perjantai 29. marraskuuta 2019

Vihdoin olo pirteä kuin peipposella!

Minä olen viime yön jäljiltä iloinen ja huojentunut. Sain viime yönä nukuttua yhteen soittoon, ilman ärsyttävää katkonaisuutta yöunessa jotain 8- tai jopa 9 tuntia. Menin sänkyyn jo 19.30 torstai-illalla, nukahdin joskus 20-21 välimaastossa ja nukuin aina viiteen asti. Eli nukuin yhteensä jotain 8-9 tuntia. Hemmetti, että minä olen huojentunut.

Minulla on ollut nimittäin nukkumisvaikeuksia aina viime viikon maanantaista lähtien. Nukkumisvaikeuksia alkoi olemaan jo sen verran paljon että alkoi elämä tuntumaan jo aika veemäiseltä kun oli jatkuvasti väsynyt, vanne kiristi päänuppia ja olo oli melko huolestunut. Ja alkoi tuntumaan siltä ikään kuin olisi noidan kehässä. Huonosti nukkuminen ruokki huonosti nukkumista. Alkoi huolestumaan jo vähäisistä yöunista ja stressaamaan sitä ja senkään takia ei saanut unta.



Viime yö olikin myös tässä valossa ihan mahtava edistysaskel. Ja ehkä jopa yllättäväkin askel kohti parempaa. Nukahdin joskus ennen iltaysiä varmaan ja herättyäni ensimmäisen kerran oli yllättävää että kello näytti jo viittä aamulla. Että ihan mahtavaa! Varmaan helpottaa nukahtamista ja nukkumistakin jatkossakin kun ei huolet unen saannista pyöri enää niin paljoa mielessä.

Kunnon yöunet ovat niin tärkeä juttu, unet voivat vaikuttaa kuitenkin niin moneen asiaan. Nämä ovat minun olettamuksia mutta huonot yöunet voivat vaikuttaa tietenkin pirteyteen, jaksamiseen, mielenterveyteen, ruokahaluun, vatsan toimintaan ja myös sydämen toimintaan. Jostain luin että huonosti nukkuvilla on suurempi riski kärsiä myös sydämen rytmihäiriöistä. Joita siis minulla on muutenkin jo ollut ainakin pari vuotta sitten. Lääkityksellä nuo oireet on kyllä saatu kuriin. Mutta nyt väsyneenä sydän kuitenkin pomppi jo siihen malliin että ei varmaan kaukana ollut taas sydämen rytmihäiriötkin. 

man covering face with both hands while sitting on bench

Oikeasti aloin olemaan jo huolestunut unen saamisesta ja elämä alkoi tosiaan tuntumaan jo aika veemäiseltä kun tunsi jatkuvasti olonsa jo niin väsyneeksikin Ja olo oli suoraan sanottuna karsea mutta viime yön ainakin 8 tuntia unta kaaliin toivat paljon kaivattua helpotusta asiaan. Jes, elämä valuu niin hukkaan umpiväsyneenä mutta nyt olo on taas pirteä kuin peipposella.

Onhan minulla ennenkin ollut nukkumisen kanssa vaikeuksia mutta se on ollut hetkellistä. Joskus olen nukkunut yön huonosti tuolloin, ja joskus tuolloin. Mutta nyt huonot yöunet ovat piinannet minua jo yli viikon ajan. Viime viikon maanantaista alkaen.

Kunnon ja hyvien yöunien merkitystä ei saisi myöskään vähätellä. Unella kun voi olla niin paljon vaikutusta meihin ihmisiinkin. Nukkuminen on lähes tulkoon koko terveyden perusta. Ja aloinkin olemaan jo melko epätoivoinen huonojen yöunien vuoksi. Mutta minkä helpotuksen tunteen koinkin viime yön jälkeen kun tajusin nukkuneeni ainakin 8 tuntia yhteen kyytiin. Jes, mä suorastaan elän taas!

Ja tänään töihinkin jälleen. Jouduin olemaan tällä viikolla jopa kolme työpäivää poiskin huonojen tai olemattomien yöunien vuoksi eli huonosti nukkuminen alkoi vaivaamaan jo koko elämääni. Kun olo oli surkea ja väsynyt koko ajan jo kotonakin niin mitä se olisi ollutkaan töissä? Olen kiitollinen että poissaolot töistä mahdollistui näinkin hyvin. Ja painotan sitä että en motivaatiosaikulla todellakaan ollut. Jos on aidosti väsynyt niin siinä on aika huono syy mihinkään motivaatiosaikkuun. Kun ei jaksa kuitenkaan kotonakaan tehdä mitään vaan tuntuu kuin päivät valuisivat hukkaan. .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!