sunnuntai 19. tammikuuta 2020

Jääkiekko ei ole enää minulle niin ehdoton ykkönen kuin ennen

Jääkiekko on minulle urheilulajeista se ykkönen. Varmasti näin, esimerkiksi jo paikallisuuden vuoksi jääkiekko valtaa kaikista urheilulajeista ykkössijan. Se on tärkeää että löytyy kotipaikkakunnalta jääkiekkojoukkue joka on vieläpä viime kevään mestarijoukkue. Se että pääsee katselemaan jääkiekkoa paikan päällä omalla kotipaikkakunnalla on tärkeä asia ja jo tämän vuoksi jääkiekko kiilaa ykkössijalle kaikista urheilulajeista.



Tietenkin Hämeenlinnassa pääsee seuraamaan myös miesten salibandyn pääsarjatasolla pelaavan Steelersin pelejä ja naisten lentopallon pääsarjassa pelaavan Hämeenlinnan lentopallokerhon pelejä. Mutta salibandy ja lentopallo eivät vielä ainakaan minua niin hirveästi kiinnosta. Ja Steelers ei edes niin kovin hyvin pärjää salibandyssa vaan on pääsarjan jumbosijalla tällä hetkellä.

Jääkiekko on minulle se ykköslaji ja piste. Tämä senkin vuoksi vaikka en osaa itse edes luistella. Mutta jääkiekon asema minun ykköslajina on kaventunut, jääkiekolla ei ole enää niin vahvaa ykkössijaa kuin mitä on ennen ollut. Ja tämä ei johdu jääkiekosta itsestään vaan jääkiekosta tykkään varmasti yhtä paljon kuin mitä olen ennenkin pitänyt. Jääkiekon asema ykköslajinani onkin ennen kaikkea laimentunut sen vuoksi että olen tykästynyt seuraamaan nykyään myös montaa muuta lajia ja olen oppinut seuraamaan viime vuosina ja ihan viime aikoinakin montaa muutakin lajia. Nämä monet muut lajit ovat ottaneet jääkiekkoa kiinni tässä vertailussani.

Ennen seurasin muista lajeista lähinnä hädin tuskin vain Olympia- ja maailmanmestaruuskisat. Ja nämäkin kisat vain lähinnä jonkin hiihdon osalta. Nykyään tykkään katsella maailmancupin osakilpailujakin ja hiihdon lisäksi myös monesta muustakin talvilajista kuten ampumahiihdosta ja alppihiihdosta.

Ennen en jaksanut keskittyä niin hyvin että olisin jaksanut seurata urheilua. En malttanut pysyä paikoillani pitkiä aikoja vaan kaipasin urheilulta nopeatempoisuuttakin esimerkiksi että viihdyin lajin parissa. Varmasti jääkiekko olikin lähinnä ainoa laji jota seurasin säännöllisesti tapahtumarikkauden ja nopeatempoisuuden takia.

Vanhemmiten olen varmasti rauhoittunut, minulla on enemmän malttia ja keskittymiskykynikin on varmaan petraantunut. Olen vain alkanut katselemaan montaa muutakin urheilulajia ja olen tykästynyt niistä. Ampumahiihdossa on jännittävää seurata miten hiihtäjät onnistuvat ampumapisteillä, alppihiihto on taas mielenkiintoinen laji sen vauhdin ja jännittävyyden takia. Kuinka laskija onnistuu kiertämään portit vai laskeeko peräti ulos radalta? Alppihiihdossa on vauhtia ja jänniä hetkiä riittämiin.

Eniten olen kuitenkin kääntänyt takkiani jalkapallon suhteen. Ja tämä takin kääntö alkoi tapahtumaan kesällä 2018 jalkapallon maailmanmestaruuskisojen aikaan. Ennen inhosin jalkapalloa ja en pystynyt ymmärtämään miten joku saattoi sitä jaksaa katsella. Niin pitkästyttävää lajia tuskin toista oli. Mutta ihme on tapahtunut ja nykyään olen oppinut katselemaan myös futista.

Tietenkin sekin lisää lajien seurattavuutta että nyt niitä on taas hyvä mahdollisuus seurata. YLE televisoi kattavasti kaikkien talviurheilulajien maailman cup- kisoja tällä hetkellä, kuten hiihdon, ampumahiihdon, alppihiihdon, freestylen ja mäkihypyn kisoja. Minulla itselläni on puolestaan sellaiset maksulliset kanavapaketit käytössäni että näen esimerkiksi Valioliigaa eli jalkapalloa säännöllisesti.



Jääkiekko on ollut minulle jo kohta melkein 30 vuoden ajan ehdoton ykköslaji urheilussa ja eikä sen valta-asemaan niin vain horjuteta. Eivätkä nämä muut urheilulajit yhä horjuttamaan pääsekään jääkiekon ykköspallia mutta on tuo ero jääkiekon ja muiden lajien välillä tosiaan reippaasti kaventunut. Ja minä olen vain mielissäni siitä että olen oppinut seuraamaan niin montaa urheilulajia nykyään.

En osaakaan enää pistää seuraamiani urheilulajeja järjestykseen sen mukaan mistä tykkään eniten. Jääkiekko on ykkönen, ehkä kuitenkin koripallo kakkonen jossa minulla on myös suosikkijoukkue eli ex-opiskelupaikkakuntani oma joukkue Kauhajoen Karhubasket. Mutta sen jälkeen on vaikeaa laittaa lajeja järjestykseen. Eikä niin tarvitsekaan. Jokaisella lajilla on omat hienoutensa ja niitä olen oppinut hiljalleen arvostamaan.

Ja myös tänä viikonloppuna vietin aikani hyvin pitkälti urheilun parissa. Laskin tuossa että katselin viikonlopun aikana sellaiset 25 tuntia urheilua, viikonloppuni siis alkoi perjantaina kello 14 ja päättyy sunnuntaina kello 24. Prosentuaalisesti vietin viikonlopusta noin 43 prosenttia penkkiurheillen. Eli melkein puolet viikonlopustani kului urheilua seuratessa.

Tänä viikonloppuna seurasin taas kattavasti eri urheilulajeja. Seurasin niin hiihtoa, alppihiihtoa, ampumahiihtoa, mäkihyppyä, jalkapalloa kuin jääkiekkoakin niin kotimaan liigasta kuin myös NHL:stä.

Mutta sitähän se pitää etenkin vapaapäivinään tehdä mistä tykkää ja nauttii ja minulle tämä on muun muassa urheilun seuraaminen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!