perjantai 11. joulukuuta 2020

Luukku 11: Turhimmat asiat jouluna

Minun mielestäni alkoholi on aivan turha asia jouluna. Joulun ajasta pystyy hyvin kyllä nauttimaan ilman alkoholiakin, ja sitä paitsi joulu on perheiden yhteistä tärkeää aikaa ja lasten juhla eritoten. Joulun vietto ei tarvitse alkoholia kuin korkeintaan parin saunaoluen ja parin ruokajuoman verran. Parasta on mikäli alkoholia juodaan jouluna vain sen verran mitä kotikaljassa sitä on. 

Alkoholilla usein pilataan joulu, ja se pilataan sitten valitettavasti erityisesti lapsilta. Alkoholilla saadaan aikaa pahimmillaan väkivaltaa, tappeluita ja riitoja. Alkoholi on turhaa jouluna. Ja minä nyt en alkoholia itse juo jouluna senkään takia kun käytän antabusta taas nykyään. 




Jouluna on turhaa myös ylenpalttinen stressi ja kiire. Sekä huolehtiminen siitä miltä joulun juhliminen näyttää ulospäin. Jokainen viettää sellaista joulua kuin haluaa, ei tarvitse mielestäni ylellisyyttä tavoitella. 

Joulun sanoma on aivan jossain muualla kuin siinä paljon joulun viettoon saa aikaa ja rahaa kulumaan sekä miltä joulun juhliminen muille näyttää. Joulun sanoma on minun mielestäni siinä rakkaudessa ja lähimmäisestä välittämisessä. Jouluna ei kannata stressata tai kiirehtiä. Joulu on rauhoittumisen aikaa. 

Jouluna on aivan turhaa pistää rahoja isoja määriä lahjoihin. Jos ei sitten niitä joille lahjoja ostaa ole kovin montaa. Kohtuus on hyvä asia mielestäni lahjojen ostamisessakin. Ei lapsiakaan kannata opettaa siihen että kaiken saa mitä haluaa ja että kyllä lahjoja saa pilvin pimein. 




Tuntuu välillä myös että jouluksi on aivan turhaa leipoa niin paljoa leivonnaisia kuin mitä minä leivon lähes vuodesta toiseen. Ei niitä kuitenkaan kaikkia ehditä syömään joulun aikana mutta mihinkäs sitä tavoistaan ja perinteistään pääsee? Minun ajatusmaailmassani jouluksi vaan kuuluu leipoa herkkuja montaa eri sorttia. Ja onneksi leivonnaiset nyt kuitenkin säilyvät melko pitkään. 

Siinä niitä turhia asioita jouluna minun mielestäni. Mitkä ovat sinun mielestäsi jouluna turhia asioita? Minun blogiini ei kannata vastata kuitenkaan että koko joulu on ihan turha. =D 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä rohkeasti kommenttia!