perjantai 30. elokuuta 2019

Miksi olen aktiivinen somettaja?

Meillä ihmisillä on täällä maapallolla monenlaisia ongelmia. Yksi minun ongelmistani on se että olen riippuvainen luonne. Olen heikko sortumaan erilaisiin riippuvaisuuksiin. Riippuvaisuuksistani yksi on kai vielä tänä päivänäkin varsin yleinen riippuvaisuus sosiaaliseen mediaan. 

Tyypillistä elämääni on se että käytän paljon sosiaalista mediaa. Olen jopa riippuvainen sosiaalisesta mediasta. Käytän todella paljon sosiaalisen median eri muotoja ja päivitän usein kuulumisiani sosiaaliseen mediaan. Luen myös päivityksiä erittäin usein. Olen riippuvainen sosiaalisesta mediasta, mutta vielä tämä ei ole haitannut elämääni muuten kuin nukkumaan ryhtyminen iltaisin on hankalaa kun ei malta lopettaa somettamista. Minulle ei onneksi vielä tule huonoa fiilistä siitä jos en ole somessa.



Eri sosiaalisia medioita mitä käytän on tämä blogini Viltsun nurkkaus ja erilaisten blogien lukeminen, Facebook, Instagram ja Jatkoajan keskustelupalsta joka sekin on kai sosiaaliseksi mediaksi luokiteltavissa. Käytän näitä sosiaalisia medioita useita kertoja päivässä ja teen niihin päivityksiä usein. 

Blogiin pyrin nykyään kirjoittamaan kerran päivässä ja Facebookiin sekä Instagramiin saatan tehdä useampiakin päivityksiä saman päivän aikana. Jatkoajan keskustelupalstalle kirjoitan taas fiiliksen mukaan, joskus sinnekin tulee kirjoitettua useampia viestejä päivän aikana ja joskus taas voi olla muutamakin päivä välissä kun kirjoitan palstalle uuden viestin.

Se minua kiinnostavin asia ehkä tässä kaikessa on se, että miksi käytän sosiaalista mediaa niin paljon?

Minulla ehkä painavin syy käyttää sosiaalista mediaa niinkin paljon on se että eri sosiaalisten medioiden käyttäminen on varsin hauskaa ja kiinnostavaa puuhaa. Se on mielekästä sisältöä elämääni. Tykkään kirjoittamisesta ja tykkään päivittää kuulumisiani ja fiiliksiäni sosiaalisen median eri muotoihin.

Enkä jaksa sitten kuitenkaan niin paljoa kantaa stressiäkään siitä että olen riippuvainen sosiaalisesta mediasta. Niin kauan kun se ei häiritse elämää eikä haittaa kenenkään muun elämää liiaksi asti ja niin kauan kuin sosiaaliseen mediaan päivitysten tekeminen pysyy hauskana, hyväntahtoisena, osin jopa humoristisena ja ei ketään loukkaavana niin melkein sanoisin että jatkukoot tämä sosiaalisen median käyttö. Tärkeää on myös ettei liian arkaluonteisiakaan asioita päivittele kuin korkeintaan Jatkoajan keskustelupalstalle, jonne voi kirjoitella nimimerkin takaa. 



Tavoitteenani ja pyrkimyksenäni on pysyä myös mahdollisimman aitona sosiaalisessa mediassa. Aina elämä ei ole coolia, hienoa ja hauskaa mutta minulle on tärkeää että sosiaalisessa mediassa olen yhtä aito kuin muutenkin elämässä. Ja välitän ihmisille aitoja tunteitani, en feikattuja.

Minulle ei tule kysymykseenkään että parantelisin kuvankäsittelyohjelmalla ainakaan kuvia ihmisistä. En voisi kuvitella että parantelisin kuvia niin minusta kuin kenestäkään muustakaan. Aitous on tärkeää. 

Ja muira syitä siihen miksi käytän sosiaalista mediaa on se että haluan pysyä kärryillä siitä mitä kavereilleni ja muille tutuille kuuluu. Kuulumisten seuraaminen sosiaalisen median kautta on helpohkoa. Ja toisaalta toivon että yksi syy käyttää sosiaalista mediaa on myös toisinpäin käännettynä, siellä minun on helpohko viestittää tutuilleni mitä minulle kulloinkin kuuluu.

Blogiani käytän myös sen takia että tykkään kirjoittamisesta ja tämä on minulle kuin julkinen päiväkirja. Täällä voin purkaa tunteitani ja fiiliksiäni sekä päivän tapahtumiakin. Jatkoajan keskustelupalstaa käytän nykyään myös osin samoista syistä, sillä erotuksella vain että siellä saattaa mietinnöilleen saada helpommin tukea, apua ja ymmärrystä. 

Miksi en sitten taas käytä sosiaalista mediaa? En ole kovin julkisuuden kipeä. Vaikka olenkin varsin aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä niin en sitä ole sen vuoksi että haluan julkisuutta. Aniharva päivitykseni on sellainen että haluan varta vasten julkisuutta sille. Tietenkin sellaisiakin päivityksiä on ollut matkan varrella. 

En ole myöskään mielestäni kovin epävarma itsestäni tai kaipaa muiden ihmisten hyväksyntää niin paljon. Minulle ei niin merkkaa se mitä muut ovat minusta mieltä. Kunhan nyt mielipiteet ei ihan jyrkkiä ole. Itsetuntoni on mielestäni hyvällä tasolla ja en hae hyväksyntää käyttämällä sosiaalista mediaa. 

Toisaalta syy käyttää sosiaalista mediaa on sekin että se on lähinnä vain tapa. Tapa josta on riippuvainen. Lopettaminen on hankalaa enkä välttämättä nyt tahdo kokonaan ainakaan lopettaakaan sosiaalisen median käyttämistä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!