tiistai 25. helmikuuta 2020

Elämäni on mennyt eteenpäin

Minun piti kirjoitella lähiaikoina jotain blogiini hyvästä elämästä. Mielestäni elän nimittäin tälläkin hetkellä hyvää elämää. Se tuntuu hassulta juuri nyt sanoa kun olen sairauslomalla ja kipeänä mutta en tarkoitakaan nyt vain näitä muutamaa päivää vaan katson asioita laajemmin.

Esimerkiksi lokakuusta lähtien olen elänyt mielestäni hyvää ja onnellista elämää. Pieni notkahdus on tapahtunut nyt sairastelun myötä, mutta se ei silti kokonaiskuvaa muuta. Muutama viime päivä on vain pieni pilkku siinä kokonaiskuvassa mitä nyt tarkastelen. Ja toisaalta en kai ole nytkään enää niin huonossa kunnossa kun pystyn ajattelemaan asioista taas jo positiivisesti?

Kuvahaun tulos: hyvin menee peukku

Elämäni on mennyt paljon eteenpäin ihan viime vuosienkin aikana. Olen hyvin kuntoutunut mielenterveyssairauksista joita minulla on ollut. Olen kuntoutunut niin hyvin että ensin muutin neljän kuukauden sairaalahoidosta taas jo vuoden 2016 helmikuussa mielenterveyskuntoutujien asuinyksikköön Länsituuleen. Siellä asuin kolme ja puoli vuotta ja viime vuoden lokakuussa muutin täysin omilleni itsenäiseen asumismuotoon normikerrostaloasuntoon vuokralle, myös täällä Hämeenlinnassa.

Isoja juttuja kuntoutumisessani ovat olleet myös sellainen positiivisuuden lisääntyminen elämässäni. Kykenen ajattelemaan asioista taas positiivisesti ja elämän myönteisesti sekä innostun asioista ja ajatteluni ei ole enää niin sekavaa. Iso askel kuntoutumisessani on ollut myös paluuni takaisin työelämään. Ensin olen ollut työkokeilija ja toivottavasti joskus tulevaisuudessa olen taas sitten jo ihan oikeassakin työsuhteessa.

Se on myös iso kehitysaskel ollut elämässäni että siinä on taas ihan eri lailla sisältöä kuin esimerkiksi vuosina 2014-2016. Vuosina 2016-2019 oli myös sisältöä jonkin verran kun työskentelin työtoiminta Majakassa ja kävin Klubitalolla välillä sekä suoritin kolmen kuukauden pituisen työkokeilun koulutuskeskus Tavastialla.

Mutta nyt koen että elämässäni on taas ihan erilailla mielekästä ja kiinnostavaa sisältöä kun käyn työkokeilussa Ilveskodissa. No joo, nyt olen tietenkin sairauslomalla mutta taas tarkastelen tosiaan asioita isommassa kuvassa. Olen viihtynyt kyllä paljon paremmin Ilveskodissa kuin mitä valitettavasti aikoinaan viihdyin askareideni parissa tuolla Majakassa. Näin uskallan sanoa. Ilveskodissa on sellaista toimintaakin ihan eri lailla.   

Työt tekevät paljon taas tällä hetkellä ja ne vaikuttavat siihen paljon millaiseksi elämäni ja itseni koen. Koen että elämäni on nyt kiinnostavaa, mielekästä ja jollain tasolla turvattuakin kun käyn työkokeilussa. Ja koen itseni jollain tavalla tärkeäksi sekä koen myös itseni välillä töiden johdosta onnistujaksi. Nyt olen sairauslomalla mutta kohta en enää ole vaan kohta elämässäni on taas sitä kaivattua rytmiä ja sisältöä.

Elämäni on mennyt viime vuosina myös muulla tavoin eteenpäin. Koen elämäni näiden kehitysaskelien myötä mielekkäämmäksi ja kiinnostavammaksi kuin ennen. Iso juttu on myös se että saan kunnon korvausta työkokeilusta tällä hetkellä ja se luo turvaa elämääni. Kohentunut taloustilanne myös mahdollistaa tällä hetkellä sellaisia asioita joihin ei vielä välttämättä muutama vuosi sitten ollut edes varaa.

Parhaiten nämä asiat näkyvät ehkä minun ollessa kyseessä niin tekniikka-ja viihdelaitteissa joita kotonani on. Kun muutin Länsituuleen niin asunnossani ei tainnut olla viihdelaitteista juuri muuta kuin televisio. Alkuaikoina ei tainnut olla vielä edes playstationia tuotuna asuntooni. Siitä ajasta elämäni on mennyt huimasti eteenpäin. Nyt on älypuhelinta, omaa tietokonetta ja nettiä sekä maksukanavvia joilta näkee urheilua ja playstation nelonen jolla tykkään pelata taas erilaisia urheilupelejä varsinkin. Ja nykyään nuo maksukanavat näkee suoraan televisosta kun hankin viimeisenä tekniikkavälineenä kotiini pari viikkoa sitten tv-kortinlukijan.

                        Kuvahaun tulos: hyvä tulee

Kohentunut talous mahdollistaa välillä myös vapaa-ajan rientoja. Kuten menemistä musakeikoille, teatteriin, lätkämatseihin... Ja vaikka mihin. Vielä muutama vuosi sitten näihin menoihin ei välttämättä ollut varaa edes ja toisaalta olin siinä vaiheessa vielä kuntoutumisessa että uskalsinko edes juuri liikkua kotini ulkopuolella pitkiä aikoja?

Elämäni on hyvää tällä hetkellä. Laatua elämääni tuovat juuri nämä maksukanavat ja urheilun seuraaminen. Seuraan urheilua nykyään isoja tuntimääriä. Se on mielekästä tekemistä jota tykkään tehdä vapaa-ajallani. Vapaa-ajallani tykkään välillä just osallistua erilaisiin vapaa-ajan rientoihin, käydä teatterissa, musakeikoilla, leffassa ja lätkäpeleissä. Nämä kaikki nostavat elämäni tasoa ja tekevät elämisestä mielekkäämpää.

Toisaalta myös se että olen saanut alkoholismini ja rahapeliongelmat kuriin niin helpottaa paljon elämistäni. Rahat säästyy paljon muuhun ja mieli pysyy onnellisempana ja vapaampana kun ei tarvitse tuskailla riippuvaisuusongelmien kanssa.

Elämäni on hyvää. Onhan minulla myös jopa monia läheisiä, ystäviä, kavereita, tuttavia ja muita jotka välittävät minusta ja joista minä välitän. Ja hyvin ihmissuhteiden lisäksi löytyy tosiaan asioita joista olen kiinnostunut, kuten just oma liikunta ja urheilun seuraaminen.

Paljon tekee kyllä jo sekin että osaa olla kiitollinen jo siitäkin mitä tällä hetkellä elämässä on ja osaa ajatella positiivisesti. Elämä on usein sellaista millaiseksi sen ajattelemme. Hyvin menee mutta menkööt!
 ..





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!