista haluaisi enää uudelleen kokea. "Tätä emme enää halua!"

Ja sitten kun minulla on pienet tulotkin, niin ei tarvitse olla kovin suuret pelimäärät kun se on jo taloudellisestikin ongelma. Ja sitten kun pelaaminen ei ole minullakaan tuntunut pysyvän hallinnassa. Ei ole vain yksi kerta kun olen jopa itsellenikin luvannut kauppaan mennessä että nyt en pelaa mutta lopulta kuitenkin löytänyt itseni peliautomaatilta pelaamasta 10 euron verran.

Keskusteluillassa olisi saanut mielestäni olla enemmän sitä illan nimessäkin luvattua keskustelua. Ja vielä niin että peliongelmaiset ja heidän läheiseinsäkin olisivat entistä enemmän päässeet jakamaan kokemuksiaan ja fiiliksiään.

Minulla on riippuvaisuuksia ja on suuri kysymys miten niistä pääsen eroon tai edes miten saisin ne hallintaan. Alkoholiriippuvaisuuden olen saanut antabuksella tosin hallintaan ja olen kohta ollut juomatta jo kahden vuoden ajan alkoholia. Nyt on sitten tullut tämä peliongelma ja olen riippuvainen myös Facebookista. Päivittelen Facebookkia liian usein ja päivittelen sinne kaikkea turhaakin. Sekin riippuvaisuus pitäisi saada jotenkin hallintaan.

Ahdistaa kaikki riippuvaisuudet ja tuottaa huonoa oloa. Miten ne saisikaan kuriin ja hallintaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!