tiistai 8. lokakuuta 2019

Urheilu on syksynkin piristysaine

Minun syksyni on tänä vuonna mennyt nopeasti ja se on kulunut positiivisessa valossa. Vaikka ulkona on kai ollut kylmempi kuin usein tähän aikaan vuodesta niin minun oma syksyni on silti ollut hyvinkin valoisa. Paljon kirjoittamani muutto ja työkokeilun alkaminen piristävät paljon omaa syksyäni mutta on niitä syksyn piristäjiä muitakin. 

Tällainen syksy kai tarvitseekin paljon piristäjiä. Kun vuodenaika ei itsessään keleineen paljoa piristä mieltä niin tarvitaan paljon muuta joka tuo hymyn naamalle. Olenkin kirjoittanut myös tänne blogiini jo tästä yhdestä syksyn piristäjästä ja ilon aiheesta. Kun se kesätauko monessa kiinnostavassa urheilusarjassa on pidetty ja koittaa syksy ja uudet kaudet alkavat. Syksyssä lienee parasta kai sitten kuitenkin urheilusarjojen jatkumiset kesätauon jälkeen. 



Urheilu on minulle tärkeä asia. Seuraan paljon urheilua, etenkin jääkiekkoa nykyään kun minulla on käytössäni se maksukanavapaketti jolla näkee kotimaisen jääkiekkoliigan pelit ja sen lisäksi osan KHL-peleistä ja osan NHL-peleistä.

Urheilun seuraaminen tuottaa minulle mielihyvää ja tekee mielen onnelliseksi sekä pitää elämän kiinnostavana. Onhan se noin 30 euroa iso raha kuukaudessa pistää maksukanavapakettiin mutta kun ajattelee paljonko se tuottaa minulle mielihyvää niin siten en pidä hintaa korkeana. Kun iso tavoitteeni on se, että tuo maksukanavapaketti olisi minulle elämän lisäksi "nautintoaine", en pistä rahaa tupakkaan, alkoholiin ja pelaamistakin pitäisi vähentää reilusti. 30 euroa kuukaudessa johonkin tällaiseen nautinaineeseen ei ole mielestäni sitten kuitenkaan paljoa?

Ja kun kuitenkin katselen sitten tällä rahalla ison kasan pelejä. Niin Liigaa, KHL:ää kuin myös NHL:ää. Tähän mennessä olen tässä lokakuussa katsellut jo 14 peliä joko tallenteena tai suorana lähetyksenä. 14 peliä siis ja kuu ei ole edes puolivälissään. Tällä tahdilla pitäisi yltää ainakin siihen että kuukaudessa katselee sen 30 peliä ja silloinhan kun maksukanavapaketin hinta on noin 30 euroa niin yhdelle pelille tulee hintaa vain yksi vaivainen euro.

Minä tykkään viettää urheilun parissa paljon aikaa. Montakin tuntia jopa yhteen kyytiin. Päivitän etukäteen tuollaista kalenteria johon merkitsen kunkin päivän kohdalle eri tv-ja nettikanavilta tulevat urheilulähetykset. Nautin aina kun jonkin päivän kohdalle kertyy katseltavaa urheilua lukuisia tunteja putkeen. Esimerkiksi nyt lauantaiksi sain kasaan jopa sellaisen riemastuttavan 15 tunnin katseluputken. Niin paljon tulisi urheilua yhteen kyytiin tulevana lauantaina mutta kun osa lähetyksistä tulee yöllä niin pitää katsoa mitä lopulta jaksaakaan seurata suorana lähetyksenä.

Olen alkanut myös pitämään tilastoa siitä paljonko seuraan urheilua per päivä. Sunnuntaina katselin urheilua joko suorana lähetyksenä tai tallenteelta jopa sellaiset hiukan vajaat 9 tuntia joka oli valtaosa sen päivän valveillaoloajastani. Ja eilen eli maanantainakin katselin urheilua melkein 7 tuntia.

Jääkiekkojoukkueista sydäntäni lähinnä on kuitenkin HPK. Keväällä pukeuduin hyvin vahvasti HPK:n väreihin.


Minua on jo pitkään harmittanut urheilun seuraamisessa se että eri urheilulähetyksissä esiintyy paljon päällekkäisyyksiä. Urheilulähetyksiä ja pelejä tulee siis paljon päällekkäin. Pitää jotain jättää väkisinkin katselematta tai sitten katsella osa peleistä tallenteina. Mutta talennteidenkin katselu voi olla välillä hankalaa sillä kurjaahan niitä on katsella jos tietää tuloksen etukäteen ja nykyaikana varsinkin pelien tulokset saattaa tahtomattaankin saada etukäteen selville kun käyttää paljon sosiaalista mediaa ja nettiä. 

No NHL-pelit katselen usein tallenteena kun en jaksa useinkaan valvoa. Onneksi kauden aikana tulee kai nyt vain entistä enemmän pelejä Suomen aikaankin prime timessa eli jo siinä alkuillasta mutta silti iso osa peleistä tulee kyllä yöllä ja nämä pelit täytyy kyllä katsella tallenteena kun ei sitä jaksa valvoa.

Kauden alussa olen onneksi välttynyt aika hyvin saamasta ennen pelin katselua ottelun tulosta etukäteen tietooni. Vain kerran on tainnut käydä niin että olen jonkin pelin lopputuloksen saanut tietää vahingossa jo ennen kuin olen tallenteen katsellut.

Minulla oli monia vuosia perinteenä aukaista heti herättyäni aamulla tv ja laittaa YLEn kanavalle sekä pistää teksti-tv päälle ja laittaa sieltä esille teksti-tv:n sivu 235. Se on jo legendaarinenkin sivu josta näkee helposti yön NHL-tulokset. Mutta nykyään minulla ei ole tuollaista perinnettä. Vaan vältän aamulla katsomasta NHL-pelien tuloksia ja sen sijaan alan heti aamusta katselemaan yön pelejä jälkilähetyksinä. Minulla on tietty takaraja mihin asti katselen NHL-pelejä tallenteina. Se takaraja voi olla vaikka kello 16 jokaisena päivänä. Sen jälkeen katson vasta kaikkien NHL-pelien lopputulokset kultakin yöltä.

Viime kaudella tuskailin sen kanssa kun en oikein tiennyt miten seurata NHL-kiekkoilua Nyt yritän järkevöittää tuota NHL-kiekkoilunkin seuraamista. Ne pelit jotka ehdin katsella kello 16 mennessä niin katselen tallenteena ja kello 16 katson taas vaikka YLEn teksti-tv:ltä kaikkien yön pelien tulokset. 

NHL-peleissähän on hyvin usein englanninkielinen selostus. Mutta tämä ei minua haittaa vaikka en englantia kovin hyvin ymmärräkkään. Ymmärrän kuitenkin itse peliä niin hyvin että osaan lätkää katsella ilman selostustakin. 

Ja mitä tulee tuohon urheilulähetysten päällekkäisyyksiin niin harmittaahan se. Joskus olen jopa katsellut kahdella eri laiteella eri urheilulähetyksiä päällekkäin mutta ei tuokaan ole kovin hyvä tapa. Häiritsevät toinen toistaan lähetykset ja niiden katselut.

Länsituulessa oli pakkaa perjantaisin sekoittamassa myös sanuavuoroni joka oli kello 19-20 välillä. Silloin kun Liigaakin alettiin usein pelaamaan perjantai-iltaisin niin harmitti vietävästi kun piti valita senkin välillä että joko sauna tai peli. Nyt täällä uudessa paikassa minulla on saunavuoro lauantaisin aikavälillä 14-15 ja se on tosi hieno juttu. Tällöin saunavuoro ei häiritse niin paljon urheilun seuraamista.

Mutta eipä tässä tällä erää muuta. Katselen nyt NHL-peliä Columbus-Buffalo tallenteelta ja alan syömään aamupalaa. Minulla on vielä tämä viikko vapaata ja sitten alkaa työkokeilu. Saa nähdä paljonko sitten ehdin katselemaan NHL-pelejä... Mutta tärkeää on että NHL-pelit eivät saa häiritä työkokeilua. 



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!