torstai 27. helmikuuta 2020

Yllättävän sairas

On haastavaa puntaroida omaa työkuntoa. Mutta siihen tilanteeseen joudut etenkin kun asut yksin ja olet sairas. Ja silloinkin kun lääkäriinkään et vielä pääse ennen kuin työvuorosi alkaa. Kukaan muu ei siis ole näkemässä omin silmin sitä sinun terveystilannetta tai kuulemassa yskän volyymia. Olet sairautesi kanssa yksin ja kukaan muu kuin sinä ei voi esimerkiksi aamulla tehdä puolestasi päätöstä siitä oletko työkykyinen vai et ja pystytkö menemään töihin.

Ja sitten kun tuon työkunnon puntaroimiseen voi vaikuttaa niin moni inhimillinen asia. Työkunnon puntaroimisessa pitäisi olla realisti ja puolueeton. Ei saisi liikaa ajatella että olisipa se kiva jatkaa tätä saikuttamista ja olla kotona, joten jäänpä kotiin... Tai sitten toisinpäin, kyllä ne varmasti minua jo tarvitsee siellä töissäkin jo joten ei kun töihin! 



Ei. Työkunnon arvioimisessa pitää olla realisti ja puolueeton. Arvioimiseen saisi antaa vaikuttavan vain se terveystilanne. Mutta sitten sekin on vaikeaa, onhan välillä muutenkin vaikaa arvioida itseään.

Tällaisessa tilanteessa minä tänään aamulla olin. Jouduin aamulla ennen kahdeksaa tekemään päätöksen siitä jatkanko sairauslomaani vai menenkö tänään jo töihin. Olin siis ollut viikon ensimmäiset kolme päivää Ilveskodin keittiön emännän luvalla pois töistä ja flunssan vuoksi. Nyt jouduinkin kinkkiseen tilanteeseen aamulla kun yritin miettiä sitä olenko jo tarpeeksi terve mennäkseni töihin.

No minua vaivannut yskä vaivasi minua aamullakin erittäin paljon. Yskiminen oli melkein jatkuvaa aamulla ja yskä oli myös hyvin kovaäänistä. Sen lisäksi se yskiminen edelleen sattui välillä kovaa myös päähäni. Puntaroin, puntaroin ja lopulta tulin siihen päätökseen että on viisainta jäädä vieläkin kotiin ja hakeutua lääkäriin. Ilman virallista sairaustodistustakaan en olisi saanut jatkaa sairauslomaani. 



No sain ajan terveyskeskukseen sairaanhoitajalle täksi päiväksi kello 12.30. Heti tapaamisen aluksi tuli selväksi että olin aamulla tehnyt viisaan päätöksen kun olin jäänyt kotiin. Sairaanhoitaja mittasi nimittäin kuumeeni ja mittari osoitti jo siinä vaiheessa päivää lukemaa 37,8. Noinkin korkea lukema ja lämpö tuli minulle yllätyksenä sillä kotimittarini oli varmaan ollutkin rikki ja ei ollut näyttänyt minulla olevan lämpöä lainkaan. Minä olen tällä hetkellä siis yllättävänkin sairas.

Pidän itseäni onnekkaana että jäin aamulla kotiin ja jatkoin sairauslomaani. Eihän sairastaminen muuten mikään onni todellakaan ole mutta siinä piilee onni että työn teko olisi voinut pahentaa flunssaani.

Nyt olen tämän ja huomisen päivän sairauslomalla ja sitten on viikonloppuvapaa. Eli lepoa, lepoa! Sitä se loppuviikkonikin on. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!