maanantai 25. marraskuuta 2019

Tappelu nukahtamisongelmien kanssa tekee elämästäni vaikeaa

Minulla nyt ei tällä hetkellä taas hyvin kulje. Tuntuu että elämä potkii vaihteeksi päähän, mutta en aio lannistua. Viltsu ei luovuta, perkele! Minulla todettiin viime viikon maanantaina paksusuolen tähystyksen yhteydessä olevan suolistossa mahdollisesti kaksi kasvainta. Jo edesmenneen Paavo M. Petäjän tavoin korostan kuitenkin sitä että mikään ei ole vielä varmaa. 

Minulta löytyi suolistosta kaksi pullistumaa jotka voivat osoittautua kasvaimiksi. Tulokset saan 16.päivä joulukuuta. Mahdollisten kasvaimien pitäisi olla myös hyvälaatuisia, sillä ainakaan syöpävaaraa ei lääkärien mukaan ole. 

Epäilen kuitenkin vahvasti paksusuolen tähystyksen ja siitä seuranneiden alustavien tulosten pelästyttäneen minut ja sotkeneen yörytmini. Sillä tuosta viime viikon maanantaista alkoi putki jonka aikana olen nukkunut todella huonosti. Viime viikolla sain työpäivinä nukuttua korkeintaan kuutta tuntia, nukahtamiseni venyi joka ilta johonkin kahteentoista vaikka menin ajoissa sänkyyn. En vain saanut aiemmin unen päästä kiinni. 

Viikonloppuna nyt nukuin jo hieman paremmin, mutta en loisteliaasti silloinkaan. Ja nyt viime yönä nukuin vain korkeintaan jotain kolme tuntia ja tästä yöstä ennustan tulevan myös vaikea. Nukuin aikavälin 18-20 mutta sitten heräsin ja sen jälkeen lähinnä kiereskelin vain sängyssä saamatta uudelleen unta. 

On helppo laskea yhteen 1+1=2 ja todeta mistä nukkumis- ja nukahtamisvaikeuteni johtuvat. Ne alkoivat sinä samana päivänä kun minulle oli tehty paksusuolen tähystys ja olin saanut alustavat tulokset siitä. En tiedosta niitä mahdollisia tuloksia ja mahdollisia kasvaimia ajattelevani pääni sisällä, mutta ehkä ne ovat kuitenkin pelästyttäneet minut ja ajattelen niitä alitajuntaisesti. 

Nukkuminenkin on tärkeä mutta välillä taitolaji. Harvoin pakottamalla uni kuitenkaan tulee silmään joten ei voi vain todeta että laita pää tyynylle, silmät kiinni ja sitten uni jo tulee. Joskus minulla on nukkuminen ollut ennenkin vaikeaa mutta nyt nukahtamisvaikeuksia on kestänyt jo yli viikon putkeen. Se on poikkeuksellisen ja hälyyttävän kauan. 

Minun piti tänään hakeutua myös lääkärin vastaanotolle keskustelemaan asioista mutta olin todennäköisesti aamulla kämmännyt väsymyksen vuoksi. Olin painanut väärää valintanumeroa terveyskeskuksen puhelinpalvelussa ja kertonut minulla olevan tutkimustuloksista asiaa, sen sijaan että olisin tarvinnut lääkäriaikaa. Ihmettelinkin vähän kun soittivat vasta kello 13 takaisin eikä sitä aiemmin. Mutta kuittasin sen sillä että ehkä siellä on lääkäreille jonoa. 

No enhän minä virheeni takia maanantaille lääkäriaikaa saanut vaan joudun menemään lääkäriin vasta nyt huomenna eli tiistaina. No onneksi työkokeilupaikkani Ilveskoti oli myöntyväinen ja antaa minun olevan mahdollisesti myös tiistain pois töistä jos on tarvetta ja käydä rauhassa lääkärissä. Sain myös psykiatriselle puolelle yhteystiedot tänään terveydenhoitajalta. 

Olin tosiaan tänään pois myös työkokeilusta. Nukuin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä niin huonosti etten jaksanut mennä töihin. Tämä huonosti nukutun yön takia töistä poissa olo varmasti jakaa mielipiteitä mutta minun mielestäni silloin ei ole järkevää mennä töihin vaan kannattaa olla pois töistä jos se on vain mahdollista. Sitä on niin väsynyt melkein kokonaan valvotun yön jälkeen ja tapaturmariskikin on paljon suurempi. Nähtiinhän se nyt maanantai-aamunakin kuinka olin jo silloin ehtinyt kämmäämään ja todenäköisesti väsyneenä painellut terveyskeskuksen puhelinvastaajassa vääriä numeroita.

Väsyneenä sitä asiat ja maailma tuntuu panevan niin paljon hanttiin ja asiat tuntuu suuremmilta ja vakavimmilta kuin mitä ne ovatkaan. Mutta minun onnekseni ihmiset ja työkokeilupaikkanikin ovat olleet taas myötämielisiä. 

Tärkeintä on nyt se ettei lannistu vaan kun maailma lyö vastaan niin pistää hanttiin sen minkä jaksaa. Eiköhän ne asiat vielä lutviinnu. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!