keskiviikko 4. joulukuuta 2019

Lääkäri kirjoitti ensimmäisen virallisen sairauslomani

Olen toistaiseksi ollut koko tämän työviikon sairauslomalla. Lääkäri kirjoitti minulle oikein virallista sairauslomaa tähän keskiviikkoon asti. Syynä sairauslomaani ovat ne nukkumisvaikeudet joista tänne blogiinikin olen kirjoittanut. Esimerkiksi lauantain vastaisena yönä sain nukuttua vain vaivaiset pari tuntia, sunnuntain vastaisena yönä sitten nukuin taas jo 8-9 tuntia mutta jälleen sunnuntain ja maanantain välinen yö oli vaikea. En nukkunut varmaan silmällistäkään tuona yönä. 

Olin maanantaina jo varsin huolissani nukkumisongelmistani joita oli jo siihen asti jatkunut kaksi viikkoa. Välissä olin onneksi saanut yön siellä täällä nukuttua hyvinkin etten ihan kuoleman väsynyt ollut mutta huonosti nukuttuja öitä oli silti kahden viikon aikana kertynyt huolestuttavan paljon. Jotain oli tehtävä ja onneksi pääsinkin sitten heti maanantaina terveyskeskuksen lääkärille.

doctor holding red stethoscope

Lääkäri kirjoitti minulle kolme päivää sairauslomaa, koska ei pitänyt minua työkykyisenä. Tämä taisi ollakin ensimmäinen kerta kun olen saanut työhistoriani aikana virallisen lääkärin allekirjoittaman sairausloman. Aiemmin olen ollut päivän pari pois omalla ilmoituksella. 

Sairausloman ensimmäinen päivä oli tuo maanantai ja viimeinen päivä tämä keskiviikko. Huomenna pitäisi mennä sitten taas päiväksi töihin ja sen jälkeen olisi sitten itsenäisyyspäivän takia pidennetty viikonloppuvapaa. 

Lisäksi lääkäri antoi minulle lähetteen kilpirauhastesteihin. Suvussamme, esimerkiksi äidilläni oli kilpirauhasen vajaatoimintaa ja se aiheuttaa myös unettomuutta. Minullakin joskus ollut nuo kilpirauhasarvot koholla ja nyt tutkitaan onko minulla kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Lääkäri kirjoitti minulle myös reseptin lyhytaikaiseen unilääkkeeseen. Käytän seuraavan viikon ajan sellaista unilääkettä kuin Dormix. Tämä on oikein kolmiolääke ja saattaa aiheutaa muun muassa huimausta. Siksi onkin tärkeää lähes heti mennä sänkyyn maate kun tuon lääkkeen on ottanut. 

Toivon nyt sitten että nämä nukkumisongelmat menevät ohi näillä toimenpiteillä hyvin nopeasti. Ainakin edelliset kaksi yötä olen saanut jo nukuttua ihan kohtalaisesti, kumpanakin yönä sellaiset vähintään kuusi tuntia tullut nukuttua.

En tiedä mistä unettomuus ja nukkumisvaikeudet nyt sitten johtuvat, mutta onneksi niitä tutkitaan. Eihän se unettoman yön jälkeinen päivä oikein edes elämää ole vaan tuntuu että sen päivän elää aina ihan sumussa, ja ainakin minä olen ihan karseassa kunnossa unettoman yön jälkeen.

Näiden kahden viikon aikana olen ollut nyt töistä pois jopa kuuden työpäivän verran. Kolminkertaistin lyhyessä ajassa sen määrän mitä olin ennen työhistoriani aikana ollut pois sairaustapausten vuoksi. Jos ei äitini ja veljeni menehtymisistä johtuvia sairauslomia oteta huomioon niin olin ollut ennen töistä pois vain kolmen sairauslomapäivän verran. Nyt olen näiden kahden viikon aikana ollut pois kuusi työpäivää.

person lying on bed

Eihän se todellakaan kiva juttu ole olla pois töistä ja en tykkää että elämästäni on tullut tuollaista. Mielummin sitä kävisi töissä. Nyt nuo nukkumisvaikeudet ovat kuitenkin alkaneet häiritsemään elämääni liian kanssa ja en tiedä mistä ne edes johtuvat. Mutta onneksi syytä näihin uniongelmiin tutkitaan ainakin niillä kilpirauhastesteillä. 

Hyvän ja luotettavan työntekijän kuvaa tässä piti rakentaa tuolla Ilveskodissakin mutta en tiedä. Nämä eteen tulleet ongelmani ja sairauslomapäivät taitavat nyt nakertaa tuota mielikuvaa. Ottaahan se päähän jonkin verran jos näin on, mutta terveys nyt ennen kaikkea silti kuitenkin. Uni on kuitenkin niin tärkeä asia, koko hyvinvoinnin perusta.

Nyt on jopa alkanut tulemaan ahdistusta aina tulevaa yötä vasten. Liikaa murehdin tällä hetkellä sitä saako sitä taas nukuttua vai ei. Etenkin tällaisina öinä kun pitää nukkua kilpaa herätyskellon kanssa, mutta toivottavasti tuon unilääkkeenkin kanssa saan nyt nukkumisen taas sujumaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!