lauantai 9. maaliskuuta 2019

Työkokeilu Tavastian suurkeittiöllä on osoittautumassa hyväksi ratkaisuksi

Työkokeiluni ammattiopisto Tavastian suurkeittiöllä on osoittautumassa mainioksi ratkaisuksi. Olen viihtynyt työkokeilussa hienosti, olen päässyt Tavastian suurkeittiöllä tekemään monipuolisesti keittiöalan työtehtäviä ja työtehtävät ovat olleet opettavaisia. Sekä työkokeilu on antanut minulle paljon. Esimerkiksi henkisesti se että on työ jolla on tarkoitus on ollut jo iso juttu.

Eilen minulla olikin ensimmäisen kerran palaveri Tavastian suurkeittiön päälliköiden kanssa. Aiheena oli se mitä minulle työkokeilijana kuuluu ja minulla ei ainakaan ollut kuin positiivista sanottavaa. Ja koko palaveri olikin varsin positiivishenkinen.

Eilisessä palaverissa Tavastian suurkeittiön päälliköiden kanssa minä pääsin kertomaan omia tunnelmiani ja fiiliksiäni työkokeilusta. Minulla olisi ollut hyvä mahdollisuus kertoa myös mieltä askarruttavista asioista ja asioista jotka ovat menneet huonosti mutta niitä ei juurikaan ollut. Minun fiilikseni työkokeilusta ovat tähän asti olleet varsin plusmerkkisiä. Ja tässä blogitekstissä pyrinkin nyt kirjoittamaan noista samoista tunnelmista mitä eilisessä palaverissa kerroin työkokeilusta.

Minunhan piti alunperin kirjoittaa blogiani työkokeiluun liittyen joka viikko, mutta tuosta tavoitteestani olen hieman jäänyt. Edellisen kerran olen kirjoittanut työkokeilustani tänne blogiini tasan kuukausi sitten ja nyt onkin sitten aika jälleen kirjoittaa blogiini työkokeilusta kuulumisia.

Työkokeilun yhtenä isona tarkoituksena oli alunperin testata sitä miten minusta on jo työelämään ja miten kuntoutumiseni on edennyt. Edellisen kerran olen varsinaisessa työelämässä ollut ennen työkokeilua vuonna 2015. No minähän olen yllättävän hyvin jaksanut olla töissä Tavastialla. Teen Tavastian suurkeittiöllä kuuden tunnin työpäiviä ja ainakin sen pituisia työpäiviä olen jaksanut hyvin puurtaa.

Kuvan mahdollinen sisältö: 1 henkilö, silmälasit, selfie, hattu, lähikuva ja sisätila

Jaksamistani työkokeilussa on kyllä paljon edesauttanut se, että työpaikalla on hyvä henki ja työkaverit ovat erittäin ystävällisiä. Työkokeilupaikalle onkin joka päivä helppo mennä. Helppouteen vaikuttaa kyllä sekin että työtehtävät ovat olleet ihan mielenkiintoisia ja ne eivät ole olleet liian vaativia. Olen selvinnyt työtehtävistä suurimmaksi osaksi hyvin.

Minua ei ole kertaakaan vielä työkokeilun aikana vituttanut mennä töihin tai en ole mennyt töihin vastahakoisesti. En nyt niin riemusta kiljuenkaan ole töihin mennyt, mutta olen suhtautunut töihin menemiseen neutraalisti.

Töissä selviytymisessä on auttanut paljon sekin että perehdytys on ollut erittäin hyvää ja töissä neuvotaan ja ohjataan todella hienosti miten joku asia kannattaa tehdä. Tavastian suurkeittiön henkilökunta onkin saanut kuulemma koulutuksen perehdyttämisestä ja oppilaiden ohjaamisesta ja senkin takia perehdytys ja neuvominen on niin hyvällä tasolla tuolla.

Hyvä asia työkokeilussa koulutuskeskus Tavastian suurkeittiöllä on ollut sekin että olen päässyt tekemään monipuolisesti erilaisia suurkeittiön tehtäviä. Olen vuoroviikoin ollut salaattipisteellä töissä, jakelussa töissä, sitten myös tiskissä töissä ja jopa myös kokkien apuna pääruokapisteellä. Olen saanut työkokeilua sanan varsinaisessa muodossa kun olen niin hyvin ja monipuolisesti päässyt testaamaan itseäni keittiöalan työtehtävissä.

Olen selviytynytkin mielestäni hyvin jokaisella työpisteellä missä olen töissä ollut. Kokkien apuna minulla on hiukan ongelmia patojen pesun kanssa. Tuo homma ei minulta kovin hyvin Tavastialla ole valitettavasti luonnistunut. Tämä on toisaalta erikoista sillä missään aiemmassa työpaikassani (Tiiriön ABC, Kauhajoen terveyskeskuksen keittiö, Ilonpisara) minulla ei ole ilmennyt ongelmia patojen pesun kanssa vaikka olenkin niitä joutunut paljon pesemään. Ehkä Tavastian keittiöllä padat pestään erityisen tarkasti ja huolella ja tähän tasolle minun on ollut vaikea yltää.

Patojen pesu Tavastian keittiöllä on ollut minulta hidasta, padat jäävät likaisiksi vaikka kuinka hankaan niitä ja joudun niitä vielä uudelleenkin hankaamaan ja putsaamaan sekä en ainakaan vielä osaa katsoa onko pata jo tarpeeksi puhdas. Nämä kommentit ovat minun omia kommenttejani patojen pesusta ja kerroin kyllä nämä eilisessä palaverissakin. Siellä minulle sanottiin että kokemuksenkin karttuessa noita patoja oppii paremmin pesemään.

Suurimmaksi osaksi asiat työkokeilussa ovat sujuneet hienosti. Ainoastaan palautetta olisi ollut tärkeää saada enemmänkin matkan varrella. Nyt sitä on joutunut paljon mielessään spekuloimaan mitä mieltä työnteostani ollaan oltu. Palaute on kyllä sellainen asia, että harvoin sitä muutenkaan annetaan. Etenkään positiivista palautetta.

Ja tuo eilinen palaveri pomojen kanssa sujui hyvin ja se oli siis varsin positiivishenkinen. Ei sillä ettenkö olisi uskaltanut puuttua myös epäkohtiin mutta niitä ei juuri mieleeni tullut. Olin kotona jo aamulla kirjoittanut lappuun kommentteja työkokeilusta että olisi hyvin sanottavaa palaverissa. Ja kylmiltään kun menee johonkin palaveriin sanomaan kommenteja niin voi hyvin jäädä jotain sanomatta.

Nyt olin aamulla jo kotona ehtinyt miettimään kommentteja työkokeilusta mutta siltikään ei mieleeni ollut tullut kovin paljoa negatiivista kerrottavaa. Ja pomoilla oli oikeastaan vieläkin vähemmän negatiivista kerrottavaa. Olen suoriutunut työkokeilussa tehtävistäni ihan hyvin ja minusta ollaan tykätty.
 

2 kommenttia:

  1. Hienoa, että työkokeilu on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Se on kyllä tärkeää, että työpaikalla on hyvä henki ja työkaverit ystävällisiä. Meilläkin töissä koulun kettiössä on myös hyvä henki ja tosi piristävä huoltoliikkeen tyyppi tuli eilen huoltamaan yhtä laitetta.

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla että työkokeilu oli kannattava, ja työilmapiiri hyvä. Sisareni myös tekee harjoittelua suurkeittiöllä, tosin sen aloitus hieman venähti sillä he olivat juuri hommanneet uudet suurkeittiölaitteet sekä kalusteet. Jaksamista työelämään!

    VastaaPoista

Jätä rohkeasti kommenttia!